58TT57A Realfaglige Redskap Robotteknologi
Emnefakta
- FagområdeRobotteknologi
- Studiepoeng10
- StudiestadStord
- StudieprogramRobotteknologi og digital produksjon i industrien
- Startsemester2023 Vår
Om emnet
Emnet realfaglige redskap består av:
- Matematikk
- Fysikk
Dette emnet skal gi studenten et tilstrekkelig grunnlag i matematikk og fysikk til å kunne utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer og andre regnetekniske oppgaver i den aktuelle utdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løse matematikk- og fysikkutfordringer
- kjenner relevante matematiske begrep og notasjoner
- vet hva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkingen av dem
- kjenner til vektorer og komplekse tall
- kjenner til SI-systemets oppbygging
- kjenner sammenhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad
- kjenner sammenhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse
- kjenner sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
- kjenner til sentrale naturlover som Newtons lover, termofysikkens 1. lov og bevaring av energi
Ferdigheter
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke verktøy/metoder i løsning av matematikk- og fysikkutfordringer
- bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal
- omforme uttrykk, både symbolske og med tall
- løse likninger, ulikheter og ligningssystem av første og andre grad
- løse enkle likninger med eksponential- logaritmefunksjoner
- derivere og integrere polynomfunksjoner
- behandle polynomfunksjoner og andre funksjoner ved å fastsette nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral.
- kan regne med vektorer i planet, også på komponentform
- kan regne med komplekse tall på rektangulær og polar form
- sjekke om enhetene stemmer i en utregning
- beregne resultantkrefter og likevekt i et system
- utføre beregninger på systemer i rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon
- gjøre beregninger med mekanisk energi
- gjøre beregninger med tilstandslikningen, sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
- gjøre beregninger med masse, vekt, massetetthet og oppdrift.
- utføre kalorimetriske beregninger
Generell kompetanse
Generell kompetanse
Studenten kan:
- presentere problemløsningen på en oversiktlig og forståelig måte
- vurdere rimeligheten av resultater
- bruke realfag til å løse problemer knyttet til automatisering
- velge hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knyttet til automatisering
Undervisningsformer og aktivitet
Studieplanen er grunnlaget for all undervisning.
Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, forelesninger, arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. I tillegg blir det brukt videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser.
Vurdering
Det gjennomføres vurdering av sluttkompetanse, detaljer oppgis ved oppstart. Vurdering gjennomføres iht. «Forskrift om studium ved Fagskulen Vestland».
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 166 Time(r) | |
Sjølvstudium | 126 Time(r) |
Arbeidskrav
Obligatorisk arbeidskrav oppgis ved oppstart. Arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan gjennomføre vurdering.
Fagressursar
EMNE A: Realfaglige redskap
Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider
John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider
Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2020), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788245034196
Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2023), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788245044225
Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider