79AR01P Emne 2: Vertskapsrollen

Introduksjon

Emnet «Vertskapsrollen» har mål om å gi et enestående grunnlag for å skape minneverdige vertskapsopplevelser i alle møter med gjester. Emnet gir kandidaten kunnskap om- og bevissthet omkring betydningen av godt vertskap – både for seg selv, for andre (gjesten) og for hverandre (i et arbeidsmiljø). Emnet forsøker å bygge en systematisk bevissthet omkring hva gjester forventer i ulike situasjoner, og hva vertskapet kan gjøre for å overgå gjestens forventninger, og forsøker å snu fokuset fra et statisk funksjonelt serviceperspektiv til dynamiske opplevelsesbaserte vertskapsopplevelser hvor vertskapet tar aktiv del i opplevelsen.

Innhold

Emnet setter kandidaten i stand til å gi unike gjesteopplevelser tilpasset gjesters ulike behov og kulturelle bakgrunn. Det gis kunnskap om kulturbegrepet, kulturelle særtrekk og innsikt i relevante gjestegrupper, som kan brukes for å gi bedre tilpassede personlige opplevelser til den enkelte gjest. Emnet sikrer og trygger også kandidatens lokalkunnskap og kunnskap om destinasjonen som kandidaten representerer, med særlig fokus på lokale fasiliteter, attraksjoner og lokale/regionale opplevelses- og transporttilbud – fundert i et overordnet fokus på prinsipper for bærekraftig reiselivsutvikling i praksis.
Emnet skal i sum stimulere til at kandidaten bygger et mer reflektert forhold til seg selv i ulike vertskapssituasjoner og hvordan han/hun kan bidra til å bygge gode relasjoner både med gjester, kollegaer på arbeidsplassen og øvrige samarbeidspartnere. Aspekter som konflikthåndtering, klagehåndtering og etiske problemstillinger vil diskuteres og drøftes i læringsarbeidet. Et sentralt element i undervisningen er hvordan man kan legge til rette forgod samskaping i gjestemøter og organiserte opplevelser. For å omsette dette til praksis trengs både tekniske ferdigheter (hard skills) og kunnskaper om- og ferdigheter til å bygge mellommenneskelige relasjoner (soft skills). «Vertskapsrollen» tar sikte på å bygge en tro på- og bevissthet omkring at en selv som vert har en hovedrolle når minneverdige opplevelser skapes innen reiselivsnæringen.
Praksis er beskrevet i eget kapittel i studieplanen.

Læringsutbytter

Kunnskap

Kandidaten
• har kunnskap om betydningen av godt vertskap og hvordan få gjester til å føle seg velkomne
• har kunnskap om at systematisk vertskapsarbeid gir konkurransefortrinn
• har innsikt i kulturbegrepet og interkulturell forståelse
• har kunnskap om HMS, risikoanalyse og risikoevaluering for å ivareta gjestenes trygghet og sikkerhet
• har innsikt i vertskapets ansvar for å følge gjeldende lover, forskrifter og regler

Ferdigheter

Kandidaten

• kan bruke kunnskap om interkulturelle forskjeller og identitet i møte med gjester, kollegaer og leverandører
• kan bruke sine relasjonelle evner til å oppnå kontakt med gjester og kollegaer for å skape trygghet og takle uforutsette situasjoner
• kan kartlegge retningslinjene i reiselivsbedrifters HMS-arbeid og gjennomføre ROS-analyser med særlig fokus på vertskapets ansvar for gjestens sikkerhet
• kan gjennomføre førstehjelp
• kan bruke sin destinasjons- og lokalkunnskap i møte med gjester

Generell kompetanse

Kandidaten

• kan bygge relasjoner på tvers av målgrupper, kulturer og fag
• har forståelse for eget og andres verdigrunnlag og holdninger i relasjoner og samarbeid
• har forståelse for vertskapets betydning for bærekraft på ulike nivå
• kan identifisere personlige karaktertrekk og involvering som bidrar til minneverdige gjestemøter, vertskapsopplevelser og et godt arbeidsmiljø
• forstår forskjellen på funksjonelle serviceleveranser og opplevelsesbaserte gjestemøter

Omfang

AktivitetVarighet
Veiledet praksis/i prosjekt
32 Time(r)
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
32 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
125 Time(r)

Vurdering

Emnekarakter: Det gis karakter A-F, hvor F betyr at emnet ikke er bestått. Studenten er selv ansvarlig for å søke om anledning til ny sluttvurdering.

Program som bruker emnet

  • Reiseliv og opplevelser