4-12 VEL Innføring i velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng12,5
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramVelferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Startsemester2024 Høst
Innhold
Gjennom dette emne skal studenten utvikle sin evne til å anvende kunnskap og forståelse, ferdigheter ved å tilegne seg fagspesifikke teorier og arbeidsmåter, personlige yrkes- og livserfaringer, og generell kompetanse i samspill med pasient/bruker, pårørende og relevante samarbeidspartnere. Studenten skal gjennomføre 10 dager praksis knyttet til
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har kunnskap om ulike velferdsteknologiske og digitale løsninger til bruk i helse- og oppvekstsektoren
- Har innsikt i hva digitale løsninger i hjemmet innebærer, hva det kan bidra med og hvordan det kan gi gevinster for pasienter/brukere og deres pårørende
- Har kunnskap om hvilke pasient- og brukergrupper som har best utbytte av velferdsteknologi og digitale løsninger
- Har kunnskap om ulike veilednings- og rådgivningsmetoder som kan benyttes ved innføring og bruk av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Har kunnskaper om hvordan det kan gjøres individuelle vurderinger om den enkeltes behov
- Har kjennskap til anskaffelser av velferdsteknologiske og digitale løsninger
- Har kunnskap om tilrettelegging av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Har kunnskap om når velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging kan oppleves som overvåkning eller trygghet
Ferdigheter
- Kan identifisere, evaluere og velge passende velferdsteknologiske og digitale løsninger basert på behovene til pasient/bruker i helse- og oppvekstsektoren
- Kan demonstrere kompetanse i bruk og opplæring knyttet til ulike velferdsteknologiske verktøy og digitale løsninger
- Kan bruke veiledning- og rådgivningsmetoder i innføring av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Kan gi en forklaring på hva begrepet «digitalt hjem» innebærer og hvordan det kan bidra til økte gevinster for pasienter/brukere og deres pårørende
- Kan vurdere potensialet for digitale hjemmebaserte løsninger for å forbedre livskvalitet og trygghet for ulike pasient- og brukergrupper
- Kan analysere og vurdere hvilke pasient- og brukergrupper som har størst utbytte av velferdsteknologiske og digitale løsninger
- Kan tilpasse teknologiske løsninger for å imøtekomme varierte behov og utfordringer hos ulike pasient- og brukergrupper
- Kan utvikle og gjennomføre individuelle vurderinger av pasient/bruker sine behov for velferdsteknologi og individuelle vurderinger
- Kan identifisere og gjennomføre nødvendige prosesser og trinn for anskaffelse av velferdsteknologiske og digitale løsninger
- Kan tilrettelegge og implementere velferdsteknologiske og digitale løsninger i tråd med beste praksis og pasientens/brukerens behov
- Kan gi opplæring og støtte pasienter/brukere og deres pårørende i riktig bruk og håndtering av teknologiske verktøy
- Kan identifisere situasjoner der bruk av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging kan oppleves som overvåkning eller trygghet
Generell kompetanse
- Kan identifisere, evaluere og velge passende velferdsteknologiske og digitale løsninger i samsvar med beste praksis og brukerens behov
- Kan vurdere hvordan digitale hjemmebaserte løsninger kan tilpasses
- Kan kartlegge og vurdere hvilke pasient- og brukergrupper som har størst utbytte av velferdsteknologi og digitale løsninger
- Kan tilpasse teknologiske løsninger basert på individuelle vurdering og behov
- Kan demonstrere kompetanse i bruk av ulike veilednings- og rådgivningsmetoder ved innføring og bruk av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Kan tilby støtte og veiledning til brukere, pårørende og kollegaer i bruk av teknologiske løsninger
- Kan identifisere og gjennomføre nødvendige prosesser og trinn for anskaffelse av velferdsteknologiske og digitale løsninger
- Kan anvende etisk refleksjon for å balansere behovet for trygghet med respekt for individets personvern og autonomi
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A - F | Individuell |
Pensumliste
Bøker
- Velferdsteknologi i praksis, Nakrem, Sigurjònsson (Red) (2022), Cappelen Damm Akademisk 978-82-02-53236-9
- Velferdsteknologi - en ressursbok, Moser (Red) (2019), Cappelen Damm Akademisk 978-82-02-53648-0
Nettsider
- Velferdsteknologi. Fagrapport om implementering av velferdsteknologi i de kommunele helse- og omsorgstjenestene 2013-2030 https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/implementering-av-velferdsteknologi-i-de-kommunale-helse-og-omsorgstjenestene-2013-2030/Implementering%20av%20velferdsteknologi%20i%20de%20kommunale%20helse-og%20omsorgstjenestene%202013-2030.pdf/_/attachment/inline/cf340308-0cb8-4a88-a6d7-4754ef126db9:6f3a196c2d353a9ef04c772f7cc0a2cb9d955087/Implementering%20av%20velferdsteknologi%20i%20de%20kommunale%20helse-og%20omsorgstjenestene%202013-2030.pdf
- Ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/ledelse-og-kvalitetsforbedring-i-helse-og-omsorgstjenesten
- Kvikkguide til velferdsteknologi https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/kvikk-guide-til-velferdsteknologi/
- Kvikkgudie til digital hjemmeoppfølging https://www.ks.no/contentassets/6e1bbe29ec42480b85846bffa171ed97/Kvikk-guide
- ROS-analyse KS https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/alle-verktoy/ros-analyse/
- Skjema for Risiko- og sårbarhetsanalyse https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-agder/dokument-agder/helse-omsorg-og-sosialtjenester/helse/ros-analyse-mal.pdf
- Vurdering av personkonsekvenser (DPIA) https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/virksomhetenes-plikter/vurdering-av-personvernkonsekvenser/
- Lovdata http://lovdata.no
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 30 Time(r) |
Egenstudier | 150 Time(r) |
Praksis | 75 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 28 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 25 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 2 Time(r) |
Opplæring studieteknikk | 2 Time(r) |
Eksamen | 25 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 320 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer. I dette emnet med 12,5 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Muntlig fremlegg Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | Arbeidskrav | ||
Skriftlig | Arbeidskrav | ||
Refleksjonsnotat 2 stk | |||
Refleksjonsoppgave over praksis | Arbeidskrav |