2-11 HAU Miljørettet miljøarbeid, lovverk/individuell plan, utviklingshemming, syndromer/diagnoser
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng5
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramHelsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
- Startsemester2023 Høst
Innhold
Miljøarbeid og arbeidsmetoder, syndromer og diagnoser. Ved gjennomgang av lovverket er det behov for mer opplæring i bruk av tvang/makt.
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om ulike former for utviklingshemning
- har kunnskap om hvordan utviklingshemmedes levekår har vært og er i dag
- har kunnskap om kommunens ansvar og tjenester i forhold til personer med utviklingshemming
- har innsikt om aktuelt lovverk og forskrifter som gjelder for helse- og sosialsektoren
- har kunnskap og kompetanse om § 4 A i pasient -og brukerrettighetsloven
- har kunnskap om kapittel 9 i helse- og omsorgstjenesteloven
- har kunnskap om hvordan individuell plan brukes for å kunne gi et helhetlig tilbud
- har kunnskap om hvordan en individuell plan utarbeides i samarbeid med bruker, eventuelt pårørende og ansvarsgruppen
Ferdigheter
- kan innhente opplysninger om sjeldne syndromer/diagnoser
- kan innhente informasjon og fagstoff som viser hvor bruker og/eller pårørende kan henvende seg til, slik at bruker skal få tilbud om hjelp og riktig behandling
- kan anvende teoretisk kunnskap om § 4A i pasient -og brukerrettighetsloven, med særlig fokus på selvbestemmelse, samtykkekompetanse og tillitsvekkende tiltak
- kan anvende teoretisk kunnskap om kapittel 9 i helse -og omsorgstjenesteloven, med særlig vekt på rettsikkerhet ved bruk av makt/tvang overfor enkeltpersoner med utviklingshemming
- kan anvende teoretisk kunnskap i utarbeidelse av individuell plan
- kjenne til og holde seg oppdatert på forskning som blir publisert, og annet arbeid som blir gjort innenfor fagfeltet
Generell kompetanse
- kan utføre målrettet miljøarbeid i sitt daglige arbeid
- kan reflektere over, og brukekunnskap om makt og tvang, taushetsplikt og brukermedvirkning, i det daglige arbeidet med personer med utviklingshemming