64TB54A Tverrfaglig grunnkompetanse
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng15
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramKlassisk bygningshåndverk og restaurering
- Startsemester2025 Haust
Om emnet
Tema:
- Verktøylære
- Materialkunnskap
- Materialbearbeiding
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kjenner til egenskaper hos tre og hvordan disse påvirkes av vekstforhold og skjøtsel
- kjenner til egenskaper hos de ulike tradisjonelle materialene, materialbruken og verktøyet brukt i historiske bygninger.
- forstår sammenhengen mellom materialene og bygningshistorien (materialhistorie)
- kjenner verktøyets historie i forhold til arkitekturhistorien i Norge
- kjenner det mest relevante tilfanget av verktøy som brukes i det klassiske bygningshåndverket og kjenner hovedlinjene i den historiske utviklingen
- har basiskunnskap om sagbrukshistorien i Norge
- kjenner til varianter av historiske bearbeidingsmetoder
- kjenner til sammenhengen mellom lokal tilgang av byggematerialer og bruken av disse.
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere materialer i stående bygninger
- velge ut treverk og andre byggematerialer på grunnlag av materialhistorisk og teknisk vurdering.
- kunne levere en kravspesifikasjon for material som skal anvendes til erstatningsmaterialer ved restaurering
- kan bearbeide trevirke med tradisjonelle håndverktøy.
- tverrfaglige ferdigheter i materialbearbeiding innen de klassiske bygg-håndverksfagene.
- kan anvende verktøy og gjøre verktøyvalg med utgangspunkt i håndverkshistorien i eget fag.
Generell kompetanse
Studenten
- har utvikla en faglig kompetanse innen verktøybruk, materialkunnskap og materialbearbeiding som gjør studenten kan anvende i et restaureringsarbeid eller tradisjonelt byggearbeid.
- kan finne og bruke litteratur, arkivmateriale og andre kilder som er relevant for fagområdet.
- kan vurdere ulike kjelder for informasjon og fagstoff og være kritisk i bruken av disse.
- har tilstrekkelig tverfaglig grunkompetanse til å kommunisere med andre fagpersonen og fagdisipliner.
Undervisningsformer og aktivitet
Samling:
Undervisning i felt med vurdering av verktøybruk, materialbruk og materialbearbeiding i eldre bygninger og bygningsdeler.
- Problembasert læring med prosjektarbeid
- Forelesninger
- Praktiske øvelser
- Ekskursjoner
Vurdering
- 1 prosjektarbeid
- 1 emneprøve
Emnekarakter settes etter en helhetlig vurdering.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 282 Time(r) | |
Sjølvstudium | 153 Time(r) |
Arbeidskrav
- 80% frammøte til undervining
- 5 innleveringer
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Klassisk bygningshåndverk og restaurering
Emneansvarlig
Atle Østrem
Alexander