58TB54C Verktøylære
Emnefakta
- FagområdeBygg
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNordnes
- StudieprogramKlassisk bygningshåndverk og restaurering
- Startsemester2023 Vår
Om emnet
Emnet skal gi en forståelse av den fysiske funksjonen til ulike verktøy og bruk av dem. Dette gjøres i sammenheng med oppsett og stell av verktøy samt ved produksjon av egen høvel. Den praktiske inngangen suppleres med verktøyhistorie.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- kjenner det mest relevante tilfanget av verktøy som brukes i det klassiske bygningshåndverket og kjenner hovedlinjene i den historiske utviklingen om verktøy som øks, høvel og sag
- kjenner ulike slipeverktøy som er relevante for faget
- kjenner verktøyets historie i forhold til arkitekturens utvikling i Norge
Ferdigheter
Studenten kan:
- sette opp en øks
- skjefte en øks
- sette opp høvler og tappjern
- file langvedsag og kappsag
- lage en enkel høvel eller skjøve
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å sette opp, bruke og vedlikeholde verktøyet slik at det fungerer tilfredsstillende i produksjonen av bygningen/bygningsdelen med hensyn til kvaliteten på det ferdige arbeidet
- skal kunne argumentere for valg og bruk av verktøy med hensyn til utførelsen av byggearbeidet, sett i forhold til det opprinnelige materialet
Undervisningsformer og aktivitet
Samling: Opplæring gjennom praktiske øvelser og arbeid i felt, på verksted og på byggeplass Undervisning i felt med vurdering av eldre bygninger og bygningsdeler opp mot verktøybruk Forelesning og teoriundervisning knyttet til praktisk arbeid i felt og i klasserom/verksted Gruppearbeid
Mellom samlingene: Egenstudium / litteraturstudium Praktiske øvelser
Gruppearbeid via digitale verktøy
Veiledning:
det gis veiledning (direkte og via digitale verktøy) på alle arbeidskrav og litteraturstudier, både under og mellom samlingene
Vurdering
Vurderingen blir gjort på grunnlag av arbeidskravene Mappevurdering:
4 vurderinger av egenprodusert verktøy. Vurderingskriteria: verktøyets utforming og funksjon
Karakterskala A-F
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning | 211 Time(r) | |
Sjølvstudium | 84 Time(r) |
Arbeidskrav
Studenten må gjennomføre det praktiske arbeidet som det blir lagt opp til i felt, på verksted og på byggeplass
Delta på forelesning og teoriundervisning
4 inleveringer med refleksjonsnotat og fremvisning av egenprodusert verktøy
Fagressursar
Litteraturliste Verktøylære
Godal, J. (2015), Om det å lafte. Fagbokforlaget. – Sider 7-90
Lee, L. (1995). The complete guide to sharpening. Taunton Press. – sider 6-17; 142-162; 237-240
Norman, G.A. (1954), Høvelens historie. Lillehammer. De Sandvigske samlinger skrifter II – sider 13- 24; 42-45; 66-93
Oalann, T. (2015), Dokumentasjon og tolking av verktøyspor etter øks og bile, i Strilamaksel.
10 sider
Systad, B. & E. Jensen. (2008). Maans Maanssens verktøykiste. Bergen: Stiftelsen Bryggen. 48 sider