79AR01O Emne 1: Reiseliv og destinasjonskunnskap

Introduksjon

Emnet skal fremme kunnskap om reiselivsnæringen og opplevelsesproduksjon generelt - og det helhetlige reiselivsproduktet spesielt, samt gi innsikt i turisme som fenomen.

Innhold

Destinasjonskunnskap, destinasjonsutvikling og offentlig-privat samarbeid på destinasjoner vektlegges. Emnet skal gi kunnskap om bærekraftig destinasjonsutvikling og miljømerking, samt fokusere på kulturnæringene som viktige samarbeidspartnere og bidragsytere i destinasjonsutvikling og produktutvikling. Undervisningen vil omhandle temaer som reiseliv og destinasjonskunnskap, natur og miljø, lokale kulturverdier, kunst, historie, bærekraftig reisemålsutvikling, regenerativ turisme og lokalmatproduksjon. Aktører fra reiselivsnæringen holder gjesteforelesninger. I samlingene arrangeres det besøk til reiselivsaktører, workshops og gruppearbeid. Praksis er beskrevet i eget kapittel i studieplanen.

Læringsutbytter

Kunnskap

Kandidaten

• har kunnskap om Innovasjon Norges reiselivsstrategi inkludert de 10 prinsipper for et bærekraftig reiseliv

• har innsikt i destinasjonsledelse og samhandling mellom reiselivsbedrifter, organisasjoner, kommuner, fylkeskommuner og virkemiddelapparatene

• har kunnskap om bærekraftig destinasjonsutvikling, besøksforvaltning og regenerativ turisme

• har kjennskap til segmentering generelt og personas spesielt

• har kunnskap om lokale, nasjonale og globale utfordringer og muligheter innen reiselivsnæringen

• har kunnskap om gjesters behov, motivasjon og holdninger; “Reason to go”

Ferdigheter

Kandidaten

• har forståelse for det helhetlige reiselivsproduktet i destinasjonskunnskap

• kan presentere en destinasjon, bedrift eller opplevelsesprodukt muntlig eller skriftlig

• kan identifisere strategiske samarbeidspartnere

• kan formidle hvordan muligheter og utfordringer kan være styrende for bærekraftig reisemålsutvikling på en destinasjon

• Kan reflektere rundt faglige valg i arbeidet, og benytte erfaringene til å forbedre løsninger

Generell kompetanse

Kandidaten

• har kunnskap om reiselivets organisering lokalt, regionalt og nasjonalt

• har innsikt i besøksforvaltning og reiselivsnæringens betydning som verktøy for god lokalsamfunnsutvikling

• forståelse for betydning av samarbeid og evner å finne relevante nettverk på destinasjon

• forstår verdien av medlemskap i ulike samarbeidskonstellasjoner i forbindelse med utviklings og markedsføringsarbeid som VisitNorway, destinasjonsselskaper, klynger eller lokale samarbeidspartnere

• kan bruke sin kunnskap om regenerativ turisme og bærekraft i sitt daglige arbeid

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
32 Time(r)
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
32 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
125 Time(r)

Vurdering

Emnekarakter: Det gis karakter A-F, hvor F betyr at emnet ikke er bestått. Studenten er selv ansvarlig for å søke om anledning til ny sluttvurdering.

Program som bruker emnet

  • Reiseliv og opplevelser