9-11 HAU Helhetlig miljøarbeid
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramHelsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
- Startsemester2025 Vår
Innhold
Emnet omhandler teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har kunnskap om sentrale begrep som brukerperspektiv, beslutningskompetanse og helsefremmende og forebyggende arbeid, samt kunnskapsbasert grunnlagstenkning i helhetlig miljøarbeid
- Har kunnskap om kommunikasjon, relasjonskompetanse, og samskaping for å tilby helhetlig tjenester i helse-, omsorgs-, og oppvekstsektoren
- Har kunnskap om mangfold, inkludering og universell utforming på individ- og gruppenivå
- Har innsikt i relevante lover, forskrifter og nasjonale veiledere som regulerer rettigheter, ansvar og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå.
- Har bransjekunnskap og kjennskap til verktøy som sikrer deltakelse og involvering av tjenestemottaker i egen livssituasjon og behandling.
- Har kunnskap om målrettet miljøarbeid
- Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om velfersteknologiske løsninger i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
- Har forståelse for betydningen av samarbeid med ulike aktører på tvers av ulike nivåer og kompetanseområde
- Forstår behovet for samarbeid med tjenestemottaker og samarbeidspartnere for å kunne utøve helhetlig miljøarbeid
Ferdigheter
- Kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonskompetanse i møte med tjenestemottakere og pårørende
- Kan anvende faglige verktøy og metoder som fremmer brukermedvirkning, helsefremmende og forebyggende arbeid
- Kan anvende velferdsteknologiske løsninger i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
- Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for aktuelle problemstillinger knyttet til helhetlig miljøarbeid
- Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartner
Generell kompetanse
- Har forståelse for balansen mellom makt og avmakt i møte med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere
- Har utviklet en yrkesetisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, samt gjennom kommunikasjon og samhandling i situasjoner med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- Kan utføre arbeid innen helhetlig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
- Kan bygge relasjoner og samarbeid med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
- Kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
- Kan utføre helhetlig miljøarbeid med utgangspunkt i brukerens individuelle behov
- Har forståelse for etiske prinsipper i utøvelsen av målrettet miljøarbeid
- Forstår prosessen med kartlegging, planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak innen helhetlig miljøarbeid og målrettet miljøarbeid
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A - F | Individuell |
Pensumliste
Bøker
- Helse om omsorg for personer med utviklingshemming, E. Søndenaa (red.) og N.C Dahl (red.), 2023, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215067315
- Brukermedvirkningens mange ansikter, O.P Askheim og J. Andersen, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245041590
- Demensboka - lærebok for helse- og omsorgspersonell, S. Tretteteig, 2016, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste: ISBN: 978-82-8061-260-1
- Lærebok for utviklingshemming og aldring, F.K Larsen og E. Wigaard (red.), 2014, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste, ISBN: 9788280612335
- Psykisk lidelse hos voksne personer med utviklingshemming. Forståelse og behandling, T.L Bakken, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215041339
- Det handler om verdighet og deltakelse, E.L Bredland, O. A Linge og K. Vik, 2011, Gyldendal, ISBN: 9788205396432
- God mat for kropp og helse - ernæringsarbeid for mennesker med utviklingshemming, M. Nordstrøm og S.O Kolset (red.), Fagbokforlaget, ISBN: 9788245023909
- Etikk - en praktisk vinkling. En verktøykasse med ni vinklinger, A-R. K Alhassan og K.S Kversøy, 2021, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245038507
- En innføring i ADL - teori og intervensjon, H. Tuntland, 2023, Cappelen Damm, ISBN: 9788202744779
- Refleksjon. En sykepleiers vei til klokskap, K. Bie, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215043371
- Studieteknikk. En håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning, A. Bjørnstad og M.H Øygarden, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245045826
- Kommunikasjon i relasjoner, H. Eide, T. Eide, D. Keeping og E. Eide, 2017, Gyldendal, ISBN: 9788205500563
- Etikk i helsetjenesten, M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen og R. Pedersen, 2020, ISBN: 9788205534605
- Fag, etikk og kommunikasjon, K.K Grasaas, M. Sjursen og J. Stordalen, 2019, Cappelen Damm, ISBN: 9788202616625
- Psykologi og sosialogi for fagskoleutdanningene, L.A Helgesen, K.K Grasaas og M. Sjursen, 2016, Cappelen Damm, ISBN 978820241342
Nettsider
- Kompetansebroen http://www.kompetansebroen.no/om-kompetansebroen
- E-læringskurs: Gode tjenester til personer med utviklingshemming http://www.aldringoghelse.no/kompetanseressurser/kort-og-intensiv-opplaring-til-ufaglarte/
- Helsedirektoratet. Nasjonal veileder. Gode helse- og omsorgstjenster til personer med utviklingshemming. http://www.helsedirektoratet.no/nyheter/ny-veileder-gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
- Helsedirektoratet. Nasjonal veileder. Rehabilitering, habilitering, individeuell plan og koordinator. http://www.helsedirektoratet.no/nyheter/ny-veileder-gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
- Stortingsmelding 29 (2012-2013) Morgendagens omsorg https://www.regjeringen.no/contentassets/34c8183cc5cd43e2bd341e34e326dbd8/no/pdfs/stm201220130029000dddpdfs.pdf
- Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming http://naku.no
- Norsk forbund for utviklingshemmede http://www.nfunorge.org
- Aldring og helse https://www.aldringoghelse.no/utviklingshemning/
- Kompetansesenter for sjeldene diagnoser https://frambu.no/
- Stiftelsen SOR https://www.stiftelsensor.no/
- Statped https://statped.no/stottemeny/statped-no/
- Utdanningsdirektoratet. Spesialundervisning og IOP https://www.udir.no/laringogtrivsel/spesialpedagogikk/spesialundervisning/Spesialundervisning/ https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/elever-med-sarskilte-behov/spesialundervisning-sosial-kompetanse-som-eget-mal-i-den-individuelle-opplaringsplanen/
- Kunnskapsbasert praksis https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/kunnskapsbasert- praksis/kunnskapsbasertpraksis.no#kunnskapsbasert-praksis
- Beslutningsstøtte for personer med utviklingshemming https://omsorgsforskning.brage.unit.no/omsorgsforskning-xmlui/bitstream/handle/11250/2997370/Beslutningsst%c3%b8tte%20for%20personer%20med%20utviklingshemming-final.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 25 Time(r) |
Egenstudier | 140 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 55 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 54 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 5 Time(r) |
Opplæring studieteknikk | 10 Time(r) |
Eksamen | 0,75 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 290 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | |||
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | |||
Refleksjonsnotat | |||
Refleksjonsnotat |