3-9 BB Fødsel og barseltid
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng11
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Startsemester2024 Vår
Innhold
Naturlig fødselsprosess
Sentrale tema:
- prosedyrer ved innleggelse på fødeavdelingen
- kjennetegn på at fødselen er i gang
- alternative fødselsmetoder og teknikker
- åpningstiden, utdrivningstiden og etterbyrdstiden
- den aktive fødselsprosessen
- hygieniske prinsipper i forbindelse med fødsel
- prosedyre ved smittsomme sykdommer
- bedøvelse og smertestillende tiltak
- forholdet til mennesker med ulik kulturell bakgrunn
- omsorg for far/partner
Vanlige inngrep under fødsel
Sentrale tema:
- igangsetting av fødsel
- de vanligste inngrepene
- virkninger og bivirkninger av aktuelle legemidler
Komplikasjoner i fødsel
Sentrale tema:
- vanlige komplikasjoner
- iverksetting av tiltak
Sorg og krisereaksjoner
Sentrale tema:
- dødfødsler
- kriser og traumer
- omsorg for far/partner
- analysering og bearbeiding av egne reaksjoner
Anatomiske og fysiologiske forandringer hos mor og barn etter fødsel
Sentrale tema:
- normale forandringer
- psykiske og sosiale forandringer, psykose
- normale, anatomiske og fysiologiske forandringer hos det nyfødte barnet
Pleie- og omsorgsoppgaver knyttet til mor og det nyfødte barnet
Sentrale tema:
- veiledning, undervisning og rådgiving i forhold til stell og observasjon av barnet
- rutinemessig undersøkelse av barnet
- komplikasjoner i barseltiden
- bruk av legemidler
- hygieniske prinsipper
- prosedyrer ved smittsomme sykdommer
- omsorg til familien når barnet overflyttes til nyfødt intensivavdeling
- kriser og traumer
Amming
Sentrale tema:
- brystets anatomi
- morsmelkens innhold og betydning
- ammestillinger
- ammeproblemer, råd og veiledning
- morsmelkerstatninger
- håndmelking
- hjelpemidler
- empati overfor kvinner som av ulike årsaker ikke ammer sitt barn
- mor-barn vennlig initiativ
- ammehjelpen
Sykdommer og komplikasjoner hos mor og barn i barseltid
Sentrale tema:
- vanligste komplikasjoner hos mor i barseltid samt iverksetting av tiltak
- vanlige sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte samt behandling av disse
- virkning og bivirkninger av aktuelle legemidler
Flerkulturell omsorg
Sentrale tema:
- forhold til mennesker med ulik kulturell bakgrunn
- rituelle forskjeller i de ulike religioner
- omskjæring
- kost
- kommunikasjon, bruk av tolk
Læringsutbytte
Kunnskap
- har innsikt i organisering av fødsels- og barselomsorgen
- har kunnskap om prosedyrer ved innleggelse i fødeklinikk
- har kunnskap om normalt fødselsforløp og barseltid og alternative metoder og teknikker
- har kunnskap om inngrep og komplikasjoner i fødselsforløp og barseltid
- har innsikt i smerter og smertelindring i fødselsforløp
- har kunnskap om anatomiske og fysiologiske forhold hos mor i fødsel og i barseltid
- har kunnskap om anatomiske og fysiologiske forhold hos det nyfødte barnet
- har kunnskap om sykdom og komplikasjoner som kan oppstå hos nyfødte
- har kunnskap om metoder for observasjon av mor og det nyfødte barnet
- har kunnskap om resuscitering av nyfødte barn
- har kunnskap om hygieniske prinsipper i fødsel- og barseltid
- har forståelse for kulturelle forskjeller hos føde- og barselkvinner
- har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner i fødsel- og barseltiden
- har kunnskap om stell og ernæring til nyfødte barn
- har kunnskap om morsmelkens innhold og betydning
- har teoretiske kunnskaper om kommunikasjon og veiledning i fødsel- og barseltid
Ferdigheter
- kan bistå og assistere jordmor under fødsel, samt andre samarbeidspartnere som barnelege og gynekolog i fødsel og barseltid
- kan kommunisere og samhandle med mor/partner og det nyfødte barnet
- kan observere, pleie og iverksette aktuelle tiltak av mor og barn i fødsel- og barseltid
- kan anvende teoretisk kunnskap om ammeveiledning og aktuelle hjelpemidler
- kan veilede i alternative ernæringsmetoder
- kan anvende smitteprosedyrer og andre hygieniske prinsipper i forbindelse med fødsel og barseltid
- er bevisst sin egen yrkesrolle og har en profesjonell holdning i samhandling med føde/barselkvinnen, det nyfødte barnet, pårørende og kollegaer.
- kan utøve resuscitering av nyfødte barn
Generell kompetanse
- kan utføre sitt arbeid etter gjeldene prosedyrer på føde- og barselavdeling
- kan utføre helhetlig omsorg til mor, barn og pårørende
- kan vise empati og sosial kompetanse i sin yrkesrolle
- har et bevisst forhold til etiske utfordringer og dilemmaer som omhandler kvinner i føde- og barseltiden, det nyfødte barnet, pårørende og kollegaer
- kan anvende faglig kunnskap om ulike veiledningsmetoder og bruke disse i praksis
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 120 Time(r) |
Egenstudier | |
Veiledning | 60 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave | Prosjektoppgave | Arbeidskrav |