1-15 SEHE Grunnleggende sexologi
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramSeksualitet og seksuell helse
- Startsemester2025 Vår
Emneansvarlig
Innhold
Emnet gir studentene innføring i grunnleggende forståelse for fagfeltet seksualitet og seksuell helse i sin yrkesutøvelse. Emnet vektlegger at studenten skal kunne være fortrolig med ulike utfordringer innen kjønn, seksualitet og seksuelle utrykk og kunne forholde seg profesjonelt til disse i møte med mennesker. Studenten skal bli bevisst på at seksualitet endrer seg i ulike kontekster og kulturer.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i relevant lovverk (pasient- og brukerrettighetsloven, helsepersonelloven, helse- og omsorgstjenesteloven, og folkehelseloven) og styringsdokumenter (Regjerningens trategi "Snakk om det" (2017-2022) som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
- forstår betydningen av relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling innen fagfeltet seksualitet og seksuell helse
- har faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter, samt etisk refleksjon som verktøy og kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen seksuell helse
- har faglig kunnskap om grunnleggende begreper og relevante teorier om seksuell helse, seksualitet, seksuelle rettigheter og seksuell nytelse
- ha faglig kunnskap i hvordan seksualitet fungerer som et sosialt fenomen som påvirker og formes av samfunnets normer, verdier og strukturer
- ha faglig kunnskap om grunnleggende anatomi og fysiologi som omhandler menneskelig seksualitet, inkludert reproduktive systemer, seksuell opphisselse, samt kjønnsutvikling
- har faglig kunnskap om seksuelt mangfold
- har faglig kunnskap om seksuelle overgrep
- har faglig kunnskap om verktøy som benyttes innen sexologi
Ferdigheter
Studenten:
- kan finne relevant informasjon og fagstoff, lovverk og styringsdokumenter som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan anvende faglig kunnskap om etiske dilemmaer og kunne løse praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan identifisere og anvende grunnleggende begreper og relevant teori for seksuell helse, seksualitet, seksuelle rettigheter og seksuell nytelse
- kan identifisere og kartlegge sammenhenger mellom relevante sosiale fenomener som påvirkes og formes av samfunnets normer, verdier og strukturer
- har faglig kunnskap om anatomi og fysiologi innen seksualitet, inkludert kjønnsutvikling, seksuell opphisselse og reproduksjon
- kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger knyttet til seksuelt mangfold og kjønnsmangfold og behovet for iverksetting av tiltak
- kan kartlegge og identifisere seksuelle overgrep og iverksette tiltak
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, samt gjennom kommunikasjon og samhandling
- kan analysere og anvende faglig kunnskap om seksualitet som et sosialt fenomen, påvirket og formet av samfunnets normer, verdier og strukturer, for å fremme seksuell helse og nytelse
- kan utføre arbeid etter faglig kunnskap om anatomi, fysiologi, og seksuelt mangfold og kjønnsmangfold gjennom samtale og gi informasjon og støtte
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | A - F | Individuell |
Arbeidskrav
I prosessen for å oppnå læringsutbytte, benyttes ulike arbeidskrav gjennom studiet. Arbeidskravene skal sikre deltagelse og fremme progresjon. Hvert arbeidskrav har en tidsfrist, som skal bidra til at studenten opprettholder studieprogresjonen. Godkjente obligatoriske arbeidskrav er en forutsetning for å kunne avlegge eksamen i hvert emne.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Skriftlig | Refleksjon over case | |
Arbeidskrav 2 | Digital, podcast, film etc. | Refleksjon over film |