79AR01O Emne 1: Reiseliv og destinasjonskunnskap
Introduksjon
Emnet skal fremme kunnskap om reiselivsnæringen og opplevelsesproduksjon generelt - og det helhetlige reiselivsproduktet spesielt, samt gi innsikt i turisme som fenomen.
Innhold
Destinasjonskunnskap, destinasjonsutvikling og offentlig-privat samarbeid på destinasjoner vektlegges. Emnet skal gi kunnskap om bærekraftig destinasjonsutvikling og miljømerking, samt fokusere på kulturnæringene som viktige samarbeidspartnere og bidragsytere i destinasjonsutvikling og produktutvikling. Undervisningen vil omhandle temaer som reiseliv og destinasjonskunnskap, natur og miljø, lokale kulturverdier, kunst, historie, bærekraftig reisemålsutvikling, regenerativ turisme og lokalmatproduksjon. Aktører fra reiselivsnæringen holder gjesteforelesninger. I samlingene arrangeres det besøk til reiselivsaktører, workshops og gruppearbeid. Praksis er beskrevet i eget kapittel i studieplanen.
Læringsutbytter
Kunnskap
Kandidaten
• har kunnskap om Innovasjon Norges reiselivsstrategi inkludert de 10 prinsipper for et bærekraftig reiseliv
• har innsikt i destinasjonsledelse og samhandling mellom reiselivsbedrifter, organisasjoner, kommuner, fylkeskommuner og virkemiddelapparatene
• har kunnskap om bærekraftig destinasjonsutvikling, besøksforvaltning og regenerativ turisme
• har kjennskap til segmentering generelt og personas spesielt
• har kunnskap om lokale, nasjonale og globale utfordringer og muligheter innen reiselivsnæringen
• har kunnskap om gjesters behov, motivasjon og holdninger; “Reason to go”
Ferdigheter
Kandidaten
• har forståelse for det helhetlige reiselivsproduktet i destinasjonskunnskap
• kan presentere en destinasjon, bedrift eller opplevelsesprodukt muntlig eller skriftlig
• kan identifisere strategiske samarbeidspartnere
• kan formidle hvordan muligheter og utfordringer kan være styrende for bærekraftig reisemålsutvikling på en destinasjon
• Kan reflektere rundt faglige valg i arbeidet, og benytte erfaringene til å forbedre løsninger
Generell kompetanse
Kandidaten
• har kunnskap om reiselivets organisering lokalt, regionalt og nasjonalt
• har innsikt i besøksforvaltning og reiselivsnæringens betydning som verktøy for god lokalsamfunnsutvikling
• forståelse for betydning av samarbeid og evner å finne relevante nettverk på destinasjon
• forstår verdien av medlemskap i ulike samarbeidskonstellasjoner i forbindelse med utviklings og markedsføringsarbeid som VisitNorway, destinasjonsselskaper, klynger eller lokale samarbeidspartnere
• kan bruke sin kunnskap om regenerativ turisme og bærekraft i sitt daglige arbeid
Omfang
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling | 32 Time(r) |
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner | 32 Time(r) |
Selvstudium inkl. arbeidskrav | 125 Time(r) |
Vurdering
Emnekarakter: Det gis karakter A-F, hvor F betyr at emnet ikke er bestått. Studenten er selv ansvarlig for å søke om anledning til ny sluttvurdering.
Program som bruker emnet
- Reiseliv og opplevelser