83AR54D Praksis
Introduksjon
Praksisperiodene bygger bro mellom de teoretiske perspektivene fra pensum og undervisningen i emnene 1-3 og den praktiske arbeidshverdagen.
Målet med praksis er at studenten skal se sammenhengen mellom teori og ny kunnskap fra undervisning og praksis, og med bakgrunn i dette kunne reflektere over den nye kunnskapens praktiske verdi i arbeidshverdagen og utvikle et bevisst forhold til egne handlinger og reaksjoner i praktiske arbeidssituasjoner. En dag i hver praksisuke er derfor satt av til refleksjon, arbeid med praksisoppgaver og prosjektarbeid.
Veiledningsforløpet tar utgangspunkt i en læringsmodell hvor studenten gradvis blir en aktiv bidragsyter i praksisbedriften. Studenten introduseres til bedriftens organisering og bedriftskultur, settes inn i daglige rutiner og gjøremål og deltar i både det daglige og etter hvert også det strategiske arbeidet i bedriften. Erfaringer og refleksjoner fra praksisperioden er viktige for å oppnå læringsutbytte på studiet.
Innhold
EMNE 4: PRAKSIS |
Praksisperiode 1: Bærekraftig camping- og reiselivsnæring, ledelse, organisasjon, kommunikasjon, vertskap og drift
|
Praksisperiode 2: Økonomi, rammebetingelser, markedsføring, innovasjon, utvikling og forretningsmodell
|
Praksis fra studiet bidrar til å omsette teori fra de øvrige emnene til praksis. Praksisperiodene er derfor av avgjørende betydning for å gjøre alle emnene praksisnære, men også for å skape et helhetlig praktisk rettet og relevant høyere yrkesfaglig studietilbud. I studiet legges det opp til to praksisperioder. Hver av de to praksisperiodene vil bestå av 90 timer praksis i tillegg til 18 timer egenstudier/prosjektarbeid.
Praksis innenfor drift, ledelse, kommunikasjon og vertskap gjennomføres i en periode hvor det er flere gjester og noe mer travelt, dvs. i skuldersesong/tidlig høysesong. I denne perioden vil kandidaten både få opplæring og erfaring i vertskap og kundehåndtering, kommunikasjon, bedriftens driftsrutiner og personalledelse.
Praksis innenfor økonomi, rammebetingelser, innovasjon, utvikling og markedsføring gjennomføres i en periode hvor det er forholdsvis rolig på campingplassen, dvs. i skulder-/lavsesong. I denne perioden blir det mer tid til å drøfte og lære om bedriftens prissetting og budsjettering, rammebetingelser, markedsføring, forretningsmodell og strategisk forretningsutvikling.
Praksisbedrift: Skolen vil hjelpe studenter som trenger bistand med å komme i kontakt med aktuelle praksisbedrifter. Dersom studenten ønsker egen virksomhetsetablering som praksis, skal ekstern veileder godkjennes av skolen. Dersom studenten ønsker å ha praksis på egen arbeidsplass, må denne godkjennes også av skolen. I enkelte tilfeller kan det være både nødvendig og ønskelig å være i praksis i mer enn én bedrift for å oppnå læringsutbytte.
Veiledning: For å oppnå læringsutbyttet er studenten avhengig av oppfølging gjennom både direkte veiledning og refleksjonssamtaler. Dette skjer ved veiledning i det daglige arbeidet, gjennom ukentlige samtaler med praksisveileder på jobb og jevnlig dialog med faglærer på skolen.
Læringsutbytter
Kunnskap
Praksisperiode 1
Kandidaten har;
- kunnskap om praksisbedriftens forskjellige fasiliteter, tjenester og produkter, samt stjerneklassifisering
- kunnskap om praksisbedriftens miljøprofil og bærekraftfokus
- kunnskap om praksisbedriftens vertskapsfilosofi
- innsikt i sin egen rolle i praktiske kommunikasjonssituasjoner
- kunnskap om hvem som er praksisbedriftens samarbeidspartnere, i tillegg til øvrig reiselivs- og opplevelsestilbud i praksisplassens nærområde
- innsikt i praksisbedriftens driftsrutiner knyttet til vaktplaner, booking/resepsjon, praktisk tilsyn (rengjøring og vaktmesteroppgaver), innkjøp og annen drift
Praksisperiode 2
Kandidaten har;
- innsikt i praksisbedriftens nøkkeltall, statistikk og økonomi
- innsikt i HMS-rutiner samt rutiner og tilsyn knyttet til gjeldende regler og forskrifter for praksisbedriften
- innsikt i reguleringsplanen og utviklingsplaner for praksisbedriften
- kunnskap om praksisbedriftens målgrupper og markedsføringsstrategier
- innsikt i praksisbedriftens forretningsmodell
Ferdigheter
Praksisperiode 1
Kandidaten kan;
- utøve godt vertskap i praksis
- kommunisere med gjester, samarbeidspartnere og kolleger
- bidra i praksisbedriftens daglige driftsrutiner
Praksisperiode 2
Kandidaten kan;
- bidra med forslag til nyskaping og produktutvikling i praksisbedriften
- bidra i praksisbedriften med konkrete og oppfølgende markedsføringsaktiviteter og markedskommunikasjon digitalt, på sosiale medier og fysisk i møter med kollegaer, gjester eller andre interessenter
Generell kompetanse
Praksisperiode 1
Kandidaten er i stand til å;
- delta i det daglige arbeidet i praksisbedriften
- kjenne igjen og beskrive praksisbedriftens etiske retningslinjer, personalpolitikk og bedriftskultur
- representere praksisbedriftens vertskapspraksis og verdivalg
- beskrive praksisbedriftens rolle og betydning i lokalt reiseliv og næringsliv for øvrig
Praksisperiode 2
Kandidaten er i stand til å;
- komme med forslag til kreative forbedringer og bærekraftige innovative løsninger hos praksisbedriften
- representere praksisbedriftens merkevare
- beskrive praksisbedriftens sterke og svake sider, utpeke dens muligheter og utfordringer, samt utarbeide en forretningsmodell for praksisbedriften
Arbeidsinnsats
Praksis i bedrift | Egenstudier/prosjektarbeid | Sum timer | Studiepoeng |
180 timer (2*3 uker) | 36 timer | 206 timer | 7,5 |
Praksisveiledningen skal stimulere til at studenten utvikler seg gjennom samtaler, diskusjoner og refleksjoner omkring sammenhenger mellom praksiserfaringer og teoretiske perspektiver fra emnet. Det er studentens «undring» som står i sentrum for veiledningen. Praksisveileder oppfordres derfor til å være mest opptatt av hva studenten tenker ut fra det vedkommende gjør. Studenten på sin side utfordres til å sette ord på egne tanker, og omsette erfaringer og teori til verbal kommunikasjon. Studenten gis slik en mulighet til å lufte tanker om spenningsforholdet mellom teori og praksis sammen med en fagperson.
Praksisveileder skal være godt kjent med veiledningsmodellen og studentens pensum, og kan dermed knytte teori til aktuelle praksisoppgaver. Gapet mellom teoretisk kunnskap og praktisk handling vil minke ved denne type veiledning, fordi studenten bevisstgjøres om hvordan teori kan brukes i praktiske arbeidssituasjoner. De emneansvarlige på fagskolen skal gi nødvendig informasjon til studentene og praksisveilederne både før og underveis i praksisperiodene.
For å få godkjent praksis kreves:
- at fraværet ikke overstiger 20 %
- godkjent praksisrapport
Vurdering
Praksisrapport: I etterkant av hver av de to praksisperiodene skal studenten skrive praksisrapport. Rapportene knyttes opp mot læringsutbyttet som er definert for praksisperioden, og settes i sammenheng med refleksjoner omkring arbeidsoppgavene og erfaringer fra praksisperioden. De to praksisrapportene vurderes godkjent / ikke godkjent.
Rapportene skal inneholde:
- Forside som skal inneholde studentens navn, hvilket emne som rapporten gjelder, navn på praksisbedrift, navn på veileder i bedrift og navn på ansvarlig lærer på skolen
- Læringsutbyttet for det gjeldende emnet (Hentes fra studieplanen)
- Beskrivelse av praksisbedrift (logo, forretningsidé, virksomhet og aktivitet, antall ansatte, beliggenhet)
- Beskrivelse av arbeidet som er utført gjennom praksisperioden
- Vurdering av eget læringsutbytte for emnet
- Refleksjon:
- Gikk praksisen slik du hadde tenkt deg? Hvis ikke; Hva gikk galt og hvorfor?
- Kunne noe ha vært gjort annerledes?
- På hvilke måter kan du dra nytte av erfaringene du har gjort deg?
Krav til godkjent praksis: For at studenten skal få utdanningen, kreves i utgangspunktet minst 80 % oppmøte og godkjent praksisrapport. Praksisrapportene vurderes som godkjent/ikke godkjent.