6-11 PAU PRAKSIS

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Psykiske lidelser og aldring hos personer med utviklingshemming
    • Startsemester
      2025 Vår

Innhold

Målet for utdanning innen psykiske lidelser og aldring hos personer med utviklingshemning er å øke kvaliteten innen dette fagfeltet ved å bedre yrkesutøverens analytiske kompetanse, læringskompetanse, yrkesetiske kompetanse samt praktiske kompetanse. Fagskoleutdanningen fører ikke til et nytt yrke eller ny autorisasjon. Etter endt utdanning skal fortsatt yrkesutøveren holde seg innen sitt faglige kompetanseområde og ikke overskride sine faglige kvalifikasjoner. Karrieremessig kan likevel utdanningen innebære tilbud om ny stilling eller endring av arbeidsoppgaver.

For å kunne starte praksisperioden må studenten ha bestått alle obligatoriske arbeider og eksamen på emne 1.

Praksisstedet som blir valgt skal ha stor grad av ansatte med autorisert helsepersonell, helst med fagskoleutdanning innen fagfeltet, eller hjelpepleier/omsorgsarbeider/helsefagarbeider med lang arbeidserfaring innen aktuelle fagfelt, eller høyere utdanning, dette for å sikre studentens faglige utvikling.

Studenten skal i tillegg utvikle egne læringsutbyttemål for praksisperioden med utgangspunkt i utdanningens læringsutbyttebeskrivelser. Målene er tenkt som hjelp til å strukturere praksisperioden og blir vurdert sammen med læringsutbytte for praksis i sin helhet ved endt praksisgjennomføring. Videre vil målene studenten selv utarbeider være til hjelp med tanke på fordypningsoppgaven, som skal være praksisrettet. Vi mener det kan være nyttig for studenten gjennom praksisperiodene og reflektere over hvilket tema som hun/han ønsker å fordype seg i. Studenten anbefales å skrive loggbok underveis. Studenten har et selvstendig ansvar for å ta opp eventuelle problemer underveis, primært med praksisveilederen, sekundært med skolens studieledelse.

Læringsutbytte

Kunnskap

Praksis skal gjennomføres i 3. semester. Omfanget beregnes til 10 uker à 35,5 timer. Fravær må ikke overskride 10 %.

 

Nedenfor følger en oversikt over hvilket læringsutbytte studenten forventes å ha

etter praksisperiodene, og som studenten skal legge til grunn for å lage egne mål for praksis.

 

 

Ferdigheter

  • kan anvende teoretisk kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i møte med psykiske lidelser og aldring hos personer med utviklingshemning
  • kan anvende relevante hjelpemidler, planer og aktuelle kommunikasjonsteknikker i møte med pasient/bruker
  • kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for å løse problemstillinger innen fagfeltet
  • kan kartlegge en situasjon som oppstår og identifisere faglige problemstillinger og aktuelle behov og iverksette relevante tiltak for denne brukergruppen
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse innen fagfeltet og justere denne under veiledning
  • kan anvende teoretisk kunnskap i praksis om § 4 A i pasient- og brukerrettighetsloven, med særlig fokus på selvbestemmelse, samtykkekompetanse og tillitsvekkende tiltak
  • kan anvende teoretisk kunnskap om kapittel 9 A i helse- og omsorgstjenesteloven, med særlig vekt på rettsikkerhet for bruk av makt og tvang overfor enkeltpersoner med psykisk utviklingshemming
  • kan ivareta pleie og omsorg av alvorlig syke og døende mennesker
  • kan møte og samarbeide med pårørende til personer med psykisk utviklingshemning

Generell kompetanse

  • har forståelse for hvilke konsekvenser den organisasjonsmessige sammenhengen har for eksempelvis samarbeid, beslutningsmyndighet og tilgjengelighet for bruker.
  • kunne utøve etisk forsvarlig praksis og ta initiativ til drøfting av etiske problemstillinger
  • kan utføre målrettet miljøarbeid i arbeid med personer med utviklingshemming og tilleggs diagnoser som demens og psykiske lidelser
  • kan samarbeide med bruker, pårørende og andre fagpersoner for å ivareta brukermedvirkning og mestring, som bidrar til meningsfull og individuelt tilpasset aktivitet og deltagelse
  • kan bidra faglig i tverrfaglig samarbeid, og er løsningsorientert og kreativ i sin yrkesutøvelse
  • kan ivareta daglig ledelse av mindre arbeidsgrupper og enheter, og kan undervise enkeltpersoner og grupper om temaer innenfor eget fagområde, og kan veilede i bruk av aktuelle verktøy og metoder knyttet til fagfeltet

Utdanningsform

Praksis

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier
35,5 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Praksisoppgave
Prosjektoppgave
Studiekrav