4-9 BB Pleie og omsorg av syke barn
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng6
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Startsemester2024 Vår
Innhold
Årsaker til prematuritet
Sentrale tema:
- tidligere premature fødsler
- komplikasjoner; vannavgang, preeklampsi
- blødninger/placentaløsning
- misdannelser hos barnet
- flerfødsler
- bruk av rusmidler
- infeksjon hos mor
- dysmaturitet og vekstretardasjon
- etiske retningslinjer, etiske dilemmaer
Observasjon og pleie av for tidlig fødte
Sentrale tema
- akuttfasen
- sykdomsbildet hos det premature barnet
- «det kliniske blikket»
- hypoglykemi, hyperbilirubinemi, hypertermi, ødematøsitet
- barn i kuvøse, vannseng og vanlig seng
- barne- og badestelll
- navlestell
- bruk av Nidcap
- virkning og bivirkning av aktuelle legemidler
- krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- empati og forståelse overfor foreldrenes reaksjon og situasjon
- pårørendes rettigheter
- tverrfaglig samarbeid
Ernæring av det premature barnet
Sentrale tema
- morsmelk
- metoder; intravenøst, sonde, kopp, ventrikkeldrypp
- amming av premature
- morsmelkerstatning
- matberikninger – tilsetninger av kalorier, vitaminer etc.
Barnets normale utvikling
Sentrale tema
- den normale, motoriske, intellektuelle, språklige og psykososiale utviklingen
- faktorer som kan true barns helse og normale utvikling
- kommunikasjon med barn i alderen 0-18 år
Vanlige sykdommer hos barn
Sentrale tema
- vanlige kirurgiske og medisinske sykdommer, behandling av disse
- observasjon og pleie ut i fra barnets ressurser, behov og tilstand
- ernæring
- individuell plan
- virkningen og bivirkningen av aktuelle legemidler
- pårørendes rettigheter
Omsorg for det syke barnet og dets pårørende
Sentrale tema
- tverrfaglig samarbeid
- empati for og samarbeid med pårørende
- respekt og empati overfor mennesker med ulik kulturell bakgrunn
- taps- sorg- og krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- livskvalitet og det sosiale nettverket
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om barnets normale, motoriske, intellektuelle, språklige og psykososiale utvikling
- har kunnskap om faktorer som kan true barns helse og normale utvikling
- har kunnskap om årsaker til prematuritet
- har kunnskap om observasjon og pleie av premature barn, samt syke barn i alderen 0-18 år ut fra barnets ressurser, behov og tilstand
- har kunnskaper om ernæring for premature barn
- har kunnskaper om ernæring av barn i alderen 0-18 år
- har kunnskap om vanligste kirurgiske og medisinske sykdommer som rammer premature barn
- har kunnskaper om kirurgiske og medisinske sykdommer som rammer barn i alderen 0-18 år
- har innsikt i behandlingsmetoder til premature og syke barn i alderen 0-18 år
- har kjennskap i pårørendes rettigheter i forhold til omsorg for syke barn i alderen 0-18 år
- har kunnskaper om kommunikasjon med barn fra 0-18 år
- har innsikt i hvordan sykdom hos barn påvirker familiens livskvalitet og det sosiale nettverket
Ferdigheter
- kan kommunisere og samhandle med syke barn og deres pårørende
- er bevisst i sin egen yrkesrolle og har en profesjonell holdning i kommunikasjon og samhandling med syke barn og deres pårørende
- kan utføre observasjon og pleie av premature barn og syke barn fra 0-18 år, ut i fra deres ressurser, behov og tilstand
- kan arbeide etter individuell plan i samarbeid med barn og pårørende
- kan vise helhetlig omsorg for barn og pårørende
- Kan bidra til tverrfaglig samarbeid med andre tverrfaglige yrkesgrupper
Generell kompetanse
- har forståelse for hvordan kommunikasjon virker i møte med syke barn og deres pårørende.
- kan samarbeide profesjonelt med barn og deres pårørende på en måte som ivaretar deres grunnleggende behov, medvirkning og mestring
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Veiledning | 30 Time(r) |
Egenstudier |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave | Prosjektoppgave | Arbeidskrav |