64TT57C Elektronikk og tegning
Emnefakta
- FagområdeRobotteknologi
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramRobotteknologi og digital produksjon i industrien
- Startsemester2025 Haust
Om emnet
Temaer
-
Elektronikk
-
Tegning 2D og 3D
Emnet skal gi studenten innføring i oppbygging og virkemåte samt dimensjonering og beregningsmåter for digitale og analoge kretser. Sentralt er kunnskap om virkemåte til basiskomponenter brukt i elektroniske kretser og hvordan disse settes sammen i et større system. Vi vil ha en praktisk tilnærming til faget, med laboratorieøvinger og simuleringer av elektroniske kretser. Videre fokuseres det på logiske grunnelementer, boolsk algebra, tallsystemer, sekvenskretser, dioden, transistoren, operasjonsforsterkeren, A/D og D/A konvertere. (Analogteknikk/digitalteknikk).
Emnet skal også gi studenten innføring i bruk av 2D og 3D tegneprogrammer. Temaet skal gi studenten grunnlag til å forstå modeller i robotikk og simuleringsprogrammer for robotikk, enkel modulering.
Studenten skal bli stand til å produsere tegningsunderlag for adaptivtilvirkning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
kan forklare begreper, teorier, beregningsmodeller, komponenter, prosesser og verktøy som benyttes innen elektronikk
-
har tegningsforståelse og kunnskap om aktuell dokumentasjon
Ferdigheter
Studenten kan:
-
beregne, simulere, koble opp og utføre målinger med relevant måleutstyr på elektroniske systemer og tolke måleresultatene riktig
-
sette sammen og dimensjonere elektroniske basiskomponenter til et fungerende elektronisk system
-
produsere tegninger og annen dokumentasjon til bruk i robotikk og adaptiv tilvirking
-
reflektere over egen faglig utøvelse innen elektronikk og justere denne under veiledning
Generell kompetanse
Studenten kan:
-
bruke elektroniske basiskomponenter som byggeblokker i en større sammenheng
-
planlegge, gjennomføre og dokumentere laboratorieøvinger med elektronikkomponenter alene og som deltaker i gruppe i tråd med retningslinjer
-
utveksle synspunkter med andre innen elektronikkfaget, med medarbeidere og formidle sin kompetanse til brukere av systemene
-
vurdere om dokumentasjon er i forhold til gjeldende normer og bransjestandarder
-
utvikle tegninger og dokumentasjon underlag for adaptiv produksjon utvikling
Undervisningsformer og aktivitet
Undervisningen baserer seg i stor grad på forelesninger, oppgaver, laboratorieøvelser og lærebøker. Undervisningen følger en fast timeplan i samlingsukene som er på dagtid. Mellom samlingene gjennomføres lærerstyrte aktiviteter, både synkrone og asynkrone for deltidsstudenter. Læreren er også tilgjengelig for veiledning etter forespørsel.
Arbeidsinnsats
Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med innleveringer, gruppearbeid og eventuelt timer med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff osv.
Vurdering
5 timer skriftlig eksamen.
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.
Arbeidskrav
4 innlevering må være godkjent
Fagressursar
Resurser i skolens LMS, blir tilgengelig ved skolestart.
Lærebok, elektroniske systemer for Tekniskfagskole av Rolf Hauge.
Nettressurser, blir tilgengelig ved skolestart.
Program for simulering og dokumentasjon av elektroniske kretser.
Program for tegning i 2D og 3D
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Robotteknologi og digital produksjon i industrien