8-9 BB Svangerskap, fødsel og barselomsorg

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      16
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Startsemester
      2025 Vår

Emneansvarlig

Hege Fjellheim

Innhold

Emnet omhandler svangerskapet, fødselsprosessen og komplikasjoner som kan oppstå før, under og etter fødsel. Studenten får kunnskap om observasjon, oppfølging og veiledning av føde-/barselkvinnen med fokus på fysisk og psykisk helse i tillegg til amming og tilknytning.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om det normale svangerskapet, fosterets normale utvikling og gravide kvinners fysiske og psykiske forandringer og plager i svangerskapet.
  • har kunnskaper om gode levevaner i svangerskapet.
  • har kunnskap om risikosvangerskap og neonatal påvirkning.
  • har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen.
  • har kunnskap om komplikasjoner som kan oppstå under en fødsel, og om indikasjoner for assistert fødselshjelp.
  • har kunnskap om observasjoner av det nyfødte barnet
  • har kunnskap om observasjon og pleie av barselkvinnens fysiske og psykiske helse.
  • har kunnskap om faktorer som kan forstyrre samspill mellom mor og barn.
  • har kunnskap om amming, ammeveiledning og alternativer til amming.
  • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i barseltiden.
  • har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrere som er knyttet til svangerskap og arbeidet med den fødende, barselkvinnnen og partneren.
  • kan oppdatere sin kunnskap om den fødende og barselkvinnen.
  • forstår barsel- og barnepleierens rolle innenfor foreldreveiledning med tanke på å oppfylle barnets behov.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende observasjons- og kartleggingsverktøy ved observasjon av det nyfødte barnet, og i pleie av syke gravide, fødende og barselkvinner.
  • kan anvende faglig kunnskap til å veilede og undervise omsorgspersoner i stell og observasjon av nyfødte barn.
  • kan anvende kommunikasjon for å informere og ivareta omsorgspersoner.
  • kan anvende observasjon og veiledning angående amming og kjenner til ulike hjelpemidler.
  • kan anvende refleksjon som et verktøy til å fremme samspill mellom mor, omsorgspersoner og barn.
  • kan finne og vurdere informasjon, prosedyrer og fagstoff som er relevante for pleie av og omsorg til syke gravide, fødende og barselkvinner.
  • kan kartlegge og identifisere hvilke behov den fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner har for kunnskap, støtte og veiledning.

Generell kompetanse

  • Studenten:
  • forstår, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med friske nyfødte, syke gravide, fødende, barselkvinner og omsorgspersoner.
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av sitt arbeid i møte med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov.
  • har utviklet evne til selvinnsikt og forholder seg kritisk og reflekteret i møte med den gravide, fødende, barselkvinnen og omsorgspersoner.
  • kan utføre sitt arbeid etter den syke gravides og barselkvinnens behov.
  • kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og samarbeide tverrfaglig til beste for syke gravide, fødende og barselkvinner.
  • kan utvikle og oppdatere kunnskap og ferdigheter innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie gjennom erfarings- og kunnskapssdeling.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig hjemmeeksamen
A - F
Individuell
Time(r)

Arbeidskrav

  • Amme E-læringskurs.
  • Gruppeoppgave med muntlig presentasjon.
  • Gruppe-refleksjon.
  • Individuell refleksjon.

Pensumliste

Litteraturliste Emne 2-6, 2024. (Revidert 25.04.2024).

Tittel:

Forfatter:

Forlag og ISBN:

 

 

 

 

Pediatri og Pediatrisk sykepleie

Randi Grønseth, Trond Markestad (2022).

Fagbokforlaget,

5. utgave,

ISBN: 978-82-450-3979-5

 

Det nye livet – Svangerskap, fødsel og barseltid

 

Mari Landsverk Hagtvedt og Synne Holan (red.)

(2019).

 

Fagbokforlaget,

3. utgave,

ISBN: 978-82-450-2407-4

Psykisk helse i svangerskap og barseltid.

 

Gro Vatne Brean (2023)

Gyldendal Norsk Forlag,

ISBN: 978-82-05-52046-2

 

Amming – en håndbog for sundhedspersonale.

 

Sundhedtbestyrelsen (2023)

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2018/Amning-h%C3%A5ndbog-for-sundhedspersonale.ashx

 

Ammehjelpen

 

https://ammehjelpen.no

 

Nyfødtveileder

Helsebiblioteket

 

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/nyfodtmedisin-veiledende-prosedyrer-fra-norsk-barnelegeforening/1-resuscitering-asfyksi/1.4-terapeutisk-hypotermi-ved-perinatal-asfyksi

 

Nasjonale faglige retningslinjer for svangerskapsomsorgen.

 

Helsedirektoratet

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen

 

Nasjonale faglige retningslinjer for barselomsorgen – Nytt liv og trygg barseltid for familien.

 

Helsedirektoratet

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/130/IS-2057-Barsel-fullversjon.pdf

 

Akuttveileder i Pediatri

 

Helsebiblioteket

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/akuttveileder-i-pediatri

 

Generell veileder i Pediatri

 

Helsebiblioteket

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/generell-veileder-i-pediatri

 

 

 

 

Veileder i fødselshjelp.

 

Legeforeningen

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/

 

Yrkesetiske retningslinjer helsearbeider.

 

Fagforbundet,

Delta.

Fagforbundet.no

Delta.no

Lover:

 

  • Lov om pasient- og brukerrettigheter.
  • Lov om helsepersonell.
  • Grunnloven
  • Tolkeloven
  • Lov om barnevern
  • Lov om spesialisthelsetjenesten
  • Lov om kommunale helse- og omsortgstjenesteloven
  • Barnekonvensjonen

 

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
30 Time(r)
Egenstudier
160 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
168 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
35 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
2 Time(r)
Opplæring studieteknikk
1 Time(r)
Eksamen
12 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
408 Time(r)

Arbeidsinnsats

Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer.  I dette emnet med 16 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.