3-11 HAU Helsefremmende arbeid i møte med utviklingshemmede med tilleggsdiagnoser

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studieprogram
      Helsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
    • Startsemester
      2024 Vår

Innhold

Fokus på helsefremmende arbeid rettet mot utviklingshemmede i alle aldre som innebærer aldring, demens og psykiske lidelser. 

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har kunnskap om hvordan samspillet mellom bruker, helsepersonell og pårørende tillegger brukerens ønsker og behov like stor vekt
  • har kunnskap om hvordan man møter og samarbeider med pårørende til personer med utviklingshemning
  • har kunnskap om behovet for viktigheten av å kjenne til hver bruker sin historie, og kan anvende den i samhandling med brukeren
  • har kjennskap til hvordan arbeid og aktiviteter kan ha betydning for brukeres opplevelse av livskvalitet
  • har kunnskap om aldring og spesifikk kunnskap om aldringsprosessen hos utviklingshemmede
  • har kunnskap om hvordan aldersrelaterte sykdommer viser seg hos utviklingshemmede og å kunne se endringer og symptomer hos brukeren
  • har kunnskap om hvordan hjelp kan gis for å opprettholde ADL - ferdighetene så lenge som mulig
  • har kunnskap om de forskjellige demensdiagnoser og om viktige kriterier for kartlegging, og ulike former for diagnostisering av personer med demens og utviklingshemming
  • har kjennskap til hvordan omsorgen til personer med demens drives i dag
  • har kjennskap om hvordan utviklingshemming og demens oppfattes i andre kulturer og de utfordringer dette kan medføre for bruker, ansatte og pårørende
  • har kjennskap til spesielle utfordringer og særegne trekk hos mennesker med Downs syndrom og andre utviklingshemmede som er rammet av demens
  • har kunnskap om aktuelle psykiske lidelser, symptomer på psykiske lidelser og hvordan symptomer kan opptre hos mennesker med ulike utviklingshemninger
  • har innsikt i ulike perspektiver, teorier og behandlingsmodeller knyttet til psykiske lidelser
  • har kjennskap til forskjellen mellom vanlige bivirkninger av medisiner og symptomer på psykiske lidelser
  • har kunnskap om omsorg og pleie av alvorlig syke og døende mennesker
  • har kunnskap om hvilke prosedyrer og retningslinjer som gjelder ved dødsfall, og kunne etterspørre dette på arbeidsplassen
  • har kunnskap om seksualitet i forhold til utviklingshemming og økt alder

Ferdigheter

  • kan bistå brukeren til å søke tjenester og veilede dem i hvilke rettigheter de har
  • kan anvende teoretisk kunnskap for å kunne ivareta omsorgen for mennesker med utviklingshemming med ulike tilleggsdiagnoser som psykiske lidelser, demens og andre sykdommer eller tilstander som kommer av normal aldring
  • kan anvende teoretisk kunnskap om ulike symptomer hos utviklingshemmede og ved observasjon se disse, reflektere og sammenlikne med symptomer fra demens, fysisk og psykisk helsesvikt og normal aldring
  • kan anvende kommunikasjon i samtale med brukeren om alderdom og død
  • kan ivareta pleie av alvorlig syke og døende mennesker
  • kan møte og samarbeide med pårørende til personer med utviklingshemning og kjenne til og holde seg oppdatert på forskning som blir publisert og arbeid som blir gjort i fagfeltet

Generell kompetanse

 

  • har forståelse for hvordan personsentrert omsorg, helseoppfølging, helsefremmende arbeid og arbeid og aktivitet kan påvirke utviklingshemmedes livskvalitet
  • har forståelse for hvordan tilleggsdiagnoser kan bidra til endring i livskvalitet og økte utfordringer hos mennesker med utviklingshemming
  • har forståelse for hvordan god omsorg og tilrettelagte tjenester bidrar til økt livskvalitet i de ulike livsfasene og overgangene hos mennesker med utviklingshemming
  • kan samarbeide med pårørende, ivareta og respektere de bånd brukeren og pårørende har
  • har forståelse for at egne verdier og holdninger har stor betydning i møte med mennesker med psykiske lidelser og demens hos mennesker med utviklingshemming
  • har forståelse for hvordan seksualitet kommer tiluttrykk hos mennesker med utviklingshemming, samt være bevisst etiske utfordringer i forhold til bruker, pårørende og kollegaer