2-9 BB Befruktning, svangerskap og relasjonskompetanse
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng5
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Startsemester2023 Høst
Innhold
Befruktning
Sentrale tema:
- vanlige årsaker til frivillig barnløshet
- sikre og usikre tegn på graviditet
- alternative befruktningsmetoder
Normalt svangerskap
Sentrale tema:
- normal fosterutvikling
- fysiologiske forandringer
- alminnelige plager i svangerskapet
- psykiske reaksjoner i forbindelse med graviditet
- lovfestede rettigheter
- livsstilens betydning
- flerfødsler
Komplikasjoner i svangerskapet
Sentrale tema:
- vanlige og alvorlige komplikasjoner
- aktuelle former for behandling og virkningen av denne
- observasjon, pleie og tiltak rettet mot inneliggende kvinner
Relasjonskompetanse knyttet til pasient/ pårørende og dennes nettverk
Sentrale tema:
- bevisstgjøring av yrkesutøvelse i forhold til nærhet – distanse, sympati – empati og makt og avmakt
- metode for å utvikle gode relasjoner
- konfliktskapende situasjoner og personlig engasjement i aktuelle situasjoner
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om befruktning og normalt svangerskap
- har kunnskap om sikre og usikre tegn på graviditet
- har innsikt i normal fosterutvikling
- har innsikt i organisering av svangerskapsomsorgen
- har kunnskap om betydningen av en sunn livsstil for gravide kvinner og fosteret
- har innsikt i ulike former for alternativ befruktning
- har kunnskaper om de vanligste komplikasjoner i svangerskapet
- har innsikt i generelle behandlingstiltak ved komplikasjoner i svangerskapet
- har kunnskap om akutte situasjoner
- har innsikt i normale krise- og sorgreaksjoner ved komplikasjoner i svangerskapet
- har kunnskaper om lovfestede rettigheter i svangerskap og fødsel for den gravide og hennes partner
- har kunnskap om hvordan man skal observere og pleie kvinner som står i fare for å føde premature barn
- har teoretiske kunnskaper om kommunikasjon og samhandling med gravide og hennes pårørende
Ferdigheter
- kan kommunisere og samhandle profesjonelt med inneliggende gravide kvinner og hennes pårørende, samt jordmor og andre ansatte på fødeavdelingen
- kan observere og pleie inneliggende gravide kvinner
- kan ta medansvar for at tiltak iverksettes dersom komplikasjoner hos en inneliggende gravid kvinne oppstår
Generell kompetanse
- er bevisst sitt forhold til egne verdier og holdninger knyttet til den gravide kvinnen og hennes partner, uansett livsstil, kulturell bakgrunn og seksuell legning
- kan vise empati og sosial kompetanse i sin yrkesrolle
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Pensumliste
Litteraturliste Emne 2-4, 2023. (Revidert 14.12.2023).
Tittel: | Forfatter: | Forlag og ISBN:
|
|
|
|
Pediatri og Pediatrisk sykepleie | Randi Grønseth, Trond Markestad (2022). | Fagbokforlaget, 5. utgave, ISBN: 978-82-450-3979-5
|
Det nye livet – Svangerskap, fødsel og barseltid
| Mari Landsverk Hagtvedt og Synne Holan (red.) (2019).
| Fagbokforlaget, 3. utgave, ISBN: 978-82-450-2407-4 |
Psykisk helse i svangerskap og barseltid.
| Gro Vatne Brean (2023) | Gyldendal Norsk Forlag, ISBN: 978-82-05-52046-2
|
Amming – en håndbog for sundhedspersonale.
| Sundhedtbestyrelsen (2023) | https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2018/Amning-h%C3%A5ndbog-for-sundhedspersonale.ashx
|
Ammehjelpen |
|
|
Nyfødtveileder | Helsebiblioteket
|
|
Nasjonale faglige retningslinjer for svangerskapsomsorgen.
| Helsedirektoratet | https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen
|
Nasjonale faglige retningslinjer for barselomsorgen – Nytt liv og trygg barseltid for familien.
| Helsedirektoratet | https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/130/IS-2057-Barsel-fullversjon.pdf
|
Akuttveileder i Pediatri
| Helsebiblioteket | https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/akuttveileder-i-pediatri
|
Generell veileder i Pediatri
| Helsebiblioteket | https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/generell-veileder-i-pediatri
|
Ammekurs (12-14 timer).
| Folkehelseinstituttet | https://www.fhi.no/le/amming-og-morsmelk/kompetanseutvikling/amme-laring/
|
Veileder i fødselshjelp.
| Legeforeningen |
|
Yrkesetiske retningslinjer helsearbeider.
| Fagforbundet, Delta. | Fagforbundet.no Delta.no |
Lover:
| ||
| ||
Tilleggslitteratur:
| ||
Amming – en håndbok for helsepersonell.
| Alquist, R. Oversatt av Strømsnes, H. (2021). | Fagbokforlaget, 5. utgave, ISBN: 9788-2450-3403-5
|
Neonatalogi – Det raske og det syge nyfødte barn.
| Birgit Peitersen, Pernille Pedersen & Ole Pryds (2014)
| Gyldendal, ISBN: 978-87-17-04360-2
|
The Breastfeeding atlas, seventh Edition. | Barbara Wilson-Clay, Kathleen L. Hoover (2022)
| LactNews Press, ISBN: 978-0-9672758-9-5 Nettutgave:
|
Senabort.
| Bush, Signe Veierud (2023)
| Humanist forlag ISBN: 978-828-282-242-8 |
Sorg | Eline Grelland Røkholt, Kari E. Bugge, Oddbjørn Sandvik, Hege Sandanger (red.).
| Fagbokforlaget, ISBN: 978-824-50-3001-3 |
Små føtter setter dype spor – foreldreberetninger om tap av barn.
| Janne Teigen (red.). | Commentum, ISBN: 978-828-416-183-9 |
Håndbok i barns sorg.
| Atle Dyregrov, Martin Lytje (20219
| Fagbokforlaget, ISBN: 978-824-503-345-8 |
Artikkel: Hvordan møte foreldre til et nyfødt, sykt barn. | Karen Moe, Anne Valen-Sendstad Skistad, Ulrika Söderhamn (2017). | https://sykepleien.no/sites/default/files/pdf-export/pdf-export-62155.pdf
|
Klinisk Pediatri | Trond Markestad
| Fagbokforlaget, 4. utgave, ISBN: 978-82-450-4402-7
|
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 48 |
Veiledning | 24 |
Egenstudier |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave | Prosjektoppgave | Arbeidskrav |