2-7 KREFT Kreftsykdommer og behandlingsformer
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng7
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramKreftomsorg og lindrende pleie
- Startsemester2023 Høst
Innhold
En kreftdiagnose – betydning for pasient og pårørende
Sentrale tema
- eksistensielle utfordringer
- psykiske reaksjoner
- påvirkninger av nettverk og omgivelser
- sosiale omveltninger som kan følge en kreftdiagnose
- myter og ulike forestillinger om kreft
Kreftsykdommer og behandlingsformer
Sentrale tema
- faser av kreftsykdommen og de vanligste kreftsykdommer hos barn og voksne
- behandlingsformer
- kreft som akutt og kronisk sykdom
- nedsatt immunforsvar
- ernæringsforstyrrelser
- hygiene
- endret selvbilde og seksualitet
- bivirkninger
- kreftforekomst
- risikofaktorer
- forebygging av kreft på ulike nivåer
Læringsutbytte
Kunnskap
· har kunnskap om hvordan det er å få en diagnose med dårlig prognose og hvordan det kan virke inn på pasient, familie og det sosiale nettverk både fysisk, psykisk, sosialt og åndelig
· har kunnskap om de vanligste kreftsykdommene, symptomer og behandling av disse
· har kunnskap og forståelse for sorg og krisereaksjoner, vite hvordan dette kommer til uttrykk, ha evne og mot til og erfaring til å samtale med pasient/bruker og deres pårørende
· har kunnskap om og kan ta medansvar for å skape et miljø på arbeidsplassen preget av åpenhet
· har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer hos voksne og barn
· har innsikt i diagnostisering av de vanligste kreftsykdommene
· har innsikt i generelle behandlingsprinsipper og palliativ behandling
· har kunnskap om akutte situasjoner og komplikasjoner som kan oppstå hos kreftpasienter i forhold til sykdom og behandling
· har kunnskap om hvordan fatique, endret selvbilde og seksualitet har for pasienter som er rammet av en kreftdiagnose
· har kunnskap om de ernæringsmessige utfordringer kreftsykdom og behandlingen av disse
kan skape for pasient/bruker
Ferdigheter
· har mot til og erfaring til å kunne samtale med alvorlig syke, og deres pårørende · er bevisst pasient/brukers egenomsorg og kunne veilede i forhold til dette |
Generell kompetanse
· er bevisst sitt forhold til egne verdier og holdninger knyttet til sykdom, lidelse og død
viser empati og sosial kompetanse
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 54 Time(r) |
Veiledning | 64 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave | Prosjektoppgave | Arbeidskrav |
Det leveres individuelle refleksjonsnotater