10-11 HAU Kunnskapsbasert praksis, verktøy og arbeidsmetoder

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
    • Startsemester
      2025 Høst

Innhold

Emnet tar for seg relevante tiltak, verktøy og arbeidsmetoder i helhetlig miljøarbeid. Den teoretiske kunnskapen fra emne 3 skal anvendes i en praktisk kontekst.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har kunnskap om det å lede og veilede tjenestemottakere, kolleger og pårørende
  • Har kunnskap om ulike begrep, kommunikasjonsverktøy og rådgivings- og veiledningsmetoder som anvendes i helhetlig miljøarbeid
  • Har kunnskap om relevante verktøy og arbeidsmetoder i helhetlig miljøarbeid
  • Har kunnskap om relevant velferdsteknologi for tjenestemottakere
  • Har innsikt i relevante regelverk og krav som sikrer kvaliteten i helhetlig miljøarbeid på individ- og systemnivå
  • Har bransjekunnskap og kjennskap til relevante miljøtiltak, begrep og arbeidsmetoder i møte med ulike tjenestemottakere
  • Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om nye arbeidsmetoder i helhetlig miljøarbeid
  • Forstår viktigheten av at helhetlig miljøarbeid er en systematisk og kontinuerlig samarbeidsprosess

Ferdigheter

  • Kan anvende faglig kunnskap ved praktiske og teoretiske problemstillinger innen målrettet miljøarbeid
  • Kan anvende relevante kommunikasjonsverktøy, rådgivnings- og veiledningsmetoder
  • Kan anvende og gi opplæring i relevant velferdsteknologi for tjenestemottaker
  • Kan anvende relevante faglige verktøy og samarbeidsmetoder for miljøarbeid i møte med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
  • Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til målrettet miljøarbeid i møte med tjenestemottaker og pårørende

Generell kompetanse

  • Har kunnskap om ulike begrep i helhetlig miljøarbeid, anvender varierte kommunikasjonsverktøy, og demonstrerer kompetanse i bruk av ulike rådgivings- og veiledningsmetoder
  • Identifiserer, anvender og evaluerer relevante verktøy og arbeidsmetoder som brukes i helhetlig miljøarbeid
  • Kan lede og veilede tjenestemottaker, kolleger, og pårørende
  • Kan veilede og informere tjenestemottaker, pårørende og annet personale om bruken og fordelen av aktuell velferdsteknologi
  • Har innsikt i relevante regelverk og krav som sikrer kvalitet i helhetlig miljøarbeid på både individ- og systemnivå
  • Besitter bransjekunnskap og er kjent med relevante miljøtiltak, begreper og arbeidsmetoder i møte med ulike tjenestemottakere
  • Har en forståelse av at helhetlig miljøarbeid er en systematisk og kontinuerlig samarbeidsprosess som involverer ulike aktører og perspektiver
  • Forstår prosessen med kartlegging, planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak innen helhetlig miljøarbeid. 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F
Gruppe

Pensumliste

Bøker

  • Helse om omsorg for personer med utviklingshemming, E. Søndenaa (red.) og N.C Dahl (red.), 2023, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215067315
  • Brukermedvirkningens mange ansikter, O.P Askheim og J. Andersen, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245041590
  • Demensboka - lærebok for helse- og omsorgspersonell, S. Tretteteig, 2016, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste: ISBN: 978-82-8061-260-1
  • Lærebok for utviklingshemming og aldring, F.K Larsen og E. Wigaard (red.),  2014, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste, ISBN: 9788280612335
  • Psykisk lidelse hos voksne personer med utviklingshemming. Forståelse og behandling, T.L Bakken, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215041339
  • Det handler om verdighet og deltakelse, E.L Bredland, O. A Linge og K. Vik, 2011, Gyldendal, ISBN: 9788205396432
  • God mat for kropp og helse - ernæringsarbeid for mennesker med utviklingshemming, M. Nordstrøm og S.O Kolset (red.), Fagbokforlaget, ISBN: 9788245023909
  • Etikk - en praktisk vinkling. En verktøykasse med ni vinklinger, A-R. K Alhassan og K.S Kversøy, 2021, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245038507
  • En innføring i ADL - teori og intervensjon, H. Tuntland, 2023, Cappelen Damm, ISBN: 9788202744779
  • Refleksjon. En sykepleiers vei til klokskap, K. Bie, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215043371
  • Studieteknikk. En håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning, A. Bjørnstad og M.H Øygarden, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245045826
  • Kommunikasjon i relasjoner, H. Eide, T. Eide, D. Keeping og E. Eide, 2017, Gyldendal, ISBN: 9788205500563
  • Etikk i helsetjenesten, M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen og R. Pedersen, 2020, ISBN: 9788205534605
  • Fag, etikk og kommunikasjon, K.K Grasaas, M. Sjursen og J. Stordalen, 2019, Cappelen Damm, ISBN: 9788202616625
  • Psykologi og sosialogi for fagskoleutdanningene, L.A Helgesen, K.K Grasaas og M. Sjursen, 2016, Cappelen Damm, ISBN 978820241342

Nettsider

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
15 Time(r)
Egenstudier
130 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
50 Time(r)
Lærerstyrt, veiledning
50 Time(r)
Opplæring studieteknikk
10 Time(r)
Opplæring bruk av IKT
5
Eksamen
0,75
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
260,75 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
Refleksjonsnotat