3-7 KREFT Rehabilitering/habilitering og lindrende omsorg
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng12
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramKreftomsorg og lindrende pleie
- Startsemester2024 Vår
Innhold
Rehabiliteringsprosessen
Sentrale tema
- offentlige helsetjenester innen kreft og lindrende pleie
- sosiale støtte – hjelpeordninger
- pasientrettigheter og pasientorganisasjoner
- rehabilitering og habilitering
- deltagere i rehabiliteringsprosessen
- informasjon og bevisstgjøring
- individuell plan
- kartlegging og realisering av individuelle mål
- selvstendighet, mestring og funksjonsforbedring
Lindrende omsorg i et samfunnsperspektiv – kommunikasjon
Sentrale tema
- hospicefilosofien
- døden i et historisk perspektiv
- sykdom og død i ulike kulturer
- etiske utfordringer i livets sluttfase
- eutanasi
- å se og la seg berøre
- kommunikasjon generelt
- evne til å lytte, mot til samtale
Lindring velvære – smerte og symptomlindring
Sentrale tema
- åndelige og eksistensiell omsorg
- komplementære og alternative metoder
- tilrettelegging av terapeutisk miljø
- håp og livskvalitet
- gleden og humorens betydning
- de vanligste symptombilder som forekommer i palliativ fase
- ulike symptomer i livets sluttfase
- medikamentell behandling, ikke medikamentell behandling
Læringsutbytte
Kunnskap
· har kunnskap om rehabilitering og habilitering av kreftpasienter
· kjenner til hvilke tilbud som finnes i den offentlige helsetjenesten innen kreft og lindrende pleie, sosiale støtte- og hjelpeordninger, trygderettigheter og relevante pasientorganisasjoner som finnes
· har kunnskap om hvordan en individuell plan utarbeides
· har kunnskap om hva lindrende pleie innebærer
· har kunnskap om lindrende pleie og omsorg for alvorlig syke og døende i et samfunnsperspektiv
· har kunnskap om lindring av de mest aktuelle symptomene i livets sluttfase uavhengig av
grunnsykdom (helhetlig omsorg i livets sluttfase)
Ferdigheter
· kan delta aktivt i rehabilitering og habilitering sammen med pasient, pårørende og tverrfaglig team
· kan arbeide etter en individuell plan i samarbeid med pasient/bruker og pårørende
· kan kommunisere i samhandling med pasient/bruker og pårørende
er bevisst sin egen yrkesrolle og har en profesjonell holdning i samhandling med pasient/bruker, pårørende og kolleger
Generell kompetanse
· viser empati og sosial kompetanse i samarbeid med pasient/bruker, pårørende og kolleger
· kan samarbeide med pasient/bruker og deres pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning og mestring
har kjennskap til aktuelt lovverk og aktuelle forskrifter
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Veiledning | 72 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave | Prosjektoppgave | Arbeidskrav |