4-11 PAU Organisering, system og ledelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      7
    • Studieprogram
      Psykiske lidelser og aldring hos personer med utviklingshemming
    • Startsemester
      2024 Høst

Innhold

8.4.1 Aktører i pasient/brukerforløpet

Sentrale tema

  • familieomsorg
  • hjemmebaserte tjenester og integrerte tjenester
  • tilrettelagte boliger
  • institusjonsbaserte tjenester
  • spesialhelsetjenesten
  • frivillige organisasjoner

 

 

8.4.2 Organisering og samhandling mellom aktørene i pasient/brukerforløpet

Sentrale tema

  • ledelse av mindre arbeidsgrupper
  • samarbeid mellom 1. og 2. linjetjenesten
  • tverrfaglig samarbeid
  • samarbeid med familie og frivillige organisasjoner

8.4.3 Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

Sentrale tema

  • yrkesrolle og identitet
  • relasjonskompetanse og gruppeprosesser
  • kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • arbeidskultur, kreativitet og endringsvilje
  • pasient og pårørendeskoler
  • e-Helse og velferdsteknologi
  • saksbehandling (bestiller-/tiltaks-/vedtakskontor)

8.4.4 Kommunikasjon og veiledning

Sentrale tema

  • veiledningskompetanse
  • kompetanseutvikling- innhente – vite hvor en finner – og kunne nytte informasjon
  • metoder for faglig veiledning i det daglige arbeidet
  • etisk refleksjon
  • dialogisk kompetanse

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om aktuelle lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgsektoren
  • har kjennskap til aktuelle frivillige organisasjoner
  • har kjennskap til de forskjellige institusjonsbaserte tjenester som tilbys til alvorlig syke og døende, både innenfor det kommunale og innenfor spesialhelsetjenesten
  • har innsikt il tverrfaglig samordning av tjenester som gjelder eldre med psykisk utviklingshemming
  • har innsikt om 1. og 2. linje tjenesten
  • har kunnskap om statlige føringer og krav til yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om hva faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp innebærer, og kunne utføre dette innenfor eget fagfelt
  • har kunnskap om omstilling og nydanning av yrkesroller og arbeidsmåter
  • har kjennskap om metoder for ledelse og veiledning av mindre arbeidsgrupper, kollegaer og lærlinger
  • Ha kjennskap til velferdsteknologi og hvordan dette kan anvendes som et supplerende tiltak hos brukere av tjenestetilbudene.

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap om pårørendes rettigheter i forhold til omsorg i hjemmet, og kan informere om dette og veilede i søknadsprosesser
  • kan lede mindre arbeidsgrupper og enheter
  • kan veilede og undervise enkeltpersoner og grupper om temaer innenfor eget fagfelt
  • kan anvende faglig kunnskap om ulike veiledningsmetoder og kan anvende disse i praksis i samhandling med pasient/bruker, pårørende, kollegaer og lærlinger og studenter
  • kan vise kreativitet og kan ta stilling til yrkesetiske problemstillinger og kunne anvende etiske prinsipper i sin vurdering av valg og handlinger
  • Kan anvende velferdsteknologi som supplerende tiltak og se både de positive, negative og etiske aspekter der dette innføres

Generell kompetanse

  • er bevisst egne holdninger i møte med etiske dilemmaer knyttet til arbeid i andres hjem
  • har forståelse for hvordan kommunikasjon virker i møte med personer med psykisk utviklingshemming
  • har forståelse for hvordan egen verbal og nonverbal kommunikasjon påvirker samhandlingen med kollegaer og andre ansatte i det daglige arbeidet

Vurdering

  • Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
  • Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
  • Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
Skriftlig eksamen

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
52 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
54 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave
Prosjektoppgave
Arbeidskrav