11-11 HAU Praksis i helsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      12
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
    • Startsemester
      2025 Vår

Innhold

Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innebærer å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter skal ha veiledning i praksisperioden. Vurdering av praksis skal ta utgangspunkt for det overordnede læringsutbyttet for utdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har kunnskap om sentrale begrep i helhetlig miljøarbeid, samt om kommunikasjon og relasjonsforståelse for å kunne bidra i helhetlig tjenester i helse- og oppvekstsektoren
  • Ha kunnskap om brukerperspektivet og hvordan fremme tjenestemottakerens aktive deltakelse i egen mestring, livssituasjon og behandling
  • Har innsikt i sentrale lover, forskrifter, dokumenter og etikk som regulerer tjenestemottakerens, pårørendes og yrkesutøverens rettigheter og plikter
  • Har innsikt i hvordan rammebetingelser på individ- og systemnivå, som nettverksarbeid og universell utforming, påvirker helhetlig miljøarbeid i helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene
  • Har bransjekunnskap og kjennskap til ulike levekår, folkehelse og velferdsstatens utvikling i helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene
  • Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid i helse- og oppvekstsektoren basert på forskning, brukerperspektiv og erfaringer
  • Forstå betydningen av helhetlig miljøarbeid innen helse-, omsorg- og oppveksttjenestene i et sosialt- og økonomisk bærekraftig perspektiv
  • Forstår egen yrkesrolle i tverrfaglig miljøarbeid med tjenestemottakere og i samarbeid med andre fagpersoner i helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene

Ferdigheter

  • Kan anvende faglig kunnskap om helhetlig miljøarbeid, kommunikasjon, folkehelse for å fremme brukerperspektivet
  • Kan anvende relevante verktøy, teknikker, kommunikasjonsformer og metoder i det helhetlige miljøarbeidet
  • Kan anvende etisk refleksjon, relevant lovverk, forskrifter og dokumenter i praktiske og teoretiske problemstillinger
  • Kan finne fagstoff og informasjon som er relevant for aktuelle problemstillinger og i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere

Generell kompetanse

  • Har forståelse for yrkesetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • Har utviklet en etisk grunnholdning basert på verdiene respekt, likeverd og forutsigbarhet
  • Kan utføre helhetlig og tverrfaglig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte behov
  • Kan bygge relasjoner med relevante samarbeidspartnere for å kunne gi et tverrfaglig og helhetlig tjenestetilbud
  • Kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester gjennom systematisk erfaringsutveksling, kunnskapsdeling, veiledning og refleksjoner over en yrkesutøvelse

Pensumliste

Bøker

  • Helse om omsorg for personer med utviklingshemming, E. Søndenaa (red.) og N.C Dahl (red.), 2023, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215067315
  • Brukermedvirkningens mange ansikter, O.P Askheim og J. Andersen, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245041590
  • Demensboka - lærebok for helse- og omsorgspersonell, S. Tretteteig, 2016, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste: ISBN: 978-82-8061-260-1
  • Lærebok for utviklingshemming og aldring, F.K Larsen og E. Wigaard (red.),  2014, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste, ISBN: 9788280612335
  • Psykisk lidelse hos voksne personer med utviklingshemming. Forståelse og behandling, T.L Bakken, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215041339
  • Det handler om verdighet og deltakelse, E.L Bredland, O. A Linge og K. Vik, 2011, Gyldendal, ISBN: 9788205396432
  • God mat for kropp og helse - ernæringsarbeid for mennesker med utviklingshemming, M. Nordstrøm og S.O Kolset (red.), Fagbokforlaget, ISBN: 9788245023909
  • Etikk - en praktisk vinkling. En verktøykasse med ni vinklinger, A-R. K Alhassan og K.S Kversøy, 2021, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245038507
  • En innføring i ADL - teori og intervensjon, H. Tuntland, 2023, Cappelen Damm, ISBN: 9788202744779
  • Refleksjon. En sykepleiers vei til klokskap, K. Bie, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215043371
  • Studieteknikk. En håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning, A. Bjørnstad og M.H Øygarden, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245045826
  • Kommunikasjon i relasjoner, H. Eide, T. Eide, D. Keeping og E. Eide, 2017, Gyldendal, ISBN: 9788205500563
  • Etikk i helsetjenesten, M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen og R. Pedersen, 2020, ISBN: 9788205534605
  • Fag, etikk og kommunikasjon, K.K Grasaas, M. Sjursen og J. Stordalen, 2019, Cappelen Damm, ISBN: 9788202616625
  • Psykologi og sosialogi for fagskoleutdanningene, L.A Helgesen, K.K Grasaas og M. Sjursen, 2016, Cappelen Damm, ISBN 978820241342

Nettsider

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
10 Time(r)
Egenstudier
Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
30 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
5 Time(r)
Praksis
240 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
5 Time(r)
Opplæring studieteknikk
10 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
300 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fordypningsoppgave
Obligatorisk oppstartssamling til fordypningsoppgaven