3MAR120 Marketing Communication

    • Course code
      3MAR120
    • Number of credits
      7,5
    • Teaching semester
      2024 Spring
    • Language of instruction
      Norwegian/English
    • Campus
      Rena
    • Required prerequisite knowledge

      3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende må være fullført og bestått.

Course content
  • Hva er markedskommunikasjon?
  • Teori, begreper og forskning på området
  • Psykologiske, sosiologiske og økonomiske synspunkter på kommunikasjonsprosessen
  • Kommunikasjonsstrategier og kommunikasjonsplanlegging
  • Media og mediavalg, med særlig vekt på sosiale media
  • Kommunikasjon på bedriftsmarkedet
  • Integrert markedskommunikasjon/integrert kommunikasjonsplanlegging
  • Internasjonal markedskommunikasjon

Learning Outcome

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Knowledge

Studenten

  • har kunnskap om overordnete prinsipper for kommunikasjon og påvirkning
  • har kunnskap om sammenhengen mellom markedskommunikasjon og merkebygging og -ledelse
  • har kunnskap om kommunikasjonsstrategier og integrert kommunikasjonsplanlegging
  • kjenner til de forskjellige kommunikasjonskanaler og -verktøy
Skills

Studenten

  • kan analysere og reflektere over en organisasjons markedskommunikasjon
  • kan utvikle en integrert kommunikasjonsplan relatert til forskjellige typer organisasjoner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen markedskommunikasjon og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling som er relevant for markedskommunikasjon
General competence

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i gruppe knyttet til markedskommunikasjon
  • kan presentere sentralt fagstoff samt problemstillinger og løsninger om temaer/forhold som hører til markedskommunikasjon både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis og løsninger innen markedskommunikasjon
Teaching and working methods

Forelesninger, med gruppearbeid, case- og oppgaveløsning og presentasjoner. 

Det legges opp til delaktig undervisning hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori og bruke den for å belyse og presentere løsning på ulike problemer knyttet til forskjellige forhold innenfor markedskommunikasjon. Disse kan bestå av både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, samt diskusjoner omkring innleveringsoppgaven (obligatorisk arbeidskrav), som gjennomføres i forelesningene. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten deltakelse i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.

Required coursework
  • Det er obligatorisk frammøte til 75 % av alle underviste timer (forelsninger ihht. undervisningsplan).
  • 5-6 innleveringsoppgaver, i gruppe på inntil fire personer. Tilbakemelding på arbeidene vil variere mellom skriftlig medstudentrespons, muntlig tilbakemelding i undervisningen og skriftlig tilbakemelding.
Assessments
Form of assessmentGrading scaleGroupingDuration of assessmentSupport materialsProportionComment
Written examination with invigilation
ECTS - A-F
Individual
4 Hour(s)
  • No support materials
100
Form of assessment

4 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.

Course name in Norwegian Nynorsk: 
Marknadskommunikasjon
Course name in Norwegian Bokmål: 
Markedskommunikasjon
Faculty
Inland School of Business and Social Sciences
Department
Department of Business Administration
Area of study
Samfunnsvitenskapelige fag
Programme of study
Bachelor's Degree in Service Management and Marketing
Course level
Foundation courses, level I (100-LN)