12-11 HAU Fordypning i helsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
    • Startsemester
      2026 Vår

Innhold

Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaring fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten skal ha tilbud om veiledning under arbeidet med fordypningsoppgaven.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har kunnskap om sentrale begrep i helhetlig miljøarbeid, samt om kommunikasjon og relasjonsforståelse for å kunne bidra i helhetlige tjenester i helse- og oppvekstsektoren
  • Har kunnskap om brukerperspektivet og hvordan fremme tjenestemottakerens aktive deltagelse i egen mestring, livssituasjon og behandling
  • Har innsikt i sentrale lover, forskrifter, dokumenter og etikk som regulerer tjenestemottakerens, pårørendes og yrkesutøverens rettigheter og plikter
  • Har innsikt i hvordan rammebetingelser på individ- og systemnivå, som nettverksarbeid og universell utforming, påvirker helhetlig miljøarbeid i helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene
  • Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om relevante teknologiske løsninger og verktøy for sin yrkesutøvelse
  • Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid i helse- og oppvekstsektoren basert på forskning, brukerperspektiv og erfaringer
  • Forstår betydningen av helhetlig miljøarbeid innen helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene i sosialt- og økonomisk bærekraftig perspektiv
  • Forstår egen yrkesrolle i tverrfaglig miljøarbeid med tjenestemottakere og i samhandling med andre fagpersoner i helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene

Ferdigheter

  • Kan anvende faglig kunnskap om helhetlig miljøarbeid og kommunikasjon for å fremme brukerperspektivet
  • Kan anvende relevante verktøy, teknikker, kommunikasjonsformer og metoder i det helhetlige miljøarbeidet
  • Kan anvende etisk refleksjon, relevant lovverk, forskrifter og dokumenter i praktiske og teoretiske problemstillinger
  • Kan finne fagstoff og informasjon som er relevant for aktuelle problemstillinger og i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere

Generell kompetanse

  • Har forståelse for yrkesetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • Har utviklet en etisk grunnholdning basert på verdiene respekt, likeverd og forutsigbarhet
  • Kan utføre helhetlig og tverrfaglig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte behov
  • Kan bygge relasjoner med relevante samarbeidspartnere for å kunne gi et tverrfaglig og helhetlig tjenestetilbud
  • Kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/ eller tjenester gjennom systematisk erfaringsutveksling, kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon over egen yrkesutøvelse.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Fordypningsoppgave
A - F
Individuell

Pensumliste

Bøker

  • Helse om omsorg for personer med utviklingshemming, E. Søndenaa (red.) og N.C Dahl (red.), 2023, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215067315
  • Brukermedvirkningens mange ansikter, O.P Askheim og J. Andersen, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245041590
  • Demensboka - lærebok for helse- og omsorgspersonell, S. Tretteteig, 2016, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste: ISBN: 978-82-8061-260-1
  • Lærebok for utviklingshemming og aldring, F.K Larsen og E. Wigaard (red.),  2014, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste, ISBN: 9788280612335
  • Psykisk lidelse hos voksne personer med utviklingshemming. Forståelse og behandling, T.L Bakken, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215041339
  • Det handler om verdighet og deltakelse, E.L Bredland, O. A Linge og K. Vik, 2011, Gyldendal, ISBN: 9788205396432
  • God mat for kropp og helse - ernæringsarbeid for mennesker med utviklingshemming, M. Nordstrøm og S.O Kolset (red.), Fagbokforlaget, ISBN: 9788245023909
  • Etikk - en praktisk vinkling. En verktøykasse med ni vinklinger, A-R. K Alhassan og K.S Kversøy, 2021, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245038507
  • En innføring i ADL - teori og intervensjon, H. Tuntland, 2023, Cappelen Damm, ISBN: 9788202744779
  • Refleksjon. En sykepleiers vei til klokskap, K. Bie, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215043371
  • Studieteknikk. En håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning, A. Bjørnstad og M.H Øygarden, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245045826
  • Kommunikasjon i relasjoner, H. Eide, T. Eide, D. Keeping og E. Eide, 2017, Gyldendal, ISBN: 9788205500563
  • Etikk i helsetjenesten, M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen og R. Pedersen, 2020, ISBN: 9788205534605
  • Fag, etikk og kommunikasjon, K.K Grasaas, M. Sjursen og J. Stordalen, 2019, Cappelen Damm, ISBN: 9788202616625
  • Psykologi og sosialogi for fagskoleutdanningene, L.A Helgesen, K.K Grasaas og M. Sjursen, 2016, Cappelen Damm, ISBN 978820241342

Nettsider

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
5 Time(r)
Egenstudier
250 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
4 Time(r)
Opplæring studieteknikk
10 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
12 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
5 Time(r)
Eksamen
0,75 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
286,75 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Utviklingsarbeid