Spesialisering i medisinske prosedyrer og observasjonskompetanse

  • Studiefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Spesialisering i medisinske prosedyrer og observasjonskompetanse
    • Startsemester
      2025 Høst

Spesialisering i medisinske prosedyrer og observasjonskompetanse

Generell informasjon

Fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag har som samfunnsoppdrag og dekke arbeidslivets kompetansebehov. Fagskoleutdanningen er en høyere yrkesfaglig utdanning i Norge, og utdanningen reguleres av Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskoleutdanningen har som overordnet mål å utdanne reflektere yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere, brukere / pasienter og pårørende. Studentene skal etter endt utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling med klar forankring i arbeidslivet.

I henhold til lov om høyere yrkesfaglig utdanning, er innhold og bestemmelser i denne fagskoleutdanningen vedtatt av styret i Folkeuniversitetets Fagskole AS. Nivået er i henhold til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR). 

Mål og hovedmomenter

Tilstrekkelig og kompetent personell er avgjørende for at sykehus og kommuner skal tilby helse- og omsorgstjenester av god kvalitet. NOU 2023:4 Tid for handling – Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste slår fast at Norge i likhet med andre land står ovenfor store utfordringer med tilgang på personell, og at situasjonen vil bli enda strammere mot 2040. På bakgrunn av dette har Helsepersonellkommisjonen gitt forslag til tiltak for å utvikle fremtidige bærekraftige helse- og omsorgstjenester i hele landet. Et av områdene som fremheves er oppgavedeling. Over hele landet arbeides det nå i helse- og omsorgssektoren med å fremme riktig oppgavedeling og gode arbeidsprosesser. I praksis kan dette bety at fagarbeidere vil utføre flere arbeidsoppgaver som for eksempel praktiske prosedyrer som annet helsepersonell tidligere har utført tidligere. Utdanningsmodulen Spesialisering i medisinske prosedyrer og observasjonskompetanse er ment som et bidrag til kompetanseheving på dette området. 

I rapporten pekes det på at det er et stort og urealisert potensial for bedre bruk og utvikling av fagarbeidere i stor utstrekning gjennom hele yrkeslivet. Livslang læring og muligheter for faglig utvikling er grunnleggende for å beholde fagarbeidere gjennom hele yrkeskarrieren. Fagskolene har utdanninger, og bør etablere utdanningsløp i samarbeid med sektoren som kan bidra til bedre organisering av arbeidsprosesser og riktig oppgavedeling. 

 

Opptakskrav

Folkeuniversitetets Fagskole følger LOV 2018-06-08-28 Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven), lovens sentrale forskrift FOR 2019-07-11-1005, samt skolens lokale forskrift 2019-12-19-2180 Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Folkeuniversitetets Fagskole AS.

Formelle opptakskrav

Fullført og bestått videregående opplæring i programområdet helse- og oppvekstfag, med fagbrev og autorisasjon som helsefagarbeider, hjelpepleier eller omsorgsarbeider.

Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering

Det gis ikke mulighet for realkompetansevurdering på denne utdanningsmodulen.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har innsikt i relevant lovverk, offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
  • har innsikt i faglige retningslinjer for gjennomføring av risikovurdering av sykdom og skade
  • forstår viktigheten av kompetanse om relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med personer og i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemmaer og arbeidsmåter og etisk refleksjon som verktøy
  • kan oppdatere kunnskapen sin om observasjons- og vurderingskompetanse
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy og observasjons- og undersøkelsesmetoder som blir brukt for å vurdere, dokumentere og rapportere forverring av somatisk tilstand
  • har kunnskap om utvalgte somatiske sykdommer og enkel anatomi og fysiolog i knyttet til disse
  • har kunnskap om utvalgte praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie
  • har kunnskap om smittevern og hygieniske prinsipper knyttet til de utvalgte prosedyrene
  • har kunnskap om utvalgte legemidler og legemiddelhåndtering

Ferdigheter

  • kan anvende og finne relevant informasjon og fagstoff, lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet
  • kan anvende teknikker for relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling
  • kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kan anvende kunnskap om symptomer ved forverra somatisk tilstand for å observere, vurdere, dokumentere og rapportere
  • kan anvende kartleggingsverktøy og undersøkelsesmetoder for å vurdere, dokumentere og rapportere forverring av somatisk tilstand
  • kan anvende kommunikasjonsverktøy for å sikre effektiv og strukturert varsling og rapportering ved forverre somatisk tilstand
  • kan kartlegge symptom ved forverring av somatisk tilstand og identifisere behov for å iverksette tiltak som sikrer faglig forsvarlig helsehjelp
  • kan anvende kunnskap om utvalgte praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie
  • kan utføre smittevern og hygieniske prinsipper knyttet til de utvalgte prosedyrene
  • kan anvende kunnskap om utvalgte legemidler for å sikre riktig og god legemiddelhåndtering

Generell kompetanse

  • kan søke etter og anvende relevant informasjon fra forskjellige kilder, inkludert fagstoff, lovverk og offentlige dokumenter
  • kan anvende ulike teknikker for relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling
  • kan observere, vurdere, dokumentere og rapportere symptomer ved forverring av somatisk tilstand ved hjelp av relevant kartleggingsverktøy og metoder
  • kan anvende kommunikasjonsverktøy for å varsel og rapportere effektivt og strukturert ved forverring av somatisk tilstand
  • kan kartlegge symptomer ved forverring av somatisk tilstand og identifisere behov for tiltak som sikrer faglig forsvarlig helsehjelp
  • kan utføre utvalgte prosedyrer innen klinisk sykepleie og sikre behov for tiltak som sikrer forsvarlig helsehjelp
  • kan utføre utvalgte praktiske prosedyrer innen klinisk sykepleie og sikre riktig og god håndtering av utvalgte legemidler i tråd med gjeldene retningslinjer

Studiets struktur og oppbygning

Utdanningen består av en utdanningsmodul som gir 10 studiepoeng. Utdanningsmodulen går over ti uker og organiseres med nettsamlinger med varighet to timer på en fast ukedag. I tillegg til 20 timer fysisk samling med ferdighetstrening, fordelt over fire dager.   

80% obligatorisk oppmøte på nettsamlingene. 100% obligatorisk oppmøte på den fysiske samlingen. 

Tema

Kommunikasjon og samhandling

  • relasjonskompetanse og relasjonsbygging                                  
  • kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • brukerperspektivet

Etikk

  • etiske prinsipp og dilemmaer
  • helhetlig menneskesyn

Lover og forskrifter

  • lover, forskrifter og offentlige dokumenter
  • observasjons- og kartleggingsverktøy

Beslutningsstøtte

  • ABCDEF-prinsippet 
  • NEWS2

Kliniske observasjoner og undersøkelser

  • luftveier og respirasjon – respirasjonsfrekvens, oksygenmetning
  • sirkulasjon – blodtrykk, puls, kapillær fyllingstid, hud, avføring og diurese

Kommunikasjonsverktøy og dokumentasjon

  • kommunikasjonsverktøy – ISBAR
  • dokumentasjon

Utvalgte praktiske prosedyreferdigheter i klinisk sykepleie 

  • måle blodtrykk
  • pulsfrekvens 
  • respirasjonsfrekvens og saturasjon
  • innsetting, skylling og stell av perifert venekateter
  • injeksjon, subkutan 
  • stell av stomi    
  • intermitterende kateterisering av kvinner og menn
  • kapillær blodprøvetakning; glukose og CRP
  • innsetting av nesekateter

Somatiske sykdommer

  • hjerte-kar sykdommer
  • lungesykdommer
  • nyre- og urinveier
  • mage-tarm
  • kreft

Smittevern og hygieniske prinsipper

Legemiddler og legemiddelhåndtering

Utdanningsform

Utdanningen er organisert med metoden omvendt undervisning (flipped classroom), og praktisk ferdighetstrening med simulering. Dette er en undervisningsform hvor den delen av undervisnigen som tradisjonelt har foregått i klasserommet flyttes hjem til studenten. Studenten får tilgang til en læringssti via læringsplattformen Moodle. Læringsstien gir oversikt over hva som skal læres og når, og hvordan de skal lære. Studenntene skal gjennomføre læringsaktiviteter, og kan selv bestemme når disse skal gjøres innenform gitte rammer.  Som forberedelse til de digitale samlingene vil ulikt undervisningsmateriell være tilgangenlig for studenten på læringsplattformen. Den kan være presentasjoner, lærerproduserte videoer, VAR-prosedyrer, fagtekster, artikler, aktuelle tenker, podcaster, quiz og interative oppgaver. Studenten skal forberede seg på dette hjemme. På samlingen vil fagstoffet bearbeides videre med ferdighestrening, diskusjoner, oppgaver og veledning individuelt og i gruppe. Ved fysisk samling vil opplæringen være praktisk, ved å øve på praktiske ferdigheter med simulering som metode. 

 

 

Eksamen

Læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen er grunnlaget for vurdering av kompetansen studenten viser under eksamensgjennomføringen. Eksamensformen er en praktisk prøve som vurderes til bestått / ikke bestått. For å kunne gjennomføre den praktiske prøven må læringsaktivitetene i læringsstien gjennomføres.