8-9 BB Svangerskap, fødsel og barselomsorg
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng16
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Startsemester2025 Vår
Emneansvarlig
Innhold
Emnet omhandler svangerskapet, fødselsprosessen og komplikasjoner som kan oppstå før, under og etter fødsel. Studenten får kunnskap om observasjon, oppfølging og veiledning av føde-/barselkvinnen med fokus på fysisk og psykisk helse i tillegg til amming og tilknytning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om det normale svangerskapet, fosterets normale utvikling og gravide kvinners fysiske og psykiske forandringer og plager i svangerskapet.
- har kunnskaper om gode levevaner i svangerskapet.
- har kunnskap om risikosvangerskap og neonatal påvirkning.
- har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen.
- har kunnskap om komplikasjoner som kan oppstå under en fødsel, og om indikasjoner for assistert fødselshjelp.
- har kunnskap om observasjoner av det nyfødte barnet
- har kunnskap om observasjon og pleie av barselkvinnens fysiske og psykiske helse.
- har kunnskap om faktorer som kan forstyrre samspill mellom mor og barn.
- har kunnskap om amming, ammeveiledning og alternativer til amming.
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i barseltiden.
- har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrere som er knyttet til svangerskap og arbeidet med den fødende, barselkvinnnen og partneren.
- kan oppdatere sin kunnskap om den fødende og barselkvinnen.
- forstår barsel- og barnepleierens rolle innenfor foreldreveiledning med tanke på å oppfylle barnets behov.
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende observasjons- og kartleggingsverktøy ved observasjon av det nyfødte barnet, og i pleie av syke gravide, fødende og barselkvinner.
- kan anvende faglig kunnskap til å veilede og undervise omsorgspersoner i stell og observasjon av nyfødte barn.
- kan anvende kommunikasjon for å informere og ivareta omsorgspersoner.
- kan anvende observasjon og veiledning angående amming og kjenner til ulike hjelpemidler.
- kan anvende refleksjon som et verktøy til å fremme samspill mellom mor, omsorgspersoner og barn.
- kan finne og vurdere informasjon, prosedyrer og fagstoff som er relevante for pleie av og omsorg til syke gravide, fødende og barselkvinner.
- kan kartlegge og identifisere hvilke behov den fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner har for kunnskap, støtte og veiledning.
Generell kompetanse
- Studenten:
- forstår, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med friske nyfødte, syke gravide, fødende, barselkvinner og omsorgspersoner.
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av sitt arbeid i møte med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov.
- har utviklet evne til selvinnsikt og forholder seg kritisk og reflekteret i møte med den gravide, fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner.
- kan utføre sitt arbeid etter den syke gravides og barselkvinnens behov.
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og samarbeide tverrfaglig til beste for syke gravide, fødende og barselkvinner.
- kan utvikle og oppdatere kunnskap og ferdigheter innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie gjennom erfarings- og kunnskapssdeling.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | A - F | Individuell | Time(r) |
Arbeidskrav
- Amme E-læringskurs.
- Gruppeoppgave med muntlig presentasjon.
- Gruppe-refleksjon.
- Individuell refleksjon.
Pensumliste
Litteraturliste Emne 2-6, 2024. (Revidert 25.04.2024).
Tittel: | Forfatter: | Forlag og ISBN:
|
|
|
|
Pediatri og Pediatrisk sykepleie | Randi Grønseth, Trond Markestad (2022). | Fagbokforlaget, 5. utgave, ISBN: 978-82-450-3979-5
|
Det nye livet – Svangerskap, fødsel og barseltid
| Mari Landsverk Hagtvedt og Synne Holan (red.) (2019).
| Fagbokforlaget, 3. utgave, ISBN: 978-82-450-2407-4 |
Psykisk helse i svangerskap og barseltid.
| Gro Vatne Brean (2023) | Gyldendal Norsk Forlag, ISBN: 978-82-05-52046-2
|
Amming – en håndbog for sundhedspersonale.
| Sundhedtbestyrelsen (2023) | https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2018/Amning-h%C3%A5ndbog-for-sundhedspersonale.ashx
|
Ammehjelpen |
|
|
Nyfødtveileder | Helsebiblioteket
|
|
Nasjonale faglige retningslinjer for svangerskapsomsorgen.
| Helsedirektoratet | https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen
|
Nasjonale faglige retningslinjer for barselomsorgen – Nytt liv og trygg barseltid for familien.
| Helsedirektoratet | https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/130/IS-2057-Barsel-fullversjon.pdf
|
Akuttveileder i Pediatri
| Helsebiblioteket | https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/akuttveileder-i-pediatri
|
Generell veileder i Pediatri
| Helsebiblioteket | https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/generell-veileder-i-pediatri
|
|
| |
Veileder i fødselshjelp.
| Legeforeningen |
|
Yrkesetiske retningslinjer helsearbeider.
| Fagforbundet, Delta. | Fagforbundet.no Delta.no |
Lover:
| ||
|
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 30 Time(r) |
Egenstudier | 160 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 168 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 35 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 2 Time(r) |
Opplæring studieteknikk | 1 Time(r) |
Eksamen | 12 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 408 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer. I dette emnet med 16 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.