83AR54A Bærekraftig camping- og reiselivsnæring – ledelse, organisering, kommunikasjon og vertskap

Introduksjon

Bærekraft er gjennomgående for alle emnene i studiet.

 

Emnet skal innledningsvis gi en innføring om campingnæringen, både på bedrifts- og bransjenivå, med fokus på en bærekraftig næring. Det vil undervises om bærekraftsmålene, miljøsertifiseringsordninger, og campingnæringens rolle og plass i det helhetlige reiselivsproduktet på destinasjonsnivå.

 

Andre sentrale tema i dette emnet er ledelse, kommunikasjon og vertskapsrollen. Emnet skal fremme kunnskap om betydningen av et godt vertskap og service, kvalitet, ledelse og ansettelsesforhold på en campingplass. Under ledelse inngår også organisering, samarbeid og nettverk.

 

Vertskapsrollen gir kandidaten kunnskap om og bevissthet omkring betydningen av godt vertskap, til å både se og behandle gjester godt i ulike arbeidssituasjoner og generelt å ha positive holdninger til gjester fra alle kulturer. Emnet vil bygge en bevissthet omkring hva gjester forventer i ulike situasjoner, og hva vertskapet kan gjøre for å overgå gjestens forventninger.

 

Aktører fra næringen holder gjesteforelesninger. På den fysiske samlingen arrangeres det besøk til campingplasser og gruppearbeid.

Innhold

EMNE 1: BÆREKRAFTIG CAMPING- OG REISELIVSNÆRING – LEDELSE, ORGANISERING, KOMMUNIKASJON OG VERTSKAP

Innføring om bærekraftig camping- og reiselivsnæring

  • Innføring i hva camping- og reiselivsnæringen er
  • Campingnæringens historie
  • Campingplassens rolle i lokalsamfunnet og i den helhetlige reiselivsnæringen
  • Destinasjon- og lokalkunnskap
  • FNs bærekraftsmål, herunder miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk bærekraft
  • Miljøsertifiseringsordninger
  • Hvordan bli en bærekraftig bedrift

Ledelse

  • Ledelsesteori
  • Bedriftskultur
  • Kulturer og ulikheter mellom folk
  • HMS-planer og oppfølging
  • Risikoanalyser
  • Krise- og konflikthåndtering
  • Personalledelse
    • Rolleforståelse og arbeidsansvar
    • Delegering
    • Medarbeidersamtaler
  • Ansettelses- og arbeidsforhold
    • Ansettelsesprosesser og kontrakter
    • Opplæring av arbeidstaker, brann- og sikkerhetskurs
    • Rettigheter og plikter for arbeidsgiver og arbeidstaker
    • Vaktlister mv.

Organisering

  • Organisasjonsformer
  • Styrearbeid og ansvarsdeling mellom styret og daglig leder
  • Rapporteringer (til det offentlige)
  • Rolleforståelse og rollefordeling
  • Delegering av arbeidsoppgaver
  • Samarbeidspartnere og nettverk

Kommunikasjon

  • Kommunikasjonsmetoder
    • Formidling
    • Fysisk og digital kommunikasjon
  • Verbal- og ikke-verbal kommunikasjon
  • Konflikthåndtering

Vertskapsrollen

  • Forståelse av vertskapsrollen og service
  • Kundereisen
  • Kultur- og interkulturell forståelse
  • Kvalitetsstandard for camping

Læringsutbytter

Kunnskap

Kandidaten har etter fullført emne;

  • kunnskap om campingplassens rolle i lokalsamfunnet, og forståelse for det helhetlige reiselivsproduktet
  • kunnskap om FNs bærekraftsmål og relevante miljøsertifiserings-ordninger, samt forståelse for viktigheten av å drifte og utvikle en camping- og reiselivsbedrift etter de 10 prinsippene for et bærekraftig reiseliv (Visit Norway)
  • kunnskap om ledelsesteori og praktisk utøvelse av lederskap, med innsikt i relevante virkemidler for å oppnå ønskede resultater
  • overordnet kunnskap om ulike organisasjonsformer for campingbedrifter
  • innsikt i aktuelle samarbeidspartnere og nettverk for campingnæringen
  • kunnskap om verbale, fysiske og digitale kommunikasjonsmetoder med både ansatte/kollegaer, gjester og samarbeidspartnere
  • forståelse av kundereisen og vertskapets betydning for gjestenes opplevelse av campingplassen

Ferdigheter

Kandidaten kan etter fullført emne;

  • anvende faglig kunnskap om bærekraftprinsippene i praktisk arbeid på en campingplass
  • gjøre rede for hva som kjennetegner det helhetlige reiselivsproduktet og campingbedrifters roller i reiselivsnæringen
  • identifisere og videreutvikle en særegen og attraktiv bedriftskultur, og bidra til gode arbeidsforhold blant ansatte/i kollegiet
  • bruke ulike faglige verktøy i praktisk ledelse, styring og utvikling av en campingplass
  • identifisere strategiske samarbeidspartnere
  • kommunisere med bedriftens gjester, ansatte og samarbeidspartnere verbalt, fysisk og digitalt
  • benytte kunnskapen om kundereisen til å utøve godt vertskap for campingplassens gjester

Generell kompetanse

Kandidaten;

  • kan forstå innholdet i bærekraftbegrepet og betydningen av å være en bærekraftig bedrift
  • har en positiv holdning til ansatte, gjester og samarbeidspartnere og forståelse for hvordan man behandler alle mennesker med åpenhet og respekt
  • kan anvende kommunikasjonsmetoder i praksis gjennom verbal, fysisk og digital kommunikasjon
  • kan utføre ledelsesoppgaver og vertskap i tråd med campingplassens mål og verdier
  • kan bygge relasjoner og forstå betydningen av samarbeid med ansatte/kollegaer, gjester og samarbeidspartnere

Arbeidsinnsats

Undervisning og prosjektarbeid på nett

Samling

Egenstudier

Prosjekter

Sum timer

Studiepoeng

60 timer

18 timer

96 timer

174 timer

7,5

Vurdering

1.1.Eksamen/sluttvurdering

Individuell muntlig eksamen ut fra caseoppgave. Eksamensoppgaven publiseres minimum 24 timer før første eksamensgjennomføring og kandidaten bruker tiden frem til eksamen til forberedelser ut fra en case-oppgave. Eksamen varer ca. 30 minutter og består av en 10 minutters presentasjon og en 10-20 minutters fagsamtale.

 

Den muntlige eksamenen vurderes etter karakterskalaen A-F. Eksamensresultatet annonseres umiddelbart etter eksamenen er ferdig med muntlig begrunnelse/vurdering. Muntlig eksamenskarakter kan kun påklages ved formelle feil på eksamensavviklingen.

Program som bruker emnet

  • Bærekraftige campingplasser - utvikling og drift