4-12 VEL Innføring i velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      12,5
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
    • Startsemester
      2024 Høst

Innhold

Gjennom dette emne skal studenten utvikle sin evne til å anvende kunnskap og forståelse, ferdigheter ved å tilegne seg fagspesifikke teorier og arbeidsmåter, personlige yrkes- og livserfaringer, og generell kompetanse i samspill med pasient/bruker, pårørende og relevante samarbeidspartnere. Studenten skal gjennomføre 10 dager praksis knyttet til

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har kunnskap om ulike velferdsteknologiske og digitale løsninger til bruk i helse- og oppvekstsektoren
  • Har innsikt i hva digitale løsninger i hjemmet innebærer, hva det kan bidra med og hvordan det kan gi gevinster for pasienter/brukere og deres pårørende
  • Har kunnskap om hvilke pasient- og brukergrupper som har best utbytte av velferdsteknologi og digitale løsninger
  • Har kunnskap om ulike veilednings- og rådgivningsmetoder som kan benyttes ved innføring og bruk av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
  • Har kunnskaper om hvordan det kan gjøres individuelle vurderinger om den enkeltes behov
  • Har kjennskap til anskaffelser av velferdsteknologiske og digitale løsninger
  • Har kunnskap om tilrettelegging av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
  • Har kunnskap om når velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging kan oppleves som overvåkning eller trygghet

Ferdigheter

  • Kan identifisere, evaluere og velge passende velferdsteknologiske og digitale løsninger basert på behovene til pasient/bruker i helse- og oppvekstsektoren
  • Kan demonstrere kompetanse i bruk og opplæring knyttet til ulike velferdsteknologiske verktøy og digitale løsninger
  • Kan bruke veiledning- og rådgivningsmetoder i innføring av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
  • Kan gi en forklaring på hva begrepet «digitalt hjem» innebærer og hvordan det kan bidra til økte gevinster for pasienter/brukere og deres pårørende
  • Kan vurdere potensialet for digitale hjemmebaserte løsninger for å forbedre livskvalitet og trygghet for ulike pasient- og brukergrupper
  • Kan analysere og vurdere hvilke pasient- og brukergrupper som har størst utbytte av velferdsteknologiske og digitale løsninger
  • Kan tilpasse teknologiske løsninger for å imøtekomme varierte behov og utfordringer hos ulike pasient- og brukergrupper
  • Kan utvikle og gjennomføre individuelle vurderinger av pasient/bruker sine behov for velferdsteknologi og individuelle vurderinger  
  • Kan identifisere og gjennomføre nødvendige prosesser og trinn for anskaffelse av velferdsteknologiske og digitale løsninger
  • Kan tilrettelegge og implementere velferdsteknologiske og digitale løsninger i tråd med beste praksis og pasientens/brukerens behov
  • Kan gi opplæring og støtte pasienter/brukere og deres pårørende i riktig bruk og håndtering av teknologiske verktøy
  • Kan identifisere situasjoner der bruk av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging kan oppleves som overvåkning eller trygghet

Generell kompetanse

  • Kan identifisere, evaluere og velge passende velferdsteknologiske og digitale løsninger i samsvar med beste praksis og brukerens behov
  • Kan vurdere hvordan digitale hjemmebaserte løsninger kan tilpasses
  • Kan kartlegge og vurdere hvilke pasient- og brukergrupper som har størst utbytte av velferdsteknologi og digitale løsninger
  • Kan tilpasse teknologiske løsninger basert på individuelle vurdering og behov
  • Kan demonstrere kompetanse i bruk av ulike veilednings- og rådgivningsmetoder ved innføring og bruk av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
  • Kan tilby støtte og veiledning til brukere, pårørende og kollegaer i bruk av teknologiske løsninger
  • Kan identifisere og gjennomføre nødvendige prosesser og trinn for anskaffelse av velferdsteknologiske og digitale løsninger
  • Kan anvende etisk refleksjon for å balansere behovet for trygghet med respekt for individets personvern og autonomi

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F
Individuell

Pensumliste

Bøker

  • Velferdsteknologi i praksis, Nakrem, Sigurjònsson (Red) (2022), Cappelen Damm Akademisk 978-82-02-53236-9
  • Velferdsteknologi - en ressursbok, Moser (Red) (2019), Cappelen Damm Akademisk 978-82-02-53648-0

Nettsider

 

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
30 Time(r)
Egenstudier
150 Time(r)
Praksis
75 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
28 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
25 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
2 Time(r)
Opplæring studieteknikk
2 Time(r)
Eksamen
25 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
320 Time(r)

Arbeidsinnsats

Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer.  I dette emnet med 12,5 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Muntlig fremlegg
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
Arbeidskrav
Skriftlig
Arbeidskrav
Refleksjonsnotat
2 stk
Refleksjonsoppgave over praksis
Arbeidskrav