00DEPOAUA Tjenestetilbud, livsmiljø og bistand i dagliglivet
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramDemens, personsentrert omsorg og atferd som utfordrer
- Startsemester2025 Høst
Innhold
Emnet gir studenten er grundig forståelse av hvordan helsetjenestene er organisert og hvilke rettigheter pasienter og brukere med demenssykdom har. Sentralt står kunnskap om det juridiske rammeverket som regulerer helsetjenestene, samt hvordan dette påvirker tjenesteyter og tjenestemottaker. Det er essensielt for tjenesteytere å tilpasse sine tjenester til den enkelte brukers behov og verdier, og dette emnet vil legge vekt på personsentrert tilnærming i tjenesteytingen. Gjennom etikk og refleksjon vil studentene utforske sine egne holdninger og deltakelse i etiske dilemmaer i arbeidshverdagen, og utvikle en god etisk grunnholdning som er nødvendig i helsetjenesten.
Læringsutbytte
Kunnskap
- ha kunnskap om relevant lovverk og offentlige dokument som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud til personer med demens og deres pårørende
- har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer, relevante teorier og arbeidsmåter og refleksjon som verktøy
- har kunnskap om personsentrerte tjenester til personer med demens
- har kunnskap om atferdsteori, kartlegging og teoretiske perspektiver på atferd som utfordrer hos personer med demens
Ferdigheter
- kan finne relevant informasjon og fagstoff, lovverk og styringsdokumenter som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma som grunnalg for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
- kan kartlegge personsentrerte tjenester, situasjoner med utfordrende atferd, forebygge eskalering og anvende minst inngrepende tiltak for personer med demens
Generell kompetanse
- har forståelse for betydningen av å forebygge inngripende tiltak i tråd med yrkes- og bransjeetiske prinsipper
- har utviklet en etisk grunnholdning for å ivareta brukernes interesser
- kan bygge og opprettholde relasjoner med påørerende for å støtte målgruppens behov
- kan bygge relasjoner på tvers av fagfelt og tjenestenivåer for å styrke tjenestetilbudet, livsbistanden i dagliglivet
Tema
- lovverk (helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven, helse- og omsorgstjenesteloven) og styringsdokumenter (demensplan 2025, nasjonal faglig retningslinje om demens)
- organisering av helse- og omsorgstjenester og tilpasset tjenestebilbud for personer med demens, tilbud til hjemmeboende, hjemmetjenstetilbud, dagaktiviteter og tilrettelagte bo- og behandlingstilbud
- indivueuell plan
- demenskoordinator
- pårørende og pårørendestøtte
- personsentrerte tjenester
- etikk og etisk refleksjon
- atferdsteori og- kartlegging
- teoretiske perspektiver på atferd som utfordrer
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | A - F | Individuell | 1000 ord (+/- 10%) |
Arbeidskrav
Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 7,5 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 187,5 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 187,5 Time(r) |
Studieinnsats | 375 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Gruppeoppgave, skriftlig 1000 ord +/- 10% | Arbeidskrav | Oppgaven skal være knyttet til et gitt sentralt tema i emnet. Besvarelsen må vise bruk av pensumlitteratur. |
Arbeidskrav 2 | Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | Arbeidskrav | Muntlig presentasjon av gruppeoppgaven i webseminar med tilbakemeldinger fra medstudenter |
Arbeidskrav 3 | Individuell skriftlig oppgave 500 ord (+/- 10%) | Arbeidskrav |