HEV9900 PhD thesis

    • Number of credits
      150
    • Teaching semester
      2024 Autumn, 2025 Spring
    • Language of instruction
      Norwegian/English
    • Campus
      Elverum, Lillehammer
    • Required prerequisite knowledge

      Programmets opplæringsdel, som er fullført og bestått.

Course content

Avhandlingen skal være et selvstendig forskningsarbeid som oppfyller internasjonale standarder med hensyn til etiske krav, faglig nivå og metode innen fagområdet.

Avhandlingen skal bidra til å utvikle ny faglig kunnskap innen helse og velferd, på et nivå som tilsier at den vil kunne publiseres eller offentliggjøres i egnet format som en del av fagets forsknings-baserte kunnskapsutvikling.

Bestemmelser om avhandlingen reguleres av §10 i ph.d.-forskrift og Supplerende retningslinjer punkt 10-1 og 10-2.

Learning Outcome

Knowledge

Kandidaten:

  • er i kunnskaps- og forskningsfront innenfor eget forskningsområde, og kan relatere/plassere dette inn i fagområdet helse og velferd.
  • er i kunnskapsfronten innen nasjonale og internasjonale faglige debatter innenfor eget forsknings-område.
  • kan bidra til kunnskapsutvikling som har betydning for eget forskningsområde.
  • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av vitenskapelige teorier og forskningsmetoder innen eget forskningsområde, og forskningsetiske problemstillinger knyttet til dette.
Skills

Kandidaten:

  • kan formulere forskningsspørsmål og drive selvstendig forskning på høyt internasjonalt nivå innen eget forskningsområde.
  • kan vurdere egne forskningsresultat kritisk forhold til tidligere forskning.
  • kan håndtere og diskutere komplekse faglige spørsmål og problemstillinger innen eget forsknings-område, og utfordre etablert kunnskap og praksis.
  • kan håndtere og diskutere komplekse faglige spørsmål innen etikk, teori og metodologi innen eget forskningsområde.
  • kan kritisk plassere eget forskningsprosjekt inn i akademisk teoretisk kontekst og forskningstradisjon.
General competence

Kandidaten:

  • kan utøve forskning med faglig integritet og høy etisk standard innenfor etablerte vitenskapelige normer og tradisjoner.
  • kan mestre kritiske perspektiver og metoder som bidrar til forståelse av helse og velferd.
  • kan formidle og publisere forskning og delta i faglige debatter gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale vitenskapelige kanaler.
  • kan vurdere behovet for, initiere og drive tverrfaglige innovasjonsprosesser og -prosjekter.
Teaching and working methods

Arbeidsform for avhandling består i stor grad av selvstendig arbeid og forskningsaktivitet under veiledning, samt deltakelse i forskergruppe og presentasjon av egen forskningsaktivitet på interne seminar, i fagmiljø og på nasjonale og/eller internasjonale konferanser.

Required coursework

Alle kandidater må presentere sine prosjekter på tverrvitenskapelige seminar ved oppstart, midtveis og mot slutten av ph.d.-perioden, jf. Supplerende retningslinjer for Helse og velferd punkt 8-1(1). Det forventes at kandidaten har fremlegg/presentasjon på minst en internasjonal konferanse i løpet av ph.d.-perioden, Jf. Supplerende retningslinjer for Helse og velferd punkt 8-1(3).

Form of assessment

Etter at bedømmelseskomiteen og HiNN har funnet doktoravhandlingen verdig til å forsvares, fremstilles doktoranden for to doktorgradsprøver: prøveforelesning og disputas. Når fakultetet har sluttet seg komiteens godkjennelse av doktorgradsprøvene kreeres doktoranden til Philosophiae doctor.

Assessments
Form of assessmentGrading scaleGroupingDuration of assessmentSupport materialsProportionComment
Kombinasjonseksamen
Passed - not passed
Faculty
Faculty of Social and Health Sciences