3-21 PJLE Kommunikasjon
Emnefakta
- FagområdeLedelsesfag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramProsjektledelse
- Startsemester2024 Vår
Innhold
Emnet gir teoretisk og praktisk innsikt i håndtering av kommunikasjonen i en virksomhet. Kommunikasjon foregår både internt i virksomheten og eksternt mot omgivelsene. God kommunikasjonshåndtering er en viktig funksjon en virksomhet, og kan bidra til effektive arbeidsprosesser og kvalitetssikring av informasjonsflyten internt. Mediehåndtering og omdømmebygging er eksempler på ekstern kommunikasjon som kan gi virksomheten konkurransefortrinn.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha kunnskap om:
- kommunikasjonsteori og kommunikasjonsmodeller
- ulike møteformer i arbeidslivet
- intern og ekstern kommunikasjon i virksomheten, herunder mediehåndtering
- utarbeidelse av dokumenter og presentasjoner
- digital kommunikasjon og digitale samhandlingsformer
- ulike metoder for forhandlinger
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- sette opp en agenda og skrive referat
- utarbeide formelle rapporter
- lede møter og forhandlinger
- holde presentasjoner og innlegg tilpasset forskjellige målgrupper
- formidle fagstoff og presentere løsninger
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- ha utviklet en etisk grunnholdning i kommunikasjonen med medarbeidere, samarbeidspartnere, leverandører, kunder og andre interessenter i ulike situasjoner
- ha utviklet forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i kommunikasjonen med bedriftens interessenter
- ha tilegnet seg kommunikasjonsferdigheter som bidrar til relasjonsbygging og fagfelleskap med andre ledere og team
- kunne utvikle kommunikasjonsmetoder for utøvelse av egen lederrolle, med fordypning innenfor eget fagområde
- ha utviklet kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til organisasjonsutvikling og endringsprosesser i bedriften
Vurdering
Hjemmeeksamen
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen |
Pensumliste
- Kommunikasjon for ledere og organisasjoner 2. utgave, Peggy Simcic Brønn og Jan Ketil Arnulf (red.), Fagbokforlaget. ISBN: 9788245023046
- Varsling – Fra problem til verdi, Toril Wik og Nils Sortland, Fagbokforlaget. ISBN: 9788245011418
- Kompendium
- Side 73 – 76 i Bedriftsledelse 2. utgave, Kioto Villalobos-Sánchez, Læremiddelforlaget