64TB54A Tverrfaglig grunnkompetanse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      Klassisk bygningshåndverk og restaurering
    • Startsemester
      2025 Haust

Om emnet

Tema:

  • Verktøylære
  • Materialkunnskap
  • Materialbearbeiding

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til egenskaper hos tre og hvordan disse påvirkes av vekstforhold og skjøtsel
  • kjenner til egenskaper hos de ulike tradisjonelle materialene, materialbruken og verktøyet brukt i historiske bygninger.
  • forstår sammenhengen mellom materialene og bygningshistorien (materialhistorie)
  • kjenner verktøyets historie i forhold til arkitekturhistorien i Norge
  • kjenner det mest relevante tilfanget av verktøy som brukes i det klassiske bygningshåndverket og kjenner hovedlinjene i den historiske utviklingen
  • har basiskunnskap om sagbrukshistorien i Norge
  • kjenner til varianter av historiske bearbeidingsmetoder
  • kjenner til sammenhengen mellom lokal tilgang av byggematerialer og bruken av disse.

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere materialer i stående bygninger
  • velge ut treverk og andre byggematerialer på grunnlag av materialhistorisk og teknisk vurdering.
  • kunne levere en kravspesifikasjon for material som skal anvendes til erstatningsmaterialer ved restaurering
  • kan bearbeide trevirke med tradisjonelle håndverktøy.
  • tverrfaglige ferdigheter i materialbearbeiding innen de klassiske bygg-håndverksfagene.
  • kan anvende verktøy og gjøre verktøyvalg med utgangspunkt i håndverkshistorien i eget fag.

Generell kompetanse

Studenten

  • har utvikla en faglig kompetanse innen verktøybruk, materialkunnskap og materialbearbeiding som gjør studenten kan anvende i et restaureringsarbeid eller tradisjonelt byggearbeid.
  • kan finne og bruke litteratur, arkivmateriale og andre kilder som er relevant for fagområdet.
  • kan vurdere ulike kjelder for informasjon og fagstoff og være kritisk i bruken av disse. 
  • har tilstrekkelig tverfaglig grunkompetanse til å kommunisere med andre fagpersonen og fagdisipliner.

Undervisningsformer og aktivitet

Samling:

Undervisning i felt med vurdering av verktøybruk, materialbruk og materialbearbeiding i eldre bygninger og bygningsdeler.

  • Problembasert læring med prosjektarbeid
  • Forelesninger
  • Praktiske øvelser
  • Ekskursjoner

Vurdering

  • 1 prosjektarbeid
  • 1 emneprøve

Emnekarakter settes etter en helhetlig vurdering.

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Undervisning
282 Time(r)
Sjølvstudium
153 Time(r)

Arbeidskrav

  • 80% frammøte til undervining
  • 5 innleveringer

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Klassisk bygningshåndverk og restaurering

Emneansvarlig

Atle Østrem
Alexander