79AR01Q Emne 3: Opplevelsesdesign

  • Emnefakta

    • Emnekode
      79AR01Q
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Reiseliv
    • Studieprogram
      Reiseliv og opplevelser
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2025 Vår
    • Emneansvarlig
      Hege Ragni Haugerud

Introduksjon

Studenten får kunnskap om opplevelsesøkonomi som fenomen og fagfelt og om hvordan skape meningsfulle, bærekraftige opplevelser for gjestene.

Innhold

Meningsfulle opplevelser kan føre til at en person endrer seg eller sitt syn på noe, det vil si at han/hun virkelig berøres følelsesmessig og mentalt. Å ha kunnskap om opplevelsesbaserte gjestemøter og å skape og produsere opplevelser er viktig for destinasjonsutvikling generelt og for reiselivs- og opplevelsesbedriftene spesielt. På den ene siden skal man tilfredsstille behovet for en sterk, personlig opplevelse for gjesten, på den andre siden må man effektivisere produksjonen slik at den gir reell lønnsomhet for bedriften.

Studenten får en rekke verktøy og virkemidler som kan benyttes i utvikling av meningsfulle og bærekraftige opplevelser og gjestemøter. Undervisningen vil omhandle temaer som kjernen i opplevelser, verdiskapingsstigen, iscenesettelse og samskapning, opplevelsesrommet og verdidrivere, autentisitet og diverse verktøy og arbeidsmetoder for produksjon av opplevelser. Aktører fra reiseliv-, opplevelses- og kulturnæringene holder gjesteforelesninger. 

Læringsutbytter

Kunnskap

 Kandidaten

  • har kunnskap om begrepet opplevelsesøkonomi
  • har kunnskap om hvilke drivkrefter som påvirker etterspørselen etter opplevelser
  • Har innsikt i de enkelte opplevelsesverktøyenes- og arbeidsmetodenes nytte og bruksområder
  • Har kunnskap om verdiskapingsstigen, opplevelsespyramiden og hvordan bruke dramaturgi i opplevelsesproduksjon

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan benytte opplevelsesdesign som metode for å skape meningsfulle opplevelser og produkt
  • kan produsere verdifulle og bærekraftige opplevelser tilpasset forskjellige målgrupper/personas
  • kan bruke opplevelsesverktøy til utvikling og analyse av opplevelsesprodukt og konsepter
  • Kan benytte kunnskap om bærekraft i produktutvikling
  • kan skape opplevelsesbaserte gjestemøter

Generell kompetanse

Kandidaten

  • forstår meningsfulle, bærekraftige opplevelsers verdi som konkurransefaktor
  • har forståelse for at opplevelser skaper reiselyst
  • forstår betydningen av gode opplevelser i produktutvikling og verdiskaping
  • forstår forskjellige opplevelsesprodukters betydning for å skape reiselyst

Omfang

AktivitetVarighet
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
32 Time(r)
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
32 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
125 Time(r)

Vurdering

Emnekarakter: Det gis karakter A-F, hvor F betyr at emnet ikke er bestått. Studenten er selv ansvarlig for å søke om anledning til ny sluttvurdering.

Program som bruker emnet

  • Reiseliv og opplevelser