7-21 PJLE M Markedsføringsledelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studiepoeng
      7,5
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Prosjektledelse
    • Startsemester
      2026 Vår

Innhold

Emnet gir en grundig innføring i markedsføringsledelse, og gir kandidaten teoretisk og praktisk kunnskap om markedsføring av bedrifter og hvordan markedsføringsarbeidet organiseres og ledes. Sentrale temaer i faget er markedsføringens funksjon i bedriften, markeder, segmentering og kjøpsatferd, strategisk planlegging i markedsføring, markedsføringsmiks (de 5 P’er) og tjenestemarkedsføring/serviceledelse. Etikk og lover innen markedsføring behandles.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal ha kunnskap om:

  • sentrale begreper innen markedsføringen
  • kjøpsadferd og markedsplanlegging
  • virkemidler i markedsføringen
  • markedskommunikasjon og forståelse av kunden gjennom bruk av empatikart

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • anvende sentrale begreper innen markedsføringen
  • lede markedsføringsarbeidet i en bedrift
  • foreta sitasjonsanalyser
  • gjennomføre markedsanalyser og utarbeide markedsplaner
  • ta markedsstrategiske beslutninger og gjøre valg i forhold til markedsstrategi

Generell kompetanse

Kandidaten skal:

  • ha utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av rollen som markedsfører, håndtere ulike situasjoner og behandle medarbeidere, samarbeidspartnere, leverandører og kunder på en hensiktsmessig måte i de ulike prosessene i markedsføringen av bedriften
  • ha utviklet forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til markedsføringen av bedriften
  • kunne bygge relasjoner med ledere på andre fagområder enn økonomistyringen, herunder utveksling av synspunkter og deltakelse i diskusjoner som direkte/indirekte kan bidra til markedsføringen av bedriften
  • kunne utvikle arbeids- og kommunikasjonsverktøy, rammer og andre ledelsesverktøy knyttet til markedsføringsarbeidet
  • kunne bidra til nytenkning og innovasjon i forbindelse med markedsføringen av bedriften

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig eksamen

Pensumliste

  • Markedsføringsledelse, Universitetsforlaget. Forfattere: Framnes, R., Pettersen, A. & Thjømøe, H.M., Universitetsforlaget, 2021, ISBN: 9788215037080