1-9 BB Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helse- og oppvekstfagene
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Startsemester2023 Høst
Emneansvarlig
Innhold
Arbeidsformer og metoder
Sentrale tema:
- studieteknikk
- prosjekt- og utviklingsarbeid
- teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- refleksjon og refleksjonsmodeller
- aktiv læring
- informasjonsteknologi
Helse- og sosialfagene i samfunnet
Sentrale tema:
- helse- og sosialfagenes historie og utvikling
- teorier og begreper innen helse- og sosialfagene
- aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og sosialfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
Etikk
Sentrale tema:
- menneskesyn og menneskeforståelse
- verdier og verdioppfatninger, livssyn
- etikk og moral, etiske dilemmaer
- etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- menneskerettighetene
- samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og sosialsektoren sett i forhold til verdier og normer
- yrkesetikk
- taushetspliktens etiske sider
- makt, tvang og kontroll
Kommunikasjon og samhandling
Sentrale tema:
- kommunikasjonsteori
- konflikthåndtering
- tverrkulturell samhandling
- samhandling i smågrupper og i organisasjoner
- kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
- relasjonskompetanse
- veiledningsteori og veiledning
Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
Sentrale tema:
- samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- levekår og folkehelse
- lovverket som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt
- helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- offentlig og privat ansvar og omsorg
- profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
- økonomi og finansiering
- kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om helse- og sosialfagenes historie og utvikling
- har kunnskap til aktuelle begreper innen helse- og sosialfagene
- har kunnskap om relevante kommunikasjonstekniker
- har kunnskaper om samarbeidsformer og andre faggruppers kompetanse i konkrete samarbeidssituasjoner
- har innsikt i sentrale problemstillinger sett fra brukers-, helse- og sosialpersonells- og samfunnsperspektiv
- har innsikt il velferdssamfunnets moralske og filosofiske fundament, som et system basert på solidaritet og fellesskap
- har innsikt i sentrale yrkesfaglige problemstillinger i et samfunn med helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
- har innsikt i aktuelt lovverk innen helse og omsorgssektoren
Ferdigheter
- kan anvende IKT bevisst og kritisk i sin yrkesutøvelse innen helsevesenet
- tar utgangspunkt i brukerens behov, planlegge å organisere tiltak i samarbeid med de mennesker det gjelder
- kan samarbeide med og anvende relevante kommunikasjonstekniker i møte med bruker, pårørende og kollegaer
- kan anvende aktuelt lovverk og yrkesetiske retningslinjer i sin yrkesutøvelse
Generell kompetanse
- kan reflektere over arbeidsmiljøets betydning i forhold til helse og kvalitetsutvikling av egen fagutøvelse
- har forståelse for hvordan psykososiale forhold påvirker motivasjon og arbeidsevne
- kan reflektere over og begrunne sin virksomhet i forhold til overordnede faglig og etiske perspektiver
Pensumliste
Litteraturliste Emne 1, 2023.
Tittel: | Forfatter: | Forlag og ISBN:
|
Fag, etikk og kommunikasjon | Kari Krüger Grasaas, Marit Sjursen, Jørn Stordalen (2019). | Cappelen Damm AS
078-82-02-61662-5
|
Psykologi og Sosiologi | Leif A. Helgesen, Kari K. Grasaas, Marit Sjursen (2016).
| Cappelen Damm AS
978-82-02-42134-2
|
Etikk i helsetjenesten
| Morten Magelssen, Reidun Førde, Lillian Lillemoen og Reidar Pedersen (red.) (2020).
| Gyldendal Norsk Forlag AS
978-82-05-53460-5 |
Kommunikasjon i relasjoner | Eide & Eide (2019) | Gyldendal Norsk Forlag AS
978-82-05-50056-3
|
Psykologi og samfunnsfag
| Lillevi Berg Kristoffersen og Elisabeth Solvik (2005).
Ragnhild Dromes (red.).
| N. W. DAMM & SØN AS
978-82-04-11281-1 |
Tilleggslitteratur:
| ||
Skrivenøkkel | Valgerd Mørk (2019) | NKI-Forlag (1. utgave).
9788-25-6262-922
|
Livet bak tallene | Karin Gustavsen (2023) | Fagbokforlaget
978-82-450-2374-9
|
Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn
| Ingrid Hanssen (2015) | Gyldendal Norsk Forlag AS
978-82-05-32699-6
|
Forståelsen av mennesker
| Åse Renolen (2023) | Fagbokforlaget
978-82-45-04474-4
|
Nettsider:
| ||
|
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Egenstudier | |
Individull loggskrivning og innlevering av refleksjonsnotat | 1 |