6-12 VEL Ledelse av endrings- og forbedringsprosesser i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      12,5
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
    • Startsemester
      2025 Vår

Innhold

Emnet omhandler ledelsesteorier og endrings- og utviklingsprosesser i arbeidslivet. Studenten skal etter endt emne kunne bidra til utvikling av lærende organisasjoner og inneha endringskompetanse. Studenten skal gjennomføre 10 dager praksis knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene. 

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har kunnskap om grunnleggende ledelsesteori med sentrale begreper og modeller
  • Har kunnskap om organisasjonsformer i offentlig sektor
  • Har kunnskap om organisasjoner som uformelle systemer
  • Har kunnskap om aktuelle lover og regler som regulerer arbeidslivet
  • Har kunnskap om ulike former for kultur på arbeidsplassen og hvordan kultur på arbeidsplassen påvirker en organisasjons evne til læring og endring
  • Har kjennskap til drivkrefter bak endring
  • Har kunnskap om ledelse av endringsprosesser
  • Har kunnskap om årsaker til motstand mot endring
  • Har kjennskap til faktorer som fremmer læring hos individ og organisasjoner
  • Har kunnskap om hvordan endring krever gjennomgang og evaluering av eksisterende arbeidsprosesser/-rutiner
  • Har kjennskap til hovedtrekkene i innovasjonsprosessen

Ferdigheter

  • Kan anvende ledelsesteori for å løse praktiske problemstillinger 
  • Kan bidra i endringsprosesser og kompetanseutviklingsaktiviteter
  • Kan anvende ledelsesteori for å håndtere konflikter i endringsprosesser
  • Kan holde seg oppdatert om den teknologiske utviklingen innen fagområdet
  • Kan bidra til utvikling av en lærende organisasjon
  • Kan bidra til gjennomføring av endringsprosesser
  • Kan lede arbeidet med å utvikle nye rutiner/arbeidsprosesser som er relevant for yrkesutøvelsen som inkluderer velferdsteknologiske løsninger

Generell kompetanse

  • Har utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av rollen som leder
  • ha utviklet ferdighetskompetanse for informasjons-/kunnskapsdeling og relasjonsbygging mellom de ulike aktørene som tar del i organiseringen, ledelse og administrasjonen av bedriften
  • Har forståelse for hvilke konsekvenser den organisasjonsmessige sammenhengen har for eksempelvis samarbeid og beslutningsmyndighet og tilgjengelighet for brukeren
  • Kan bidra til utvikling av en lærende organisasjon og endringskompetanse
  • Kan bidra til organisasjonsutvikling og endringsprosesser innenfor eget fagområde
  • Kan bidra faglig i tverrfaglig samarbeid, og er løsningsorientert og kreativ i sin yrkesutøvelse

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F
Individuell

Pensumliste

Bøker

  • Organisasjon og ledelse i helsefag og sykepleie, Ingstad (2019), Gyldendal Forlag 9788205522725

Nettsider

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
24 Time(r)
Egenstudier
144 Time(r)
Praksis
75 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
24 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
24 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
2 Time(r)
Opplæring studieteknikk
2 Time(r)
Eksamen
25 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
320 Time(r)

Arbeidsinnsats

Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer.  I dette emnet med 12,5 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
Arbeidskrav
Skriftlig
Arbeidskrav
Refleksjonsnotat
2 stk
Arbeidskrav
Refleksjonsoppgave over praksis
Arbeidskrav