64TK01K Teknisk systemforståelse
Emnefakta
- FagområdeProsess
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramProsess
- Startsemester2027 Haust
Om emnet
Styring, måling og reguleringsteknikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
-
målemetoder som brukes et prosessanlegg og å forstå de fysiske lovene som gjelder for at målemetodene skal virke
-
prosessdynamikken i en tilbakekoblet reguleringssløyfe og innstillingsmetoder til PID- regulator for å gjøre en reguleringssløyfe stabil
-
alternative reguleringsstrukturer og kan forstå fordelene med å bruke slike strukturer
-
å bruke dataverktøy for å simulere modeller av prosesser og å vurdere de reguleringstekniske egenskapene til prosessene
-
maskintekniske komponenter som inngår i et prosessanlegg som ventiler, omformere og varmeelementer/varmevekslere
-
oppbygning og virkemåte til styringer ved hjelp av relé og PLS
-
alarm og forrigling til et prosessanlegg
Ferdigheter
Studenten kan
-
gjøre rede for bruk av rett målemetode i en gitt prosess og kan bruke dette for å velge rett målemetode med hensyn til gjeldende normer og krav i den gitte prosessen
-
kartlegge de ulike komponentene i en reguleringssløyfe for å kunne innhente informasjon som er relevant og på denne måten være et viktig ledd i å løse en problemstilling knuttet til reguleringsteknikk
-
anvende dataverktøy som simulerer prosesser til å prøve ut og finne optimale reguleringsmetoder på prosesser innen nivå, temperatur, trykk og flow
-
anvende skjemateknikk for å forstå reléstyringer av asynkronmotorer og forriglinger i prosessanlegg
-
gjøre rede for tradisjonell reléstyring og bruk av PLS som styringsmetode
-
reflektere over fordeler med bruk av PLS for å forenkle styringer
Generell kompetanse
Studenten kan
-
forstå bruken av måle- og reguleringsutstyr i prosessindustrien og bidra i et samarbeid med tilgrensende fagfelt for å løse måle- og reguleringstekniske problemstillinger
-
vise forståelse for de miljømessige fordeler det har at prosesser reguleres optimalt
-
vise forståelse for bruken av styresystemer og identifisere muligheter for å løse problemer innenfor fagfeltet
Undervisningsformer og aktivitet
Undervisningen baserer seg på forelesninger, oppgaver, laboratorieøvelser og lærebøker. For samlingsbaserte nettstudier vil det være lærerstyrte aktiviteter, mellom samlingene. Læreren er også tilgjengelig for veiledning etter avtale.
Arbeidsinnsats
Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med oppgaverløsninger, innleveringer, gruppearbeid og eventuelt timer med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff og løse oppgaver.
Vurdering
- 1 skriftlig prøve, teller 30% på endelig karakter
- 1 skriftlig prøve, teller 70% på endelig karakter
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Timeplanfesta timer | 45 Time(r) | Deltid |
Egenstyrt aktivitet | 246 Time(r) | Deltid |
Arbeidskrav
- 5 skriftlige innleveringer med fremføring.
- Minimum 80% fremmøte på samlinger.
Alle arbeidskav må være godkjent.
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Prosess