3-12 VEL Kommunikasjon, etikk, velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      12,5
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
    • Startsemester
      2024 Høst

Innhold

Emnet skal bidra til at studenten tilegner seg kunnskap og forståelse om viktigheten av kommunikasjon og etikk i forhold til bruk av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i helse- og oppvekstsektoren.  Studenten skal gjennomføre praksis (10 dager) knyttet til læringsutbyttemål fra emne 1.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har kunnskap om relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • Har kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • Har kunnskap om menneskesyn og menneskerettigheter
  • Har kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer
  • Har kunnskap om yrkesetikk og etiske refleksjonsmodeller
  • Har innsikt i aktuelle lover og forskrifter i helse- og oppvekstsektoren
  • Har kunnskap om hvordan finne informasjon og fagstoff som er relevant for velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
  • Har kunnskap om begrepet velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
  • Har kunnskap om hva digitalt utenforskap er

Ferdigheter

  • Kan utvikle og demonstrere relasjonskompetanse i yrkesutøvelsen
  • Kan anvende relevante samhandlings- og kommunikasjonsverktøy for å styrke samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
  • Kan og forstå gruppeprosesser for å bidra til et konstruktivt samarbeid
  • Kan integrere et helhetlig menneskesyn i yrkesutøvelsen
  • Kan anvende yrkesetiske prinsipper og retningslinjer i beslutningstaking og handlinger
  • Kan evaluere og reflektere over hvordan yrkesetikk påvirker yrkesutøvelsen
  • Kan demonstrere bruk av etiske refleksjonsmodeller for å håndtere komplekse situasjoner
  • Kan integrere etisk bevissthet i yrkesutøvelsen
  • Kan anvende kunnskap om gjeldene lover og forskrifter i helse- og oppvekstsektoren
  • Kan sikre at yrkesutøvelsen overholder juridiske krav og standarder
  • Kan demonstrere ferdigheter i å søke, evaluere og anvende relevant informasjon og fagstoff
  • Kan holde seg oppdatert på ny teknologi og forskning innen velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
  • Kan definere og forklare begrepet velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging og dets anvendelse i helse- og oppvekstsektoren
  • Kan identifisere og analysere faktorer knyttet til digitalt utenforskap, og tilrettelegge for velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging for denne gruppen

Generell kompetanse

  • Kan utvikle og demonstrere relasjonskompetanse på en måte som fremmer tillitsfulle og respektfulle relasjoner i yrkesutøvelsen
  • Kan anvende relevante samhandlings- og kommunikasjonsverktøy for å kommunisere med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere på en best mulig måte
  • Kan forstå og håndtere gruppeprosesser for å skape et konstruktivt samarbeidsmiljø
  • Kan integrere et helhetlig menneskesyn i yrkesutøvelsen ved å anerkjenne individets fysiske, psykiske, sosiale og åndelige behov
  • Kan anvende yrkesetiske prinsipper, retningslinjer, evaluere og reflektere over konsekvensene av yrkesetikk for kontinuerlig forbedre yrkesutøvelsen
  • Kan sikre at yrkesutøvelsen overholder gjeldene lover og forskrifter i helse- og oppvekstsektoren
  • Kan demonstrere ferdigheter i å søke, evaluere og anvende relevant informasjon og fagstoff
  • Kan definere og forklare begrepet velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
  • Kan holde seg oppdatert for ny teknologi og forskning innen velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
  • Kan identifisere og analysere faktorer knyttet til digitalt utenforskap

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig hjemmeeksamen
A - F
Individuell

Pensumliste

  • Fag etikk og kommunikasjon, Krüger Grasaas, Sjursen og Stordalen (2019), Cappelen Damm 078-82-02-61662-5
  • Psykologi og sosiologi, Helgesen, Grasaas og Sjursen (2016), Cappelen Damm 978-82-02-42134-2
  • Etikk i helsetjenesten, Magelssen, Førde, Lillemoen og Pedersen (2020) 978-82-05-53460-5
  • Kommunikasjon i relasjoner, Eide & Eide (2019) Gyldendal Norsk Forlag AS 978-82-05-50056-3
  • Refleksjon, sykepleierens vei til klokskap, Bie (2020) Univesitetsforlaget 978-82-15-04337-1

Tilleggslitteratur

  • Skrivenøkkel, Mørk (2019), NKI-Forlag 9788-25-6262-922
  • Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn, Hansen (2019), Gyldendal Norsk Forlag AS 9788-20-55-1773-8
  • Forståelsen av menneske, Renolen (2023) Fagbokforlaget 978-82-45-04474-4

Nettsider

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
30 Time(r)
Egenstudier
150 Time(r)
Praksis
75 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
28 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
25 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
2 Time(r)
Opplæring studieteknikk
4 Time(r)
Eksamen
6 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
320 Time(r)

Arbeidsinnsats

Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer.  I dette emnet med 12,5 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Muntlig fremlegg
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
Arbeidskrav
Skriftlig
Arbeidskrav
Refleksjonsnotat
2 stk
Arbeidskrav
Refleksjonsoppgave over praksis
Arbeidskrav