6-12 VEL Ledelse av endrings- og forbedringsprosesser i helse-, omsorgs- og oppvekstsektoren
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng12,5
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramVelferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Startsemester2025 Vår
Innhold
Emnet omhandler ledelsesteorier og endrings- og utviklingsprosesser i arbeidslivet. Studenten skal etter endt emne kunne bidra til utvikling av lærende organisasjoner og inneha endringskompetanse. Studenten skal gjennomføre 10 dager praksis knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har kunnskap om grunnleggende ledelsesteori med sentrale begreper og modeller
- Har kunnskap om organisasjonsformer i offentlig sektor
- Har kunnskap om organisasjoner som uformelle systemer
- Har kunnskap om aktuelle lover og regler som regulerer arbeidslivet
- Har kunnskap om ulike former for kultur på arbeidsplassen og hvordan kultur på arbeidsplassen påvirker en organisasjons evne til læring og endring
- Har kjennskap til drivkrefter bak endring
- Har kunnskap om ledelse av endringsprosesser
- Har kunnskap om årsaker til motstand mot endring
- Har kjennskap til faktorer som fremmer læring hos individ og organisasjoner
- Har kunnskap om hvordan endring krever gjennomgang og evaluering av eksisterende arbeidsprosesser/-rutiner
- Har kjennskap til hovedtrekkene i innovasjonsprosessen
Ferdigheter
- Kan anvende ledelsesteori for å løse praktiske problemstillinger
- Kan bidra i endringsprosesser og kompetanseutviklingsaktiviteter
- Kan anvende ledelsesteori for å håndtere konflikter i endringsprosesser
- Kan holde seg oppdatert om den teknologiske utviklingen innen fagområdet
- Kan bidra til utvikling av en lærende organisasjon
- Kan bidra til gjennomføring av endringsprosesser
- Kan lede arbeidet med å utvikle nye rutiner/arbeidsprosesser som er relevant for yrkesutøvelsen som inkluderer velferdsteknologiske løsninger
Generell kompetanse
- Har utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av rollen som leder
- ha utviklet ferdighetskompetanse for informasjons-/kunnskapsdeling og relasjonsbygging mellom de ulike aktørene som tar del i organiseringen, ledelse og administrasjonen av bedriften
- Har forståelse for hvilke konsekvenser den organisasjonsmessige sammenhengen har for eksempelvis samarbeid og beslutningsmyndighet og tilgjengelighet for brukeren
- Kan bidra til utvikling av en lærende organisasjon og endringskompetanse
- Kan bidra til organisasjonsutvikling og endringsprosesser innenfor eget fagområde
- Kan bidra faglig i tverrfaglig samarbeid, og er løsningsorientert og kreativ i sin yrkesutøvelse
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A - F | Individuell |
Pensumliste
Bøker
- Organisasjon og ledelse i helsefag og sykepleie, Ingstad (2019), Gyldendal Forlag 9788205522725
Nettsider
- Lovdata http://lovdata.no
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 24 Time(r) |
Egenstudier | 144 Time(r) |
Praksis | 75 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 24 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 24 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 2 Time(r) |
Opplæring studieteknikk | 2 Time(r) |
Eksamen | 25 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 320 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer. I dette emnet med 12,5 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | Arbeidskrav | ||
Skriftlig | Arbeidskrav | ||
Refleksjonsnotat 2 stk | Arbeidskrav | ||
Refleksjonsoppgave over praksis | Arbeidskrav |