Bedriftsledelse
Studiefakta
- FagområdeLedelsesfag
- Studiepoeng30
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieformDeltid
- StudieprogramBedriftsledelse
- Startsemester2025 Høst
Bedriftsledelse
Generell informasjon
Etter fullført utdanning skal kandidaten ha et kunnskaps- og ferdighetsnivå som tilfredsstiller de grunnleggende krav som samfunnet stiller til yrkesetisk og faglig forsvarlig yrkesutøvelse i stillinger hvor det er krav til lederkompetanse på fagskolenivå.
Formelle opptakskrav
Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev eller vitnemål.
For søker med godkjent utdanning fra land utenfor Norden må søker dokumentere kunnskaper i norsk på minimum nivå B2 i Europarådets referanserammeverk for språk.
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse jf. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring nivå 4. Realkompetanse er dokumentert kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som søkeren har ervervet seg uavhengig av læringsarena. Realkompetansevurderingen foretas av skolens opptakskomite.
Læringsutbytte
Etter fullført utdanning skal kandidaten ha et kunnskaps- og ferdighetsnivå som tilfredsstiller de grunnleggende krav som samfunnet stiller til yrkesetisk og faglig forsvarlig yrkesutøvelse i stillinger hvor det er krav til lederkompetanse på fagskolenivå.
Kunnskap
Kandidaten skal ha:
o kunnskap om begreper, prosesser og verktøy innenfor ledelsesfag, herunder læring i organisasjoner, og markedsføring på både operativt og strategisk nivå
o innsikt i relevante regler og lovverk innen bedriftsledelse, herunder personal -og økonomiområdet, og markedsføring
o kunnskap om relevante kilder for å kunne oppdatere sin faglige kunnskap innen bedriftsledelse
o forståelse for lederrollen generelt og innenfor egen bransje/yrkesfelt, og betydningen av ledelse i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
o anvende faglig kunnskap og utvikle metodiske og praktiske ferdigheter som er nødvendig for å kunne anvende tilegnede kunnskaper i egen lederrolle og i samarbeid med andre
o finne informasjon og fagstoff som er relevant for egen lederrolle og yrkesfaglige problemstillinger
o planlegge og utøve sin ledelse med utgangspunkt i anerkjente rammer og forventninger, herunder planlegge og styre økonomien i en avdeling/mindre virksomhet
o kartlegge og identifisere relevante faglige problemstillinger, og kunne håndtere disse på en forsvarlig måte
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- ha forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper og ha utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av rollen som leder
- kunne utøve ledelse og håndtere ulike målgruppers behov, så som medarbeidere, samarbeidspartnere, leverandører og kunder
- kunne bygge relasjoner med andre ledere innenfor eget fagområde, og på tvers av fagområder
- kunne utvikle arbeids- og kommunikasjonsmetoder, styringsrammer og andre relevante ledelsesverktøy for utøvelse av egen lederrolle
- kunne analysere virksomhetens behov for digitale verktøy og anvende disse
- kunne samarbeide med andre i og utenfor bedriften om utvikling av god praksis
- kunne bidra i organisasjonsutvikling, nytenkning og innovasjon