7-21 PJLE M Markedsføringsledelse
Emnefakta
- FagområdeLedelsesfag
- Studiepoeng7,5
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramProsjektledelse
- Startsemester2026 Vår
Innhold
Emnet gir en grundig innføring i markedsføringsledelse, og gir kandidaten teoretisk og praktisk kunnskap om markedsføring av bedrifter og hvordan markedsføringsarbeidet organiseres og ledes. Sentrale temaer i faget er markedsføringens funksjon i bedriften, markeder, segmentering og kjøpsatferd, strategisk planlegging i markedsføring, markedsføringsmiks (de 5 P’er) og tjenestemarkedsføring/serviceledelse. Etikk og lover innen markedsføring behandles.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha kunnskap om:
- sentrale begreper innen markedsføringen
- kjøpsadferd og markedsplanlegging
- virkemidler i markedsføringen
- markedskommunikasjon og forståelse av kunden gjennom bruk av empatikart
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- anvende sentrale begreper innen markedsføringen
- lede markedsføringsarbeidet i en bedrift
- foreta sitasjonsanalyser
- gjennomføre markedsanalyser og utarbeide markedsplaner
- ta markedsstrategiske beslutninger og gjøre valg i forhold til markedsstrategi
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- ha utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av rollen som markedsfører, håndtere ulike situasjoner og behandle medarbeidere, samarbeidspartnere, leverandører og kunder på en hensiktsmessig måte i de ulike prosessene i markedsføringen av bedriften
- ha utviklet forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til markedsføringen av bedriften
- kunne bygge relasjoner med ledere på andre fagområder enn økonomistyringen, herunder utveksling av synspunkter og deltakelse i diskusjoner som direkte/indirekte kan bidra til markedsføringen av bedriften
- kunne utvikle arbeids- og kommunikasjonsverktøy, rammer og andre ledelsesverktøy knyttet til markedsføringsarbeidet
- kunne bidra til nytenkning og innovasjon i forbindelse med markedsføringen av bedriften
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen |
Pensumliste
- Markedsføringsledelse, Universitetsforlaget. Forfattere: Framnes, R., Pettersen, A. & Thjømøe, H.M., Universitetsforlaget, 2021, ISBN: 9788215037080