64PR51B Produktutvikling, innovasjon og konseptbygging

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Grøne og gastronomiske utdanningar
    • Studiepoeng
      12
    • Studiestad
      Hjeltnes
    • Studieprogram
      Gastronomisk reiseliv
    • Startsemester
      2025 Haust

Om emnet

  • Gastronomiske reiselivsprodukter (4p)
  • Innovasjon og konseptbygging (4p)
  • Budjsettering og prising (4)

Emnet skal fremme kunnskap om gastronomiske reiselivsprodukter. Studenten skal lære og tenke innovativt innen gastronomisk turisme og hvordan skape gjennomførte konsepter. Emnet vil ha et gjennomgående fokus på vertskapsrollen og historiefortelling. Studenten vil få en innføring i sensorikk gjennom smakslære, samt hvordan man arrangerer en smaking. Emnet vil belyse mulighetene for utvikling av innovative konsepter basert på gastronomi. Studenten vil lære ulike opplevelsesteorier og se hvordan man gjennom gastronomi kan skape opplevelser.  Emnet vil også belyse lønnsomhet for bedrifter og studenten vil få en innføring i budsjettering og prising.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  •     skal ha kjennskap til eksisterende gastronomiske reiselivsprodukter både nasjonalt og internasjonalt
  •     vil ha en forståelse av viktigheten av godt vertskap både som enkelt bedrift og som destinasjon
  •     har en forståelse for at reiselivsbransjen er en helhetlig bransje med flere aktører
  •     skal oppnå grunnleggende kunnskap rundt lønnsomhet og prissetting
  •     skal oppnå kunnskap om sentrale innovasjonsteorier

Ferdigheter

Studenten:

  •     kan se muligheten for utvikling av gastronomiske reiselivsprodukt
  •     kan gjenkjenne innovative konsepter og ta del i utviklingen av disse innenfor gastronomisk turisme
  •     kan planlegge og holde smakinger av ulike produkter
  •     kan forstå viktigheten av god formidling i reiselivsbedrifter
  •     kan utføre en lønnsomhetsvurdering av et tenkt konsept/bedrift
  •     kan vurdere prissetting i forhold til marked og bedrift
  •     kan bruke sin kunnskap om destinasjonen til å utvikle gode opplevelser for gjester

Generell kompetanse

Studenten:

  •     kan kartlegge gastronomiske tilbud til en destinasjon og presentere disse, samt kunne redegjøre for potensiell utvikling av destinasjonen
  •     kan bruke tilegnet kunnskap om prising og budsjettering til å ta realistiske valg
  •     kan se viktigheten og mulighetene som ligger i godt samarbeid og transparens
  •     kan vurdere eige behov for utvikling av kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse

Vurdering

Avsluttende vurdering basert på hjemmeeksamen.  

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
77 Time(r)
Egenstyrt aktivitet
263 Time(r)

Arbeidskrav

Tre individuelle prøver, en prøve i hvert tema:

  • Gastronomiske reiselivsprodukter 
  • Innovasjon og konseptbygging 
  • Budjsettering og prising 

Alle arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering.

 

Fagressursar

Det helheltlige reiselivsproduktet – bind 2, destinasjonsledelse” Georg Kamfjord

“Opplevelsesøkonomi, kunsten å designe opplevelser” av Ann-Jorid Pedersen

“Det gode vertskap” Jan Gunnarson og Olle Blom

“Kostnads- og inntekstanalyse” Knut Boye, Terje Heskestad og Eirik Holm

Artikler som blir lagt ut på nett

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Gastronomisk reiseliv

Emneansvarlig

Andrid Solaas