64PR51B Produktutvikling, innovasjon og konseptbygging
Emnefakta
- FagområdeGrøne og gastronomiske utdanningar
- Studiepoeng12
- StudiestadHjeltnes
- StudieprogramGastronomisk reiseliv
- Startsemester2025 Haust
Om emnet
- Gastronomiske reiselivsprodukter (4p)
- Innovasjon og konseptbygging (4p)
- Budjsettering og prising (4)
Emnet skal fremme kunnskap om gastronomiske reiselivsprodukter. Studenten skal lære og tenke innovativt innen gastronomisk turisme og hvordan skape gjennomførte konsepter. Emnet vil ha et gjennomgående fokus på vertskapsrollen og historiefortelling. Studenten vil få en innføring i sensorikk gjennom smakslære, samt hvordan man arrangerer en smaking. Emnet vil belyse mulighetene for utvikling av innovative konsepter basert på gastronomi. Studenten vil lære ulike opplevelsesteorier og se hvordan man gjennom gastronomi kan skape opplevelser. Emnet vil også belyse lønnsomhet for bedrifter og studenten vil få en innføring i budsjettering og prising.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- skal ha kjennskap til eksisterende gastronomiske reiselivsprodukter både nasjonalt og internasjonalt
- vil ha en forståelse av viktigheten av godt vertskap både som enkelt bedrift og som destinasjon
- har en forståelse for at reiselivsbransjen er en helhetlig bransje med flere aktører
- skal oppnå grunnleggende kunnskap rundt lønnsomhet og prissetting
- skal oppnå kunnskap om sentrale innovasjonsteorier
Ferdigheter
Studenten:
- kan se muligheten for utvikling av gastronomiske reiselivsprodukt
- kan gjenkjenne innovative konsepter og ta del i utviklingen av disse innenfor gastronomisk turisme
- kan planlegge og holde smakinger av ulike produkter
- kan forstå viktigheten av god formidling i reiselivsbedrifter
- kan utføre en lønnsomhetsvurdering av et tenkt konsept/bedrift
- kan vurdere prissetting i forhold til marked og bedrift
- kan bruke sin kunnskap om destinasjonen til å utvikle gode opplevelser for gjester
Generell kompetanse
Studenten:
- kan kartlegge gastronomiske tilbud til en destinasjon og presentere disse, samt kunne redegjøre for potensiell utvikling av destinasjonen
- kan bruke tilegnet kunnskap om prising og budsjettering til å ta realistiske valg
- kan se viktigheten og mulighetene som ligger i godt samarbeid og transparens
- kan vurdere eige behov for utvikling av kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse
Vurdering
Avsluttende vurdering basert på hjemmeeksamen.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Timeplanfesta timer | 77 Time(r) | |
Egenstyrt aktivitet | 263 Time(r) |
Arbeidskrav
Tre individuelle prøver, en prøve i hvert tema:
- Gastronomiske reiselivsprodukter
- Innovasjon og konseptbygging
- Budjsettering og prising
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering.
Fagressursar
Det helheltlige reiselivsproduktet – bind 2, destinasjonsledelse” Georg Kamfjord
“Opplevelsesøkonomi, kunsten å designe opplevelser” av Ann-Jorid Pedersen
“Det gode vertskap” Jan Gunnarson og Olle Blom
“Kostnads- og inntekstanalyse” Knut Boye, Terje Heskestad og Eirik Holm
Artikler som blir lagt ut på nett
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Gastronomisk reiseliv