58TE03N Installasjonssystemer og automatiserte anlegg
Emnefakta
- FagområdeElkraft
- Studiepoeng20
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes, Stord
- StudieprogramElkraft Nordnes og Stord
- Startsemester2024 Haust
Om emnet
· Elektriske installasjoner med lab
· Automatiserte anlegg med lab
· Matematikk for elkraft
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
· eksplosjonsfarlig område, og utstyr for bruk i ex-områder
· lystekniske definisjoner, normer og standarder
· varmeteori og varmetekniske definisjoner, normer og standarder
· fordelingsnettene IT, TT, og TN
· strømføringsevne, referanseinstallasjonsmetode, korreksjons-/reduksjonsfatorer, vern, spenningsfall, kortslutnings-strøm/energi for bygningsinstallasjon
· standarder innen byggautomasjon
· formler og systemer for automatiserte anlegg
· styring, regulering og kombinatoriske koplinger
· forskjeller og likheter mellom relestyring og programmerbar styring
· dokumentasjon av ulike typer styringer, og programmerbare styringer
· metoder for å løse reguleringstekniske oppgaver
· praktisk arbeid i et elektro-laboratorium når det gjelder oppkoplinger av systemer og simulering
· egenskaper til polynomfunksjoner
· konseptet om grenseverdi
· egenskaper til rasjonale, trigonometriske og eksponentialfunksjoner
· til briggske og naturlige logaritmer
· skrivemåtene til komplekse tall på rektangulær og polar form
Ferdigheter
Studenten kan:
· gjøre rede for valg av utstyr for eksplosive områder
· utføre lysberegninger manuelt, og prosjektere komplette lysanlegg med programvare
· beregne varmebehov
· utføre prosjektering, dimensjonering, og produsere dokumentasjon for et elektrisk anlegg, manuelt og med programvare
· løse praktiske oppgaver og bruke matematiske/praktiske metoder for løsning av reguleringstekniske oppgaver, samt kan utføre målinger utføre elektrotekniske beregninger, ved normal drift og ved feil, som kvantitative og kvalitative mål for risikovurderinger og dimensjoneringer i et elektrisk system
· utføre prosjektering, dimensjonering og kalkulasjon av installasjonssystemer og
automatiserte anlegg og forestå utførelse og igangsetting av slike.
· utføre målinger og tolke resultater riktig for å finne feil og for å få oversikt over driftstilstander i elektriske systemer
· kan utarbeide og lese ulike typer dokumentasjon
· kan anvende kombinatoriske koplinger
· kan anvende matematiske modeller og simuleringsmodeller for kretselementer og matematiske beregningsmetoder for å finne sammenhenger mellom systemtekniske kretselementer
· kan kople opp kretser og systemer, og teste disse i laboratorieøvinger for å verifisere virkemåte
· utføre målinger med relevant måleutstyr på elektroniske og elektriske kretser og systemer, og kan tolke måleresultatene
· utarbeide dokumentasjon for ulike typer styringer
· bruke programmerbare styringer for å løse praktiske oppgaver
· bruke matematiske/praktiske metoder for løsning av reguleringstekniske oppgaver
· løse algebraiske, trigonometriske, eksponentielle og logaritmiske likninger
· drøfte polynom- og trigonometriske funksjoner
· karakterisere trigonometriske funksjoner (fastsette amplitude, periode, likevekt og fase)
· bestemme asymptoter for rasjonale funksjoner
· beskrive formen på grafen til eksponentialfunksjoner ut fra ulike grunntall og eksponenter
· bruke regler for logaritmer, eksponentsialfunksjoner og sammenhengen mellom dem.
· derivere polynom-, trigonometriske-, eksponential- og logaritmefunksjoner
· bruke derivasjonsregler for sum, produkt, brøk og sammensatte funksjoner (kjerneregel)
· integrere polynom-, trigonometriske- og eksponentialfunksjoner. Både ubestemte og arealberegning ved bestemte integraler
· løse separable differensiallikninger av 1. orden
· regne med komplekse tall på rektangulær og polar form
· bruke Eulers og deMoivres formler
· bruke komplekse tall i elektroteknikk
Generell kompetanse
Studenten:
· skal tilegne seg arbeidsmåter og beregningsmetoder som gjør en i stand til å foreta gode vurderinger og valg ved prosjektering av elektriske anlegg
· kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk
· kan ta ansvar for dokumentasjon av utførelse og kontroll av utførelse / dokumentasjon
· har oversikt over fordeler og ulemper ved bruk av automatiserte systemer industrielt og i bygninger
· kan anvende de matematiske verktøyene inn mot utdanningsspesifikke tema
Undervisningsformer og aktivitet
Studieplanen er grunnlag for all undervisning, Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, forelesninger, videoer og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Herunder rapporter og prosjektarbeid. For nettstøttet utdanning vil det gjennomføres nettbasert undervisning i form av nettbaserte forelesninger og veiledningsmøter. Undervisningsunderlag i form av undervisningsfilm, forelesninger, litteratur og øvingsoppgaver legges ut på læringsplattformen. Læreren er tilgjengelig for veiledning over nettet etter forespørsel fra den enkelte studenten. Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.
Vurdering
Skriftlig prøve
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 332 Time(r) | |
Sjølvstudium | 252 Time(r) |
Arbeidskrav
10 arbeidskrav
Fagressursar
Programmerbare logiske styringer,
Dag Håkon Hanssen (2015), Bergen, Fagbokforlaget, ISBN 9788245017977, 462 sider
Kortslutningsberegninger,
Terje Hanssen, Gunnar Visnes (2016) Oslo, Elforlaget, ISBN: 9788273456373, 186 sider
Elektriske lavspenningsinstallasjoner NEK 400:2022,
NEK, kjøpes via FV
Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg m /veiledning (FEL).
Lovdata.no. Se info på Its learning
Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av el.anlegg (FSE).
Lovdata.no Se info på Its learning
Sinus matematikk forkurs
Tore Oldervoll m. fl. (2016), Oslo, Cappelen Damm, ISBN: 9788202509057, 812 sider.
Relevante lover og forskrifter fra Lovdata.
Eventuell tilleggslitteratur avtales med lærere ved skolestart.
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Elkraft Nordnes og Stord