5-12 VEL Bærekraft og forbedring av tjenestetilbudet

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      12,5
    • Studieprogram
      Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
    • Startsemester
      2025 Vår

Innhold

Gjennom emnet skal studenten utvikle reflektere holdninger til velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i et bærekraftig og samfunnsøkonomisk perspektiv. Og forståelse for hvordan dette kan bidra til forbedring av tjenestetilbudet. Studenten skal gjennomføre 10 dager praksis knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har kunnskap om velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging, dens rolle i samfunnet nå og i fremtiden sett ut ifra et samfunnsøkonomisk bærekraftig perspektiv
  • Har kunnskap om hva velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging kan bety som støtte til pasienter/brukere og pårørende, og hvordan det kan bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet
  • Har kunnskap om nasjonale anbefalinger og råd som baseres på kunnskap om god praksis og som skal bidra til kontinuerlig forbedring av virksomheter og tjenester
  • Har kunnskap om hva og hvordan ROS-analyse (risiko- og sårbarhetsanalyse) benyttes
  • Kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske og digitale løsninger og hvilke tjenester som best ivaretar brukerens individuelle behov
  • Har kunnskap om teknologi som bidrar til sosial kontakt
  • Har kunnskap om teknologi innen medisinsk behandling og omsorg
  • Har kunnskap om mestringsteknologier

Ferdigheter

  • Kan samarbeide tverrfaglig om felles mål og enighet og en god forståelse for oppgaver, roller og ansvar på tvers av tjenesteforløpet
  • Kan kartlegge pasient/brukers ressurser og behov for tilrettelegging av velferdsteknologi og digitale hjemmeløsninger ved bruk av ROS-analyse
  • Kan finne frem og anvende kunnskap fra nasjonale råd og anbefalinger om beste praksis, og benytte disse for å bidra til å forsterke trygghet, sikkerhet, mobilitet og økt fysisk og kulturell aktivitet på gruppe- og individnivå
  • Kan anvende skjema for ROS-skjema
  • Kan anvende digitale verktøy og plattformer for å opprettholde og styrke sosiale kontakter
  • Har kompetanse i bruk og administrasjon av medisinsk utstyr og teknologier
  • Kunne gi opplæring og veiledning til enkeltpersoner om bruk av mestringsteknologier

Generell kompetanse

  • Kan reflektere over betydningen av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i et bærekraftig og samfunnsøkonomisk perspektiv
  • Har god forståelse for oppgaver, roller og ansvar på tvers av tjenesteforløpet
  • Kan finne, evaluere og anvende kunnskap fra nasjonale råd og anbefalinger om beste praksis
  • Behersker bruken av ROS-skjema for å identifisere risikofaktorer og utvikle relevante tiltak
  • Har kompetanse i bruk av digitale verktøy og plattformer som kan opprettholde og styrke sosiale kontakt, medisinsk utstyr og teknologi og gi opplæring og veiledning i bruk av mestringsteknologier

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Mappevurdering
A - F
Individuell

Pensumliste

Bøker

  • Velferdsteknologi i praksis, Nakrem, Sigurjònsson (Red) (2022), Cappelen Damm Akademisk 978-82-02-53236-9
  • Velferdsteknologi - en ressursbok, Moser (Red) (2019), Cappelen Damm Akademisk 978-82-02-53648-0

Nettsider

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
30 Time(r)
Egenstudier
150 Time(r)
Praksis
75 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
28 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
25 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
2 Time(r)
Opplæring studieteknikk
2 Time(r)
Eksamen
8 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
320 Time(r)

Arbeidsinnsats

Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer.  I dette emnet med 12,5 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Muntlig fremlegg
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
Arbeidskrav
Skriftlig
Arbeidskrav
Refleksjonsnotat
2 stk
Arbeidskrav
Refleksjonsoppgave over praksis
Arbeidskrav