64PR51C Marknadsføring og merkevarebygging

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Grøne og gastronomiske utdanningar
    • Studiepoeng
      8
    • Studiestad
      Hjeltnes
    • Studieprogram
      Gastronomisk reiseliv
    • Startsemester
      2026 Vår

Om emnet

  • Markedsføring (6p)
  • Merkevarebygging (2p)

Emnet skal fremme kunnskap om markedsføring, spesielt markedsføring innenfor reiselivet. Emnet vil ha et hovedfokus på digital markedsføring. Sosiale medier som markedsføringsplattform vil bli belyst. Studenten skal lære å segmentere kundegrupper og legge opp markedsføringen basert på dette. Emnet vil også ta studenten gjennom hvordan man bygger opp en merkevare, samt videreutvikler og vedlikeholder den. Studenten skal lære å skape en markedsføringsplan for et gastronomisk reiselivsprodukt gjennom emnet. Hele kundereisen vil være i fokus og hvordan en bedrift kan ta del i denne gjennom markedsføring.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  •     Skal ha kjennskap til ulike markedsføringsteorier
  •     Skal ha kunnskap om merkevarebygging
  •     Vil oppnå kunnskap om ulike markedsføringskanaler og hvordan/når benytte seg av disse
  •     Skal ha en forståelse på skillet mellom offentlig og privat dialog på nettet
  •     Vil oppnå innsikt rundt relevant regelverk og standarder for markedsføring på nett
  •     Skal ha innsikt i konseptene for kundesegmentering, målrettet markedsføring og merkevarebygging, og kunne beskrive hvordan de brukes i reiselivsnæringen

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  •     markedsføre gastronomiske reiselivsprodukt gjennom sosiale medier
  •     ta del i å bygge opp en merkevare
  •     utforme en markedsføringsplan for en gastronomisk bedrift
  •     bruke kunnskap om kundereisen når den planlegger markedsføringen
  •     skape innhold til sosiale medier
  •     diskutere rundt valg av innhold i sosiale medier og hvordan det passer tenkt kundegruppe
  •     Bruke digitale markedsføringsverktøy, inkludert annonseringsplattformer og analyseverktøy

Generell kompetanse

Studenten:

  •     Skal kunne planlegge og utforme en markedsføringsplan
  •     Skal kunne følge regelverk og diskutere etiske aspekter ved digital markedsføring og vurdere hvordan disse aspektene påvirker beslutningstaking
  •      Skal kunne anvende digital markedsføring som et verktøy for å forbedre kundeopplevelsen gjennom hele kundereisen.

Vurdering

Avsluttende vurdering i emnet er basert på en hjemmeeksamen. 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
51 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
175 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

2 individuelle innleveringer.  

Fagressursar

“Digital markedsføring og kommunikajson” Nina Furu

 

“Hvordan oppnå suksess i sosiale medier” Astrid Valen-utvik

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Gastronomisk reiseliv

Emneansvarlig

Andrid Solaas