7-11 HAU Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
    • Startsemester
      2024 Høst

Innhold

Emnet gir en grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har kunnskap om etikk og yrkesetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter samt etisk refleksjon
  • Har kunnskap om brukermedvirkning og betydningen den har for tjenestemottaker og tjenesteyter
  • Har forståelse for psykologiske prinsipper tilknyttet enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
  • Har kunnskap om kultur, urfolk, migrasjonshelse og mangfold i sitt møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • Har kunnskap om relasjonskompetansen, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • Har kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • Har kunnskap om relevant lovverk og offentlig dokumenter som regulerer fagfeltet
  • Har kunnskap om helse- og omsorgsektoren og dens organisering
  • Har kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan det påvirker samarbeidet med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere

Ferdigheter

  • Kan anvende kunnskap om etiske og yrkesetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for etisk refleksjon rundt partiske problemstillinger
  • Kan anvende relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
  • Kan anvende kunnskap om kommunikasjonsferdigheter til profesjonell samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • Kan finne og henvise til relevant lovverk, forskrift, stortingsmeldinger og nasjonale retningslinjer som er relevant for yrkesutøvelsen
  • Kan anvende kunnskap om organiseringen av helse- og omsorgsektoren i samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • Kan anvende teknologiske løsninger forsvarlig og med etisk bevissthet

Generell kompetanse

  • Har utviklet en etisk forståelse som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, samt gjennom kommunikasjon og samhandling i situasjoner med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • Kan bygge relasjoner basert på holdninger og verdier knyttet til helhetlig menneskesyn, likeverd, respekt, slik at tjenestemottakere og samarbeidspartnere opplever tillit og trygghet til de ulike tjenestene
  • Kan utøve yrket sitt forsvarlig og med etisk bevissthet
  • Kan samhandle med relevante tjenester innenfor helse- og omsorgssektoren
  • Kan utføre arbeidet etter tjenestemottakerens behov og utfordringer

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F
Individuell

Pensumliste

Bøker

  • Helse om omsorg for personer med utviklingshemming, E. Søndenaa (red.) og N.C Dahl (red.), 2023, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215067315
  • Brukermedvirkningens mange ansikter, O.P Askheim og J. Andersen, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245041590
  • Demensboka - lærebok for helse- og omsorgspersonell, S. Tretteteig, 2016, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste: ISBN: 978-82-8061-260-1
  • Lærebok for utviklingshemming og aldring, F.K Larsen og E. Wigaard (red.),  2014, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste, ISBN: 9788280612335
  • Psykisk lidelse hos voksne personer med utviklingshemming. Forståelse og behandling, T.L Bakken, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215041339
  • Det handler om verdighet og deltakelse, E.L Bredland, O. A Linge og K. Vik, 2011, Gyldendal, ISBN: 9788205396432
  • God mat for kropp og helse - ernæringsarbeid for mennesker med utviklingshemming, M. Nordstrøm og S.O Kolset (red.), Fagbokforlaget, ISBN: 9788245023909
  • Etikk - en praktisk vinkling. En verktøykasse med ni vinklinger, A-R. K Alhassan og K.S Kversøy, 2021, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245038507
  • En innføring i ADL - teori og intervensjon, H. Tuntland, 2023, Cappelen Damm, ISBN: 9788202744779
  • Refleksjon. En sykepleiers vei til klokskap, K. Bie, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215043371
  • Studieteknikk. En håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning, A. Bjørnstad og M.H Øygarden, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245045826
  • Kommunikasjon i relasjoner, H. Eide, T. Eide, D. Keeping og E. Eide, 2017, Gyldendal, ISBN: 9788205500563
  • Etikk i helsetjenesten, M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen og R. Pedersen, 2020, ISBN: 9788205534605
  • Fag, etikk og kommunikasjon, K.K Grasaas, M. Sjursen og J. Stordalen, 2019, Cappelen Damm, ISBN: 9788202616625
  • Psykologi og sosialogi for fagskoleutdanningene, L.A Helgesen, K.K Grasaas og M. Sjursen, 2016, Cappelen Damm, ISBN 978820241342

Nettsider

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
15 Time(r)
Egenstudier
110 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
55 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
55 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
20 Time(r)
Opplæring studieteknikk
20 Time(r)
Eksamen
0,5 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
275,5 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
Arbeidskrav
Refleksjonsnotat
Refleksjonsnotat