2MNK172S-2 Norsk 1, emne 2: Lese og skriveopplæring

    • Emnekode
      2MNK172S-2
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Haust
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNK172S-1 Norsk 1, emne 1

Emnets innhold
  • Barns munnlege og skriftlege språkutvikling og språklæring, inkludert fleirspråkleg utvikling og fleirspråkleg praksis
  • Gryande skriftspråkkompetanse i overgangen barnehage - skole
  • Tidleg innsats og begynnaropplæring i lesing og skriving  
  • Teoriar om lesing og skriving og metodar innan lese- og skriveopplæring
  • Tilpassing av lese- og skriveopplæring for barn med ulike behov
  • Utvikling av lese- og skrivestrategiar for ulike typar tekstar 
  • Teikn på lese-, skrive- og språkvanskar
  • Språket som system og språket i bruk
  • Analyse og vurdering av læremiddel for grunnleggjande leseopplæring
  • Analyse av læreverk og erfaring med å utforme problemstillingar (FOU)
  • Samandrag av vitskapleg artikkel (FoU)
  • Arbeid med utvikling av eige munnleg og skriftleg fagspråk med særleg vekt på akademisk skriving

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgjande læringsutbytte:

Kunnskapsmål

Studenten 

  • har kunnskap om lese- og skriveopplæringa sin plass i gjeldande læreplaner for grunnskolen og om korleis opplæringa kan byggje på elevane sine føresetnader    
  • har brei kunnskap om teoriar, metodar og relevant forsking i lese- og skriveopplæring for trinn 1 – 7
  • har inngåande kunnskap om begynnaropplæring og tidleg innsats i norskfaget
  • har kunnskap om vurdering i norskfaget, mellom anna ulike kartleggingsverktøy og nasjonale prøver for trinn 1–7
  • har omfattande kunnskap om barns munnlege og skriftlege språkutvikling i formelle og uformelle læringssituasjonar
  • har kunnskap om språket som system og språket i bruk
  • har kunnskap om språkleg identitet, samisk, norsk som andrespråk og fleirspråklegheit
Ferdighetsmål

Studenten 

  • kan bruke kunnskap om språk og språkutvikling i norskopplæringa og grunngi fagdidaktiske val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling for alle elevar
  • kan sette i verk tidleg innsats og sikre progresjon i begynnaropplæringa i lesing og skriving
  • kan bruke varierte metodar i den første og den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
  • kan kjenne att teikn på lese-, skrive- og språkvanskar
  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheiter og gi læringsfremjande respons til alle elevar
  • kan vurdere norskfaglege læremiddel for begynnaropplæring, inkludert digitale ressursar
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan legge til rette for at elevane utviklar og vidareutviklar grunnleggande språkferdigheiter
  • kan planlegge og gjennomføre norskopplæring og gjere greie for fagdidaktiske val tilpassa elevane
  • kan vurdere eigen praksis med utgangspunkt i gjeldande læreplanar og forskingsbasert kunnskap frå fag og fagdidaktikk  
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisninga vert lagt opp i form av forelesingar, seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltaking i undervisninga og på høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er ein viktig del av studiet. Arbeidsformene er vidare spsifiserte i undervisningsplanen. 

Praksis

Praksisstudiet er ein integrert del av faga som inngår i utdanninga. Alle fag i utdanninga har saman med praksisstudiet ansvar for at studentane utviklar ein identitet som lærar. Det skal vere ei nær kopling mellom innhald og arbeidsmåtar i lærarutdanningsfaga og praksisstudiet. Rettleiing og vurdering av studentar i praksisstudiet er eit felles ansvarsområde for faglærarane i grunnskulelærarutdanningane, praksislærar og rektor.

Studentane skal utføre oppgåver i praksisperioden ut frå undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskulen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Gruppearbeid: Munnleg presentasjon med skriftleg støtte av eit læreverk for den første lese- og skriveopplæringa
  • To individuelle, skriftlege fagtekstar over oppgitt emne innanfor lesing og skriving (minst ein tekst skal vere samandrag av vitskapleg artikkel). Begge målformer må vere representerte
  • Korte faglege innspel knytt til emne i pensum eller til medstudentane si skriving, som spesifisert i undervisningsplanen
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning slik det går fram av undervisningsplanen. Studenten har sjølv ansvar for å bli registrert
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Dictionary
Digital ordliste, tilgjengeleg på nett under eksamen
Eksamen

Fem timer individuell skriftleg eksamen.

Målform: Bokmål.

Prestasjonen blir vurdert med graderte bokstavkaraktar frå A-F, der E er lågaste ståkarakter.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2MNK171S-1 Norsk 1, emne 1: Lese- og skriveopplæring
15
Emnenavn på engelsk: 
Norwegian: Literacy teaching
Emnenavn på bokmål: 
Norsk 1, emne 2: Lese og skriveopplæring
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 1-7 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærarutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert
Emnenivå
Foundation courses, level I (100-LN)