2-7 KREFT Kreftsykdommer og behandlingsformer

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      7
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Kreftomsorg og lindrende pleie
    • Startsemester
      2023 Høst

Innhold

En kreftdiagnose – betydning for pasient og pårørende

Sentrale tema

  • eksistensielle utfordringer
  • psykiske reaksjoner
  • påvirkninger av nettverk og omgivelser
  • sosiale omveltninger som kan følge en kreftdiagnose
  • myter og ulike forestillinger om kreft

 

Kreftsykdommer og behandlingsformer

Sentrale tema

  • faser av kreftsykdommen og de vanligste kreftsykdommer hos barn og voksne
  • behandlingsformer
  • kreft som akutt og kronisk sykdom
  • nedsatt immunforsvar
  • ernæringsforstyrrelser
  • hygiene
  • endret selvbilde og seksualitet
  • bivirkninger
  • kreftforekomst
  • risikofaktorer
  • forebygging av kreft på ulike nivåer

Læringsutbytte

Kunnskap

·         har kunnskap om hvordan det er å få en diagnose med dårlig prognose og hvordan det kan virke inn på pasient, familie og det sosiale nettverk både fysisk, psykisk, sosialt og åndelig

·         har kunnskap om de vanligste kreftsykdommene, symptomer og behandling av disse

·         har kunnskap og forståelse for sorg og krisereaksjoner, vite hvordan dette kommer til uttrykk, ha evne og mot til og erfaring til å samtale med pasient/bruker og deres pårørende

·         har kunnskap om og kan ta medansvar for å skape et miljø på arbeidsplassen preget av åpenhet

·         har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer hos voksne og barn

·         har innsikt i diagnostisering av de vanligste kreftsykdommene

·         har innsikt i generelle behandlingsprinsipper og palliativ behandling

·         har kunnskap om akutte situasjoner og komplikasjoner som kan oppstå hos kreftpasienter i forhold til sykdom og behandling

·         har kunnskap om hvordan fatique, endret selvbilde og seksualitet har for pasienter som er rammet av en kreftdiagnose

·         har kunnskap om de ernæringsmessige utfordringer kreftsykdom og behandlingen av disse

          kan skape for pasient/bruker

Ferdigheter

·         har mot til og erfaring til å kunne samtale med alvorlig syke, og deres pårørende

·         er bevisst pasient/brukers egenomsorg og kunne veilede i forhold til dette

Generell kompetanse

·         er bevisst sitt forhold til egne verdier og holdninger knyttet til sykdom, lidelse og død

          viser empati og sosial kompetanse

Vurdering

  • Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
  • Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
  • Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
Skriftlig eksamen

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
54 Time(r)
Veiledning
64 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave
Prosjektoppgave
Arbeidskrav
I gruppe
Det leveres individuelle refleksjonsnotater