3-12 VEL Kommunikasjon, etikk, velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng12,5
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramVelferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Startsemester2024 Høst
Innhold
Emnet skal bidra til at studenten tilegner seg kunnskap og forståelse om viktigheten av kommunikasjon og etikk i forhold til bruk av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i helse- og oppvekstsektoren. Studenten skal gjennomføre praksis (10 dager) knyttet til læringsutbyttemål fra emne 1.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har kunnskap om relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
- Har kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering
- Har kunnskap om menneskesyn og menneskerettigheter
- Har kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer
- Har kunnskap om yrkesetikk og etiske refleksjonsmodeller
- Har innsikt i aktuelle lover og forskrifter i helse- og oppvekstsektoren
- Har kunnskap om hvordan finne informasjon og fagstoff som er relevant for velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Har kunnskap om begrepet velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Har kunnskap om hva digitalt utenforskap er
Ferdigheter
- Kan utvikle og demonstrere relasjonskompetanse i yrkesutøvelsen
- Kan anvende relevante samhandlings- og kommunikasjonsverktøy for å styrke samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
- Kan og forstå gruppeprosesser for å bidra til et konstruktivt samarbeid
- Kan integrere et helhetlig menneskesyn i yrkesutøvelsen
- Kan anvende yrkesetiske prinsipper og retningslinjer i beslutningstaking og handlinger
- Kan evaluere og reflektere over hvordan yrkesetikk påvirker yrkesutøvelsen
- Kan demonstrere bruk av etiske refleksjonsmodeller for å håndtere komplekse situasjoner
- Kan integrere etisk bevissthet i yrkesutøvelsen
- Kan anvende kunnskap om gjeldene lover og forskrifter i helse- og oppvekstsektoren
- Kan sikre at yrkesutøvelsen overholder juridiske krav og standarder
- Kan demonstrere ferdigheter i å søke, evaluere og anvende relevant informasjon og fagstoff
- Kan holde seg oppdatert på ny teknologi og forskning innen velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Kan definere og forklare begrepet velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging og dets anvendelse i helse- og oppvekstsektoren
- Kan identifisere og analysere faktorer knyttet til digitalt utenforskap, og tilrettelegge for velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging for denne gruppen
Generell kompetanse
- Kan utvikle og demonstrere relasjonskompetanse på en måte som fremmer tillitsfulle og respektfulle relasjoner i yrkesutøvelsen
- Kan anvende relevante samhandlings- og kommunikasjonsverktøy for å kommunisere med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere på en best mulig måte
- Kan forstå og håndtere gruppeprosesser for å skape et konstruktivt samarbeidsmiljø
- Kan integrere et helhetlig menneskesyn i yrkesutøvelsen ved å anerkjenne individets fysiske, psykiske, sosiale og åndelige behov
- Kan anvende yrkesetiske prinsipper, retningslinjer, evaluere og reflektere over konsekvensene av yrkesetikk for kontinuerlig forbedre yrkesutøvelsen
- Kan sikre at yrkesutøvelsen overholder gjeldene lover og forskrifter i helse- og oppvekstsektoren
- Kan demonstrere ferdigheter i å søke, evaluere og anvende relevant informasjon og fagstoff
- Kan definere og forklare begrepet velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Kan holde seg oppdatert for ny teknologi og forskning innen velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Kan identifisere og analysere faktorer knyttet til digitalt utenforskap
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | A - F | Individuell |
Pensumliste
- Fag etikk og kommunikasjon, Krüger Grasaas, Sjursen og Stordalen (2019), Cappelen Damm 078-82-02-61662-5
- Psykologi og sosiologi, Helgesen, Grasaas og Sjursen (2016), Cappelen Damm 978-82-02-42134-2
- Etikk i helsetjenesten, Magelssen, Førde, Lillemoen og Pedersen (2020) 978-82-05-53460-5
- Kommunikasjon i relasjoner, Eide & Eide (2019) Gyldendal Norsk Forlag AS 978-82-05-50056-3
- Refleksjon, sykepleierens vei til klokskap, Bie (2020) Univesitetsforlaget 978-82-15-04337-1
Tilleggslitteratur
- Skrivenøkkel, Mørk (2019), NKI-Forlag 9788-25-6262-922
- Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn, Hansen (2019), Gyldendal Norsk Forlag AS 9788-20-55-1773-8
- Forståelsen av menneske, Renolen (2023) Fagbokforlaget 978-82-45-04474-4
Nettsider
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 30 Time(r) |
Egenstudier | 150 Time(r) |
Praksis | 75 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 28 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 25 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 2 Time(r) |
Opplæring studieteknikk | 4 Time(r) |
Eksamen | 6 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 320 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer. I dette emnet med 12,5 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Muntlig fremlegg Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | Arbeidskrav | ||
Skriftlig | Arbeidskrav | ||
Refleksjonsnotat 2 stk | Arbeidskrav | ||
Refleksjonsoppgave over praksis | Arbeidskrav |