1-7 KREFT Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse og oppvekstfag

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Kreftomsorg og lindrende pleie
    • Startsemester
      2023 Høst

Innhold

Sentrale tema

  • Studieteknikk
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Aktiv læring
  • Informasjonsteknologi

 

Helse- og sosialfagene i samfunnet

Sentrale tema

  • Helse- og sosialfagenes historie og utvikling
  • Teorier og begreper innen helse- og sosialfagene
  • Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og sosialfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling

 

Etikk

Sentrale tema

  • Menneskesyn og menneskeforståelse
  • Verdier og verdioppfatninger, livssyn
  • Etikk og moral, etiske dilemmaer
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Menneskerettighetene
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og sosialsektoren sett i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Makt, tvang og kontroll

 

Kommunikasjon og samhandling

Sentrale tema

  • Kommunikasjonsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling
  • Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
  • Kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning

 

Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

Sentrale tema

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • Levekår og folkehelse
  • Lovverket som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt
  • Helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
  • Økonomi og finansiering
  • Kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling

Læringsutbytte

Kunnskap

·         har kunnskap om helse- og sosialfagenes historie og utvikling

·         har kunnskap til aktuelle begreper innen helse- og sosialfagene

·         har kunnskap om relevante kommunikasjonsteknikker

·         har kunnskaper om samarbeidsformer og andre faggruppers kompetanse i konkrete samarbeidssituasjoner

·         har innsikt i sentrale problemstillinger sett fra brukers-, helse- og sosialpersonells- og samfunnsperspektiv

·         har innsikt il velferdssamfunnets moralske og filosofiske fundament, som et system basert på solidaritet og fellesskap

·         har innsikt i sentrale yrkesfaglige problemstillinger i et samfunn med helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold

          har innsikt i aktuelt lovverk innen helse og omsorgssektoren

Ferdigheter

·         kan anvende IKT bevisst og kritisk i sin yrkesutøvelse innen helsevesenet

·         tar utgangspunkt i brukerens behov, planlegge å organisere tiltak i samarbeid med de mennesker det gjelder

           kan samarbeide med og anvende relevante kommunikasjonsteknikker møte med bruker, pårørende og kollegaer

Generell kompetanse

·         kan reflektere over arbeidsmiljøets betydning i forhold til helse og kvalitetsutvikling av egen fagutøvelse

·         har forståelse for hvordan psykososiale forhold påvirker motivasjon og arbeidsevne 

          kan reflektere over og begrunne sin virksomhet i forhold til overordnede faglig, og etiske perspektiver

Vurdering

  • Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
  • Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
  • Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
Skriftlig eksamen

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
64 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
54 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave
Prosjektoppgave
Arbeidskrav