64TK01K Teknisk systemforståelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Prosess
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      Prosess
    • Startsemester
      2027 Haust

Om emnet

Styring, måling og reguleringsteknikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om 

  • målemetoder som brukes et prosessanlegg og å forstå de fysiske lovene som gjelder for at målemetodene skal virke 

  • prosessdynamikken i en tilbakekoblet reguleringssløyfe og innstillingsmetoder til PID- regulator for å gjøre en reguleringssløyfe stabil 

  • alternative reguleringsstrukturer og kan forstå fordelene med å bruke slike strukturer 

  • å bruke dataverktøy for å simulere modeller av prosesser og å vurdere de reguleringstekniske egenskapene til prosessene 

  • maskintekniske komponenter som inngår i et prosessanlegg som ventiler, omformere og varmeelementer/varmevekslere 

  • oppbygning og virkemåte til styringer ved hjelp av relé og PLS 

  • alarm og forrigling til et prosessanlegg 

Ferdigheter

Studenten kan 

  • gjøre rede for bruk av rett målemetode i en gitt prosess og kan bruke dette for å velge rett målemetode med hensyn til gjeldende normer og krav i den gitte prosessen 

  • kartlegge de ulike komponentene i en reguleringssløyfe for å kunne innhente informasjon som er relevant og på denne måten være et viktig ledd i å løse en problemstilling knuttet til reguleringsteknikk 

  • anvende dataverktøy som simulerer prosesser til å prøve ut og finne optimale reguleringsmetoder på prosesser innen nivå, temperatur, trykk og flow 

  • anvende skjemateknikk for å forstå reléstyringer av asynkronmotorer og forriglinger i prosessanlegg 

  • gjøre rede for tradisjonell reléstyring og bruk av PLS som styringsmetode 

  • reflektere over fordeler med bruk av PLS for å forenkle styringer 

Generell kompetanse

Studenten kan 

  • forstå bruken av måle- og reguleringsutstyr i prosessindustrien og bidra i et samarbeid med tilgrensende fagfelt for å løse måle- og reguleringstekniske problemstillinger 

  • vise forståelse for de miljømessige fordeler det har at prosesser reguleres optimalt 

  • vise forståelse for bruken av styresystemer og identifisere muligheter for å løse problemer innenfor fagfeltet 

Undervisningsformer og aktivitet

Undervisningen baserer seg på forelesninger, oppgaver, laboratorieøvelser og lærebøker. For samlingsbaserte nettstudier vil det være lærerstyrte aktiviteter, mellom samlingene. Læreren er også tilgjengelig for veiledning etter avtale.

Arbeidsinnsats

Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med oppgaverløsninger, innleveringer, gruppearbeid og eventuelt timer med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff og løse oppgaver.

Vurdering

  • 1 skriftlig prøve, teller 30% på endelig karakter
  • 1 skriftlig prøve, teller 70% på endelig karakter

Karakterskala A-F, der F er ikke bestått. 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
45 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
246 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

  • 5 skriftlige innleveringer med fremføring.
  • Minimum 80% fremmøte på samlinger.

Alle arbeidskav må være godkjent.

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Prosess

Emneansvarlig

Ingrid Hordvik