2-11 HAU Miljørettet miljøarbeid, lovverk/individuell plan, utviklingshemming, syndromer/diagnoser

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      5
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
    • Startsemester
      2023 Høst

Innhold

Miljøarbeid og arbeidsmetoder, syndromer og diagnoser. Ved gjennomgang av lovverket er det behov for mer opplæring i bruk av tvang/makt.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om ulike former for utviklingshemning
  • har kunnskap om hvordan utviklingshemmedes levekår har vært og er i dag
  • har kunnskap om kommunens ansvar og tjenester i forhold til personer med utviklingshemming
  • har innsikt om aktuelt lovverk og forskrifter som gjelder for helse- og sosialsektoren
  • har kunnskap og kompetanse om § 4 A i pasient -og brukerrettighetsloven
  • har kunnskap om kapittel 9 i helse- og omsorgstjenesteloven
  • har kunnskap om hvordan individuell plan brukes for å kunne gi et helhetlig tilbud
  • har kunnskap om hvordan en individuell plan utarbeides i samarbeid med bruker, eventuelt pårørende og ansvarsgruppen

 

Ferdigheter

  • kan innhente opplysninger om sjeldne syndromer/diagnoser
  • kan innhente informasjon og fagstoff som viser hvor bruker og/eller pårørende kan henvende seg til, slik at bruker skal få tilbud om hjelp og riktig behandling
  • kan anvende teoretisk kunnskap om § 4A i pasient -og brukerrettighetsloven, med særlig fokus på selvbestemmelse, samtykkekompetanse og tillitsvekkende tiltak
  • kan anvende teoretisk kunnskap om kapittel 9 i helse -og omsorgstjenesteloven, med særlig vekt på rettsikkerhet ved bruk av makt/tvang overfor enkeltpersoner med utviklingshemming
  • kan anvende teoretisk kunnskap i utarbeidelse av individuell plan
  • kjenne til og holde seg oppdatert på forskning som blir publisert, og annet arbeid som blir gjort innenfor fagfeltet

 

 

 

Generell kompetanse

  • kan utføre målrettet miljøarbeid i sitt daglige arbeid
  • kan reflektere over, og brukekunnskap om makt og tvang, taushetsplikt og brukermedvirkning, i det daglige arbeidet med personer med utviklingshemming