6-10 MIR Praksis
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng12
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramMiljøarbeid innen rus
- Startsemester2026 Vår
Innhold
Målet for utdanning innen Miljøarbeid innen rus er å øke kvaliteten innen dette fagfeltet ved å bedre yrkesutøverens analytiske kompetanse, læringskompetanse, yrkesetiske kompetanse samt praktisk kompetanse. Fagskoleutdanningen fører ikke til et nytt yrke eller ny autorisasjon. Etter endt utdanning skal fortsatt yrkesutøveren holde seg innen sitt faglige kompetanseområde og ikke overskride sine faglige kvalifikasjoner. Karrieremessig kan likevel utdanningen innebære tilbud om ny stilling eller endring av arbeidsoppgaver.
For å kunne starte praksisperioden må studenten ha bestått alle obligatoriske arbeider og eksamen på emne 1.
Praksisstedet som blir valgt skal ha stor grad av ansatte med autorisert helsepersonell, helst med fagskoleutdanning innen fagfeltet, eller hjelpepleier/omsorgsarbeider/helsefagarbeider med lang arbeidserfaring innen aktuelle fagfelt, eller høyere utdanning, dette for å sikre studentens faglige utvikling.
Læringsutbytte
Kunnskap
Praksis skal gjennomføres i perioden fra emne 2 til emne 5. Omfanget beregnes til 40 dager / 300 timer. Fravær må ikke overskride 10 %.
Nedenfor følger en oversikt over hvilket læringsutbytte studenten forventes å ha
etter praksisperiodene, og som studenten skal legge til grunn for å lage egne mål for praksis.
Ferdigheter
- kan anvende teoretisk kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i møte med rusavhengige
- kan anvende relevante hjelpemidler, planer og aktuelle kommunikasjonsteknikker i møte med pasient/bruker
- kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for å løse problemstillinger innen fagfeltet miljøarbeid innen rus
- kan kartlegge en situasjon som oppstår og identifisere faglige problemstillinger og aktuelle behov og iverksette relevante tiltak for denne pasientgruppen
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen fagfeltet og justere denne under veiledning
- kan anvende teoretisk kunnskap i praksis om § 4 A i pasient- og brukerrettighetsloven, med særlig fokus på selvbestemmelse, samtykkekompetanse og tillitsvekkende tiltak
- kan anvende teoretisk kunnskap om kapittel 10 i helse- og omsorgstjenesteloven, tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige
- kan møte og samarbeide med pårørende til personer med rusproblemer
Generell kompetanse
- har forståelse for hvilke konsekvenser den organisasjonsmessige sammenhengen har for eksempelvis samarbeid, beslutningsmyndighet og tilgjengelighet for bruker.
- kunne utøve etisk forsvarlig praksis og ta initiativ til drøfting av etiske problemstillinger
- kan utføre målrettet miljøarbeid i arbeid med personer som er rusavhengige
- kan samarbeide med bruker, pårørende og andre fagpersoner for å ivareta brukermedvirkning og mestring, som bidrar til meningsfull og individuelt tilpasset aktivitet og deltagelse
- kan bidra faglig i tverrfaglig samarbeid, og er løsningsorientert og kreativ i sin yrkesutøvelse
- kan ivareta daglig ledelse av mindre arbeidsgrupper og enheter, og kan undervise enkeltpersoner og grupper om temaer innenfor eget fagområde, og kan veilede i bruk av aktuelle verktøy og metoder knyttet til fagfeltet.
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier | 35,5 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Praksisoppgave | Prosjektoppgave | Studiekrav |