58TB54C Verktøylære

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      Klassisk bygningshåndverk og restaurering
    • Startsemester
      2023 Vår

Om emnet

Emnet skal gi en forståelse av den fysiske funksjonen til ulike verktøy og bruk av dem. Dette gjøres i sammenheng med oppsett og stell av verktøy samt ved produksjon av egen høvel. Den praktiske inngangen suppleres med verktøyhistorie.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  •          kjenner det mest relevante tilfanget av verktøy som brukes i det klassiske bygningshåndverket og kjenner hovedlinjene i den historiske utviklingen om verktøy som             øks, høvel og sag
  •         kjenner ulike slipeverktøy som er relevante for faget
  •          kjenner verktøyets historie i forhold til arkitekturens utvikling i Norge

Ferdigheter

Studenten kan:

  •          sette opp en øks
  •          skjefte en øks
  •          sette opp høvler og tappjern
  •          file langvedsag og kappsag
  •          lage en enkel høvel eller skjøve

Generell kompetanse

Studenten:

  •  kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å sette opp, bruke og vedlikeholde verktøyet slik at det fungerer tilfredsstillende i produksjonen av                                         bygningen/bygningsdelen med hensyn til kvaliteten på det ferdige arbeidet
  • skal kunne argumentere for valg og bruk av verktøy med hensyn til utførelsen av byggearbeidet, sett i forhold til det opprinnelige materialet

Undervisningsformer og aktivitet

Samling: Opplæring gjennom praktiske øvelser og arbeid i felt, på verksted og på byggeplass Undervisning i felt med vurdering av eldre bygninger og bygningsdeler opp mot verktøybruk Forelesning og teoriundervisning knyttet til praktisk arbeid i felt og i klasserom/verksted Gruppearbeid

Mellom samlingene: Egenstudium / litteraturstudium Praktiske øvelser

Gruppearbeid via digitale verktøy

Veiledning:

det gis veiledning (direkte og via digitale verktøy) på alle arbeidskrav og litteraturstudier, både under og mellom samlingene

Vurdering

Vurderingen blir gjort på grunnlag av arbeidskravene Mappevurdering:

4 vurderinger av egenprodusert verktøy. Vurderingskriteria: verktøyets utforming og funksjon

Karakterskala A-F

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Undervisning
211 Time(r)
Sjølvstudium
84 Time(r)

Arbeidskrav

Studenten må gjennomføre det praktiske arbeidet som det blir lagt opp til i felt, på verksted og på byggeplass

Delta på forelesning og teoriundervisning 

4 inleveringer med refleksjonsnotat og fremvisning av egenprodusert verktøy

 

Fagressursar

Litteraturliste Verktøylære

Godal, J. (2015), Om det å lafte. Fagbokforlaget. – Sider 7-90

 Lee, L. (1995). The complete guide to sharpening. Taunton Press. – sider 6-17; 142-162; 237-240

 Norman, G.A. (1954), Høvelens historie. Lillehammer. De Sandvigske samlinger skrifter II – sider 13- 24; 42-45; 66-93

 Oalann, T. (2015), Dokumentasjon og tolking av verktøyspor etter øks og bile, i Strilamaksel.

10 sider

 Systad, B. & E. Jensen. (2008). Maans Maanssens verktøykiste. Bergen: Stiftelsen Bryggen. 48 sider

Emneansvarlig

Atle Østrem