7-21 PJLE A Arrangementsledelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studiepoeng
      7,5
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Prosjektledelse
    • Startsemester
      2025 Vår

Innhold

Emnet gir grunnleggende kompetanse i å planlegge, organisere, markedsføre, gjennomføre og evaluere forskjellige arrangementer, så som utstillinger, forestillinger, festivaler innenfor blant annet kunst og kulturfeltet.  Emner gir en oversikt og grunnleggende forståelse for arrangementsledelse, både teoretisk og praktisk. Sentrale tema er idefase (formål med arrangementet, mål og målforståelse når det gjelder arrangementer), planlegging (teknisk planlegging, tidsplanlegging, ressursplanlegging), tilrettelegging (arrangementslogistikk og sikkerhet), gjennomføring (etter plan, beredskap og krisehåndtering) og avslutning/evaluering.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal ha kunnskap om:

  • de forskjellige fasene i gjennomføringen av forskjellige typer arrangementer, herunder også planlegging, budsjettering, markedsføring
  • relevante lover og bestemmelser som er aktuelle for avvikling av ulike arrangementer
  • aktuelle avtale- og kontraktsrettslige forhold
  • ulike driftsformer som arrangementsansvarlig

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • planlegge, organisere, markedsføre, gjennomføre og evaluere forskjellige typer arrangementer
  • forstå markedsføring, budsjettering og prosjektering knyttet til arrangementer
  • etterleve relevant lover og bestemmelser, herunder rapportering til offentlige myndigheter m.fl.
  • vurdere og foreta valg av driftsform som arrangementsansvarlig

Generell kompetanse

Kandidaten skal:

  • ha utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av rollen som arrangementsleder, håndtere spesifikke situasjoner, medarbeidere, samarbeidspartnere, leverandører og arrangører av ulike typer arrangementer
  • ha utviklet forståelse for sentrale prinsipper i kulturlivet og organiseringen av arrangementer.
  • ha utviklet ferdighetskompetanse for informasjons-/kunnskapsdeling og relasjonsbygging mellom de ulike aktørene som tar del i planlegging og gjennomføring av kulturarrangementer
  • kunne utvikle arbeidsmetoder, styringsrammer og ledelsesverktøy som er målrettet og hensiktsmessige i forbindelse med planlegging og organisering av kulturarrangementer
  • kunne bidra til organisasjonsutvikling og endringsprosesser som arrangør av kulturarrangementer

Vurdering

Skriftlig skoleeksamen

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig eksamen