10-11 HAU Kunnskapsbasert praksis, verktøy og arbeidsmetoder
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramHelsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
- Startsemester2025 Høst
Innhold
Emnet tar for seg relevante tiltak, verktøy og arbeidsmetoder i helhetlig miljøarbeid. Den teoretiske kunnskapen fra emne 3 skal anvendes i en praktisk kontekst.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har kunnskap om det å lede og veilede tjenestemottakere, kolleger og pårørende
- Har kunnskap om ulike begrep, kommunikasjonsverktøy og rådgivings- og veiledningsmetoder som anvendes i helhetlig miljøarbeid
- Har kunnskap om relevante verktøy og arbeidsmetoder i helhetlig miljøarbeid
- Har kunnskap om relevant velferdsteknologi for tjenestemottakere
- Har innsikt i relevante regelverk og krav som sikrer kvaliteten i helhetlig miljøarbeid på individ- og systemnivå
- Har bransjekunnskap og kjennskap til relevante miljøtiltak, begrep og arbeidsmetoder i møte med ulike tjenestemottakere
- Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om nye arbeidsmetoder i helhetlig miljøarbeid
- Forstår viktigheten av at helhetlig miljøarbeid er en systematisk og kontinuerlig samarbeidsprosess
Ferdigheter
- Kan anvende faglig kunnskap ved praktiske og teoretiske problemstillinger innen målrettet miljøarbeid
- Kan anvende relevante kommunikasjonsverktøy, rådgivnings- og veiledningsmetoder
- Kan anvende og gi opplæring i relevant velferdsteknologi for tjenestemottaker
- Kan anvende relevante faglige verktøy og samarbeidsmetoder for miljøarbeid i møte med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
- Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til målrettet miljøarbeid i møte med tjenestemottaker og pårørende
Generell kompetanse
- Har kunnskap om ulike begrep i helhetlig miljøarbeid, anvender varierte kommunikasjonsverktøy, og demonstrerer kompetanse i bruk av ulike rådgivings- og veiledningsmetoder
- Identifiserer, anvender og evaluerer relevante verktøy og arbeidsmetoder som brukes i helhetlig miljøarbeid
- Kan lede og veilede tjenestemottaker, kolleger, og pårørende
- Kan veilede og informere tjenestemottaker, pårørende og annet personale om bruken og fordelen av aktuell velferdsteknologi
- Har innsikt i relevante regelverk og krav som sikrer kvalitet i helhetlig miljøarbeid på både individ- og systemnivå
- Besitter bransjekunnskap og er kjent med relevante miljøtiltak, begreper og arbeidsmetoder i møte med ulike tjenestemottakere
- Har en forståelse av at helhetlig miljøarbeid er en systematisk og kontinuerlig samarbeidsprosess som involverer ulike aktører og perspektiver
- Forstår prosessen med kartlegging, planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak innen helhetlig miljøarbeid.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A - F | Gruppe |
Pensumliste
Bøker
- Helse om omsorg for personer med utviklingshemming, E. Søndenaa (red.) og N.C Dahl (red.), 2023, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215067315
- Brukermedvirkningens mange ansikter, O.P Askheim og J. Andersen, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245041590
- Demensboka - lærebok for helse- og omsorgspersonell, S. Tretteteig, 2016, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste: ISBN: 978-82-8061-260-1
- Lærebok for utviklingshemming og aldring, F.K Larsen og E. Wigaard (red.), 2014, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste, ISBN: 9788280612335
- Psykisk lidelse hos voksne personer med utviklingshemming. Forståelse og behandling, T.L Bakken, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215041339
- Det handler om verdighet og deltakelse, E.L Bredland, O. A Linge og K. Vik, 2011, Gyldendal, ISBN: 9788205396432
- God mat for kropp og helse - ernæringsarbeid for mennesker med utviklingshemming, M. Nordstrøm og S.O Kolset (red.), Fagbokforlaget, ISBN: 9788245023909
- Etikk - en praktisk vinkling. En verktøykasse med ni vinklinger, A-R. K Alhassan og K.S Kversøy, 2021, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245038507
- En innføring i ADL - teori og intervensjon, H. Tuntland, 2023, Cappelen Damm, ISBN: 9788202744779
- Refleksjon. En sykepleiers vei til klokskap, K. Bie, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215043371
- Studieteknikk. En håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning, A. Bjørnstad og M.H Øygarden, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245045826
- Kommunikasjon i relasjoner, H. Eide, T. Eide, D. Keeping og E. Eide, 2017, Gyldendal, ISBN: 9788205500563
- Etikk i helsetjenesten, M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen og R. Pedersen, 2020, ISBN: 9788205534605
- Fag, etikk og kommunikasjon, K.K Grasaas, M. Sjursen og J. Stordalen, 2019, Cappelen Damm, ISBN: 9788202616625
- Psykologi og sosialogi for fagskoleutdanningene, L.A Helgesen, K.K Grasaas og M. Sjursen, 2016, Cappelen Damm, ISBN 978820241342
Nettsider
- Kompetansebroen http://www.kompetansebroen.no/om-kompetansebroen
- E-læringskurs: Gode tjenester til personer med utviklingshemming http://www.aldringoghelse.no/kompetanseressurser/kort-og-intensiv-opplaring-til-ufaglarte/
- Helsedirektoratet. Nasjonal veileder. Gode helse- og omsorgstjenster til personer med utviklingshemming. http://www.helsedirektoratet.no/nyheter/ny-veileder-gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
- Helsedirektoratet. Nasjonal veileder. Rehabilitering, habilitering, individeuell plan og koordinator. http://www.helsedirektoratet.no/nyheter/ny-veileder-gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
- Stortingsmelding 29 (2012-2013) Morgendagens omsorg https://www.regjeringen.no/contentassets/34c8183cc5cd43e2bd341e34e326dbd8/no/pdfs/stm201220130029000dddpdfs.pdf
- Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming http://naku.no
- Norsk forbund for utviklingshemmede http://www.nfunorge.org
- Aldring og helse https://www.aldringoghelse.no/utviklingshemning/
- Kompetansesenter for sjeldene diagnoser https://frambu.no/
- Stiftelsen SOR https://www.stiftelsensor.no/
- Statped https://statped.no/stottemeny/statped-no/
- Utdanningsdirektoratet. Spesialundervisning og IOP https://www.udir.no/laringogtrivsel/spesialpedagogikk/spesialundervisning/Spesialundervisning/ https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/elever-med-sarskilte-behov/spesialundervisning-sosial-kompetanse-som-eget-mal-i-den-individuelle-opplaringsplanen/
- Kunnskapsbasert praksis https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/kunnskapsbasert- praksis/kunnskapsbasertpraksis.no#kunnskapsbasert-praksis
- Beslutningsstøtte for personer med utviklingshemming https://omsorgsforskning.brage.unit.no/omsorgsforskning-xmlui/bitstream/handle/11250/2997370/Beslutningsst%c3%b8tte%20for%20personer%20med%20utviklingshemming-final.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 15 Time(r) |
Egenstudier | 130 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 50 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 50 Time(r) |
Opplæring studieteknikk | 10 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 5 |
Eksamen | 0,75 |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 260,75 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | |||
Refleksjonsnotat |