9-11 HAU Helhetlig miljøarbeid

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
    • Startsemester
      2025 Vår

Innhold

Emnet omhandler teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har kunnskap om sentrale begrep som brukerperspektiv, beslutningskompetanse og helsefremmende og forebyggende arbeid, samt kunnskapsbasert grunnlagstenkning i helhetlig miljøarbeid
  • Har kunnskap om kommunikasjon, relasjonskompetanse, og samskaping for å tilby helhetlig tjenester i helse-, omsorgs-, og oppvekstsektoren
  • Har kunnskap om mangfold, inkludering og universell utforming på individ- og gruppenivå
  • Har innsikt i relevante lover, forskrifter og nasjonale veiledere som regulerer rettigheter, ansvar og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå.
  • Har bransjekunnskap og kjennskap til verktøy som sikrer deltakelse og involvering av tjenestemottaker i egen livssituasjon og behandling.
  • Har kunnskap om målrettet miljøarbeid
  • Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om velfersteknologiske løsninger i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
  • Har forståelse for betydningen av samarbeid med ulike aktører på tvers av ulike nivåer og kompetanseområde
  • Forstår behovet for samarbeid med tjenestemottaker og samarbeidspartnere for å kunne utøve helhetlig miljøarbeid

Ferdigheter

  • Kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonskompetanse i møte med tjenestemottakere og pårørende
  • Kan anvende faglige verktøy og metoder som fremmer brukermedvirkning, helsefremmende og forebyggende arbeid
  • Kan anvende velferdsteknologiske løsninger i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
  • Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for aktuelle problemstillinger knyttet til helhetlig miljøarbeid
  • Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartner

Generell kompetanse

  • Har forståelse for balansen mellom makt og avmakt i møte med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere
  • Har utviklet en yrkesetisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, samt gjennom kommunikasjon og samhandling i situasjoner med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • Kan utføre arbeid innen helhetlig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
  • Kan bygge relasjoner og samarbeid med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
  • Kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
  • Kan utføre helhetlig miljøarbeid med utgangspunkt i brukerens individuelle behov
  • Har forståelse for etiske prinsipper i utøvelsen av målrettet miljøarbeid
  • Forstår prosessen med kartlegging, planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak innen helhetlig miljøarbeid og målrettet miljøarbeid

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F
Individuell

Pensumliste

Bøker

  • Helse om omsorg for personer med utviklingshemming, E. Søndenaa (red.) og N.C Dahl (red.), 2023, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215067315
  • Brukermedvirkningens mange ansikter, O.P Askheim og J. Andersen, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245041590
  • Demensboka - lærebok for helse- og omsorgspersonell, S. Tretteteig, 2016, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste: ISBN: 978-82-8061-260-1
  • Lærebok for utviklingshemming og aldring, F.K Larsen og E. Wigaard (red.),  2014, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste, ISBN: 9788280612335
  • Psykisk lidelse hos voksne personer med utviklingshemming. Forståelse og behandling, T.L Bakken, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215041339
  • Det handler om verdighet og deltakelse, E.L Bredland, O. A Linge og K. Vik, 2011, Gyldendal, ISBN: 9788205396432
  • God mat for kropp og helse - ernæringsarbeid for mennesker med utviklingshemming, M. Nordstrøm og S.O Kolset (red.), Fagbokforlaget, ISBN: 9788245023909
  • Etikk - en praktisk vinkling. En verktøykasse med ni vinklinger, A-R. K Alhassan og K.S Kversøy, 2021, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245038507
  • En innføring i ADL - teori og intervensjon, H. Tuntland, 2023, Cappelen Damm, ISBN: 9788202744779
  • Refleksjon. En sykepleiers vei til klokskap, K. Bie, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215043371
  • Studieteknikk. En håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning, A. Bjørnstad og M.H Øygarden, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245045826
  • Kommunikasjon i relasjoner, H. Eide, T. Eide, D. Keeping og E. Eide, 2017, Gyldendal, ISBN: 9788205500563
  • Etikk i helsetjenesten, M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen og R. Pedersen, 2020, ISBN: 9788205534605
  • Fag, etikk og kommunikasjon, K.K Grasaas, M. Sjursen og J. Stordalen, 2019, Cappelen Damm, ISBN: 9788202616625
  • Psykologi og sosialogi for fagskoleutdanningene, L.A Helgesen, K.K Grasaas og M. Sjursen, 2016, Cappelen Damm, ISBN 978820241342

Nettsider

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
25 Time(r)
Egenstudier
140 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
55 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
54 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
5 Time(r)
Opplæring studieteknikk
10 Time(r)
Eksamen
0,75 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
290 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
Refleksjonsnotat
Refleksjonsnotat