64PR51C Marknadsføring og merkevarebygging
Emnefakta
- FagområdeGrøne og gastronomiske utdanningar
- Studiepoeng8
- StudiestadHjeltnes
- StudieprogramGastronomisk reiseliv
- Startsemester2026 Vår
Om emnet
- Markedsføring (6p)
- Merkevarebygging (2p)
Emnet skal fremme kunnskap om markedsføring, spesielt markedsføring innenfor reiselivet. Emnet vil ha et hovedfokus på digital markedsføring. Sosiale medier som markedsføringsplattform vil bli belyst. Studenten skal lære å segmentere kundegrupper og legge opp markedsføringen basert på dette. Emnet vil også ta studenten gjennom hvordan man bygger opp en merkevare, samt videreutvikler og vedlikeholder den. Studenten skal lære å skape en markedsføringsplan for et gastronomisk reiselivsprodukt gjennom emnet. Hele kundereisen vil være i fokus og hvordan en bedrift kan ta del i denne gjennom markedsføring.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- Skal ha kjennskap til ulike markedsføringsteorier
- Skal ha kunnskap om merkevarebygging
- Vil oppnå kunnskap om ulike markedsføringskanaler og hvordan/når benytte seg av disse
- Skal ha en forståelse på skillet mellom offentlig og privat dialog på nettet
- Vil oppnå innsikt rundt relevant regelverk og standarder for markedsføring på nett
- Skal ha innsikt i konseptene for kundesegmentering, målrettet markedsføring og merkevarebygging, og kunne beskrive hvordan de brukes i reiselivsnæringen
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- markedsføre gastronomiske reiselivsprodukt gjennom sosiale medier
- ta del i å bygge opp en merkevare
- utforme en markedsføringsplan for en gastronomisk bedrift
- bruke kunnskap om kundereisen når den planlegger markedsføringen
- skape innhold til sosiale medier
- diskutere rundt valg av innhold i sosiale medier og hvordan det passer tenkt kundegruppe
- Bruke digitale markedsføringsverktøy, inkludert annonseringsplattformer og analyseverktøy
Generell kompetanse
Studenten:
- Skal kunne planlegge og utforme en markedsføringsplan
- Skal kunne følge regelverk og diskutere etiske aspekter ved digital markedsføring og vurdere hvordan disse aspektene påvirker beslutningstaking
- Skal kunne anvende digital markedsføring som et verktøy for å forbedre kundeopplevelsen gjennom hele kundereisen.
Vurdering
Avsluttende vurdering i emnet er basert på en hjemmeeksamen.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Timeplanfesta timer | 51 Time(r) | Deltid |
Egenstyrt aktivitet | 175 Time(r) | Deltid |
Arbeidskrav
2 individuelle innleveringer.
Fagressursar
“Digital markedsføring og kommunikajson” Nina Furu
“Hvordan oppnå suksess i sosiale medier” Astrid Valen-utvik
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Gastronomisk reiseliv