4-9 BB Pleie og omsorg av syke barn

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      6
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Startsemester
      2024 Vår

Innhold

Årsaker til prematuritet

Sentrale tema:

  • tidligere premature fødsler
  • komplikasjoner; vannavgang, preeklampsi
  • blødninger/placentaløsning
  • misdannelser hos barnet
  • flerfødsler
  • bruk av rusmidler
  • infeksjon hos mor
  • dysmaturitet og vekstretardasjon
  • etiske retningslinjer, etiske dilemmaer

 

Observasjon og pleie av for tidlig fødte

Sentrale tema

  • akuttfasen
  • sykdomsbildet hos det premature barnet
  • «det kliniske blikket»
  • hypoglykemi, hyperbilirubinemi, hypertermi, ødematøsitet
  • barn i kuvøse, vannseng og vanlig seng
  • barne- og badestelll
  • navlestell
  • bruk av Nidcap
  • virkning og bivirkning av aktuelle legemidler
  • krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
  • empati og forståelse overfor foreldrenes reaksjon og situasjon
  • pårørendes rettigheter
  • tverrfaglig samarbeid

 

Ernæring av det premature barnet

Sentrale tema

  • morsmelk
  • metoder; intravenøst, sonde, kopp, ventrikkeldrypp
  • amming av premature
  • morsmelkerstatning
  • matberikninger – tilsetninger av kalorier, vitaminer etc.

 

Barnets normale utvikling

Sentrale tema

  • den normale, motoriske, intellektuelle, språklige og psykososiale utviklingen
  • faktorer som kan true barns helse og normale utvikling
  • kommunikasjon med barn i alderen 0-18 år

 

Vanlige sykdommer hos barn

Sentrale tema

  • vanlige kirurgiske og medisinske sykdommer, behandling av disse
  • observasjon og pleie ut i fra barnets ressurser, behov og tilstand
  • ernæring
  • individuell plan
  • virkningen og bivirkningen av aktuelle legemidler
  • pårørendes rettigheter

 

Omsorg for det syke barnet og dets pårørende

Sentrale tema

  • tverrfaglig samarbeid
  • empati for og samarbeid med pårørende
  • respekt og empati overfor mennesker med ulik kulturell bakgrunn
  • taps- sorg- og krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
  • livskvalitet og det sosiale nettverket

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om barnets normale, motoriske, intellektuelle, språklige og psykososiale utvikling
  • har kunnskap om faktorer som kan true barns helse og normale utvikling
  • har kunnskap om årsaker til prematuritet
  • har kunnskap om observasjon og pleie av premature barn, samt syke barn i alderen 0-18 år ut fra barnets ressurser, behov og tilstand
  • har kunnskaper om ernæring for premature barn
  • har kunnskaper om ernæring av barn i alderen 0-18 år
  • har kunnskap om vanligste kirurgiske og medisinske sykdommer som rammer premature barn
  • har kunnskaper om kirurgiske og medisinske sykdommer som rammer barn i alderen 0-18 år
  • har innsikt i behandlingsmetoder til premature og syke barn i alderen 0-18 år
  • har kjennskap i pårørendes rettigheter i forhold til omsorg for syke barn i alderen 0-18 år
  • har kunnskaper om kommunikasjon med barn fra 0-18 år
  • har innsikt i hvordan sykdom hos barn påvirker familiens livskvalitet og det sosiale nettverket

Ferdigheter

  • kan kommunisere og samhandle med syke barn og deres pårørende
  • er bevisst i sin egen yrkesrolle og har en profesjonell holdning i kommunikasjon og samhandling med syke barn og deres pårørende
  • kan utføre observasjon og pleie av premature barn og syke barn fra 0-18 år, ut i fra deres ressurser, behov og tilstand
  • kan arbeide etter individuell plan i samarbeid med barn og pårørende
  • kan vise helhetlig omsorg for barn og pårørende
  • Kan bidra til tverrfaglig samarbeid med andre tverrfaglige yrkesgrupper

Generell kompetanse

  • har forståelse for hvordan kommunikasjon virker i møte med syke barn og deres pårørende.
  • kan samarbeide profesjonelt med barn og deres pårørende på en måte som ivaretar deres grunnleggende behov, medvirkning og mestring

Vurdering

  • Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
  • Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
  • Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
Skriftlig eksamen

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Veiledning
30 Time(r)
Egenstudier

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave
Prosjektoppgave
Arbeidskrav