6-20 ARBL Faglig fordypning/prosjektoppgave, med etterfølgende muntlig prøving

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studiepoeng
      7,5
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Arbeidsledelse
    • Startsemester
      2025 Vår

Innhold

Emnet/oppgaven inngår som en obligatorisk del i utdanningen og bygger videre på de kunnskaper og ferdigheter som studenten har tilegnet seg gjennom studiet. Tema for oppgaven skal være relatert til egen bransje/yrkesfelt.

Målsettingen med prosjektoppgaven er å gi studenten trening i å jobbe med en større og mer sammensatt problemstilling/oppgave, og kunne anvende den ledelsesfaglige kunnskapen inn i praktiske og teoretiske problemstillinger og prosjekter som skal løses basert på blant annet relevante ledelsesfaglige verktøy og teknikker, og til en viss grad kunne gjøre rede for og reflektere over egne ledelsesfaglige valg.  Prosjektoppgaven skal i tillegg gi studenten en ledelsesfaglig fordypning innenfor et særskilt selvvalgt ledelsesfaglig tema/problemstilling med utgangspunkt i sitt yrkesfelt/arbeidserfaring.

Oppgaven kan skrives som gruppearbeid med inntil tre studenter, eller som en individuell oppgave. Det er utarbeidet egne retningslinjer for gjennomføring av prosjektoppgaven, og det kan utarbeides egne rammer for gjennomføring av fordypings-/prosjektoppgaven for enkelte fag-/yrkesfelt.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal ha kunnskap om:

  • begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor et spesielt fag-/fordypningsområde
  • spesiell bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet, spesielt innenfor det valgte fordypningsområdet
  • de spesielle metodiske utfordringene på det aktuelle fagområdet
  • prosjekt- og utredningsarbeid i praksis

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstilling, spesielt knyttet til sitt fag-/fordypningsområde
  • finne informasjon og fagstoff som er relevant for å løse en konkret ledelsesfaglig problemstilling
  • kartlegge en faktisk situasjon, identifisere faglige problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
  • vise selvstendighet i fremstilling av ledelsesfaglige problemstillinger, både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Kandidaten skal:

  • ha utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av rollen som leder, håndtere ulike situasjoner og behandle medarbeidere, samarbeidspartnere, leverandører og kunder
  • ha utviklet forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper
  • kunne bygge relasjoner og bidra i fagfellesskap med andre ledere andre grupper og team innenfor eget fagområde, og på tvers av fagområder, herunder utveksle synspunkter og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis for utøvelse av ledelse i forskjellige situasjoner
  • kunne utvikle arbeids- og kommunikasjonsmetoder, styringsrammer og andre relevante ledelsesverktøy for utøvelse av egen lederrolle, med fordypning innenfor eget fagområde
  • kunne bidra til organisasjonsutvikling og endringsprosesser innenfor eget fagområde

 

Vurdering

Faglig fordypning/prosjektoppgave, med etterfølgende muntlig prøving

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F
Mappevurdering
A - F

Pensumliste

En enklere metode, Ann Kristin Larsen, Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-2295-7

https://www.fagbokforlaget.no/En-enklere-metode/I9788245022957