2MKRLE171-6 CREE: Religion, politics and media

    • Course code
      2MKRLE171-6
    • Number of credits
      15
    • Teaching semester
      2024 Spring
    • Language of instruction
      Norwegian
    • Campus
      Hamar
    • Required prerequisite knowledge

      Anbefalte forkunnskaper: 2KRLE171-5 KRLE: Flerkulturelt mangfold i utdanning

Course content
  • Emnet har tre hovedområder: (1) religion og menneskerettigheter, (2) religion og politikk og (3) religion og medier.
  • I emnet utforsker studentene hvordan de ulike områdene overlapper og virker sammen, og hvordan religion og livssyn formes og utvikles i møte med menneskerettigheter, medier og politikk.
  • Gjennom utforskingen av de tre hovedområdene tematiseres også religion som begrep.
  • I alle deler av emnet drøftes relevansen for undervisningen i skolen.

Learning Outcome

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Knowledge

Studenten

  • har inngående kunnskap om forholdet mellom religion og menneskerettigheter
  • har inngående kunnskap om  forholdet mellom religion, politikk og lovgivning
  • har inngående kunnskap om aktuelle utviklingstrekk knyttet til religioner og livssyn i Norge og andre europeiske land
  • har inngående kunnskap om hvordan religion og livssyn kommer til uttrykk i medier, herunder digitale medier
  • har inngående kunnskap om hvordan religion formes og endres når den formidles på ulike måter i dagens medie- og informasjonssamfunn
  • har inngående kunnskap om bruk av vitenskapelige perspektiver og metoder i utforsking av religion i dag
Skills

Studenten

  • kan anvende ulike vitenskapelige perspektiver på religion og livssyn slik de framtrer i Norge og andre europeiske land
  • kan vurdere religioner og livssyns rolle i samfunnet med maktkritiske perspektiver, inkludert kjønnsteoretiske perspektiver
  • kan kritisk vurdere ulike begrunnelser for menneskerettighetene og analysere hvordan menneskerettigheter brukes på forskjellige måter, inkludert som verdisystem og som juridiske rammer
  • kan analysere medietekster om ulike religiøse temaer ut fra ulike perspektiver kan analysere hvordan utviklingstrekk i samfunnet påvirker rammene for KRLE-undervisningen i skolen og bidra til en relevant utvikling av faget
General competence

Studenten

  • kan problematisere og reflektere over hvordan de ulike temaene som tas opp i emnet, påvirker hvordan vi forstår religion som begrep og kategori.
  • kan Reflektere over hvordan ulike forståelser av religion som begrep og kategori kommer til uttrykk i utformingen av og undervisningen i KRLE-faget.
Teaching and working methods
  • Forelesninger og seminarer med studentpresentasjon
  • Selvstudium
  • Bruk av digital læringsplattform
  • Oppgaveskriving under veiledning

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Required coursework
  • Skriftlig oppgave om et utvalgt tema på 2000 ord
  • Fagsamtale med lærer
  • 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen 
  • Utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven
Assessments
Form of assessmentGrading scaleGroupingDuration of assessmentSupport materialsProportionComment
Oral examination
ECTS - A-F
Individual
  • No support materials
100
Form of assessment

Individuell muntlig eksamen. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Professional overlap
NameCreditsDateComment
2MKRLE5101-6 Religion, politikk og medier
15
Course name in Norwegian Bokmål: 
KRLE: Religion, politikk og medier
Faculty
Faculty of Education
Area of study
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 1-7 trinn
Programme of study
Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Course level
Second degree level (500-HN)