5-12 VEL Bærekraft og forbedring av tjenestetilbudet
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng12,5
- StudieprogramVelferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Startsemester2025 Vår
Innhold
Gjennom emnet skal studenten utvikle reflektere holdninger til velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i et bærekraftig og samfunnsøkonomisk perspektiv. Og forståelse for hvordan dette kan bidra til forbedring av tjenestetilbudet. Studenten skal gjennomføre 10 dager praksis knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har kunnskap om velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging, dens rolle i samfunnet nå og i fremtiden sett ut ifra et samfunnsøkonomisk bærekraftig perspektiv
- Har kunnskap om hva velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging kan bety som støtte til pasienter/brukere og pårørende, og hvordan det kan bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet
- Har kunnskap om nasjonale anbefalinger og råd som baseres på kunnskap om god praksis og som skal bidra til kontinuerlig forbedring av virksomheter og tjenester
- Har kunnskap om hva og hvordan ROS-analyse (risiko- og sårbarhetsanalyse) benyttes
- Kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske og digitale løsninger og hvilke tjenester som best ivaretar brukerens individuelle behov
- Har kunnskap om teknologi som bidrar til sosial kontakt
- Har kunnskap om teknologi innen medisinsk behandling og omsorg
- Har kunnskap om mestringsteknologier
Ferdigheter
- Kan samarbeide tverrfaglig om felles mål og enighet og en god forståelse for oppgaver, roller og ansvar på tvers av tjenesteforløpet
- Kan kartlegge pasient/brukers ressurser og behov for tilrettelegging av velferdsteknologi og digitale hjemmeløsninger ved bruk av ROS-analyse
- Kan finne frem og anvende kunnskap fra nasjonale råd og anbefalinger om beste praksis, og benytte disse for å bidra til å forsterke trygghet, sikkerhet, mobilitet og økt fysisk og kulturell aktivitet på gruppe- og individnivå
- Kan anvende skjema for ROS-skjema
- Kan anvende digitale verktøy og plattformer for å opprettholde og styrke sosiale kontakter
- Har kompetanse i bruk og administrasjon av medisinsk utstyr og teknologier
- Kunne gi opplæring og veiledning til enkeltpersoner om bruk av mestringsteknologier
Generell kompetanse
- Kan reflektere over betydningen av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i et bærekraftig og samfunnsøkonomisk perspektiv
- Har god forståelse for oppgaver, roller og ansvar på tvers av tjenesteforløpet
- Kan finne, evaluere og anvende kunnskap fra nasjonale råd og anbefalinger om beste praksis
- Behersker bruken av ROS-skjema for å identifisere risikofaktorer og utvikle relevante tiltak
- Har kompetanse i bruk av digitale verktøy og plattformer som kan opprettholde og styrke sosiale kontakt, medisinsk utstyr og teknologi og gi opplæring og veiledning i bruk av mestringsteknologier
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | A - F | Individuell |
Pensumliste
Bøker
- Velferdsteknologi i praksis, Nakrem, Sigurjònsson (Red) (2022), Cappelen Damm Akademisk 978-82-02-53236-9
- Velferdsteknologi - en ressursbok, Moser (Red) (2019), Cappelen Damm Akademisk 978-82-02-53648-0
Nettsider
- Velferdsteknologi. Fagrapport om implementering av velferdsteknologi i de kommunele helse- og omsorgstjenestene 2013-2030 https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/implementering-av-velferdsteknologi-i-de-kommunale-helse-og-omsorgstjenestene-2013-2030/Implementering%20av%20velferdsteknologi%20i%20de%20kommunale%20helse-og%20omsorgstjenestene%202013-2030.pdf/_/attachment/inline/cf340308-0cb8-4a88-a6d7-4754ef126db9:6f3a196c2d353a9ef04c772f7cc0a2cb9d955087/Implementering%20av%20velferdsteknologi%20i%20de%20kommunale%20helse-og%20omsorgstjenestene%202013-2030.pdf
- Ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/ledelse-og-kvalitetsforbedring-i-helse-og-omsorgstjenesten
- Kvikkguide til velferdsteknologi https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/kvikk-guide-til-velferdsteknologi/
- Kvikkgudie til digital hjemmeoppfølging https://www.ks.no/contentassets/6e1bbe29ec42480b85846bffa171ed97/Kvikk-guide
- ROS-analyse KS https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/alle-verktoy/ros-analyse/
- Skjema for Risiko- og sårbarhetsanalyse https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-agder/dokument-agder/helse-omsorg-og-sosialtjenester/helse/ros-analyse-mal.pdf
- Vurdering av personkonsekvenser (DPIA) https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/virksomhetenes-plikter/vurdering-av-personvernkonsekvenser/
- Lovdata http://lovdata.no
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 30 Time(r) |
Egenstudier | 150 Time(r) |
Praksis | 75 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 28 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 25 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 2 Time(r) |
Opplæring studieteknikk | 2 Time(r) |
Eksamen | 8 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 320 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer. I dette emnet med 12,5 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Muntlig fremlegg Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | Arbeidskrav | ||
Skriftlig | Arbeidskrav | ||
Refleksjonsnotat 2 stk | Arbeidskrav | ||
Refleksjonsoppgave over praksis | Arbeidskrav |