79AR01M Emne 4: Praksis første studieår

Introduksjon

Praksisperioden bygger bro mellom de teoretiske perspektivene fra pensum og undervisningen og den praktiske arbeidshverdagen. Praksisperioden er derfor plassert over alle undervisningsbolkene i hvert emne, slik at samlingene skal binde både teorien- og arbeidserfaringene fra emnene tettere sammen.

Innhold

Praksisperioden er på 120 timer per studieår, og utgjør 6 studiepoeng. Den kan gjøres på valgfritt tidspunkt i løpet av praksisperioden.

Målet med praksis er at studenten skal se sammenhengen mellom teori og ny kunnskap fra undervisning og praksis, og med bakgrunn i dette kunne reflektere over den nye kunnskapens praktiske verdi i arbeidshverdagen og utvikle et bevisst forhold til egne handlinger og reaksjoner i praktiske arbeidssituasjoner.

Veiledningsforløpet tar utgangspunkt i en læringsmodell hvor studenten gradvis blir en aktiv bidragsyter i praksisbedriften. Studenten introduseres til bedriftens organisering og bedriftskultur, settes inn i daglige rutiner og gjøremål og deltar i både det daglige- og etter hvert også det strategiske arbeidet i bedriften. Erfaringer og refleksjoner fra praksisperioden er viktige for å oppnå læringsutbytte på studiet. Praksisperioden dette studieåret vil derfor ha hovedfokus på sentrale tema fra følgende emner: 

Reiseliv og destinasjonskunnskap

  • Bedriftens rolle og betydning i lokalt og regionalt reiseliv
  • Bedriftens miljøholdning og overordnede bærekraftfokus

Vertskapsrollen

  • Praksisbedriftens vertskapskultur- og fokus på gode vertskapsopplevelser for gjester
  • Praktisk utøvelse av vertskapsrollen

Opplevelsesdesign- og produksjon

  • Opplevelsesbaserte gjestemøter
  • Bruke relevante opplevelsesverktøy i analyse, planlegging og produksjon av opplevelser

Veiledningsmodellen

Praksisveiledningen skal stimulere til at studenten utvikler seg gjennom samtaler, diskusjoner og refleksjoner omkring sammenhenger mellom praksiserfaringer og teoretiske perspektiver fra emnet. Det er studentens «undring» som står i sentrum for veiledningen. Praksisveileder oppfordres derfor til å være mest opptatt av hva studenten tenker ut fra det vedkommende gjør. Studenten på sin side utfordres til å sette ord på egne tanker, og omsette erfaringer og teori til verbal kommunikasjon. Studenten gis slik en mulighet til å lufte tanker om spenningsforholdet mellom teori og praksis sammen med en fagperson.

Praksisveileder skal være godt kjent med veiledningsmodellen og studentens pensum, og kan dermed knytte teori til aktuelle praksisoppgaver. Gapet mellom teoretisk kunnskap og praktisk handling vil minke ved denne type veiledning, fordi studenten bevisstgjøres om hvordan teori kan brukes praktiske arbeidssituasjoner. Veileder på fagskolen skal gi nødvendig informasjon til studentene og praksisveilederne både før- og underveis i

praksisperioden.

For å få godkjent praksis kreves:

  • at fraværet ikke overstiger 10 %
  • godkjent praksisoppgaver
  • godkjent praksisrapport

Læringsutbytter

Kunnskap

 Kandidaten 

  • har kunnskap om praksisbedriftens miljøprofil og destinasjonens bærekraftfokus
  • har kunnskap om praksisbedriftens vertskapsfilosofi
  • har kunnskap om bedriftens forskjellige avdelinger og produkter

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan utøve godt vertskap i praksis
  • kan kommunisere med gjester, samarbeidspartnere og kolleger
  • kan samskape opplevelser med gjester

Generell kompetanse

 Kandidaten

  • kan delta i det daglige arbeidet i praksisbedriften
  • kjenner bedriftens etiske retningslinjer, personalpolitikk og bedriftskultur
  • har innsikt i praksisbedriftens rolle og betydning i lokalt reiseliv og næringsliv for øvrig

Omfang

AktivitetVarighet
Veiledet praksis/i prosjekt
120 Time(r)
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
48 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
48 Time(r)

Vurdering

For at studenten skal få godkjent praksis og ha rett til sluttvurdering, kreves i utgangspunktet minst 90 % oppmøte, beståtte praksisoppgaver og godkjent praksisrapport. Praksis vil bli vurdert godkjent ikke godkjent.

Program som bruker emnet

  • Reiseliv og opplevelser