58TB02O Emne E Byggesaken
Emnefakta
- FagområdeAnlegg
- Studiepoeng15
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.1
- StudiestadVoss
- StudieprogramAnlegg Voss
- Startsemester2024 Haust
Om emnet
- Søknadsprosedyrer
- Anbud og kontrakter
- Kvalitetsstyring og HMS
- Dokumentforståelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal:
- ha kunnskap om aktuelle plantyper og krav til godkjennings- og kontrollordninger
- ha kunnskap om aktuelle lover, forskrifter, vedtekter og standarder innen emnet
- ha kjennskap til anbudsprosessen og kontraktsinngåelse
- kjenne prosedyrer for offentlige og private anskaffelser
- ha kunnskap om hensikten med å drive kvalitets- og HMS-arbeid
- forstå at kvalitet skal være en naturlig del av all planlegging og utførelse
- kjenne til hensikten med å kunne etablere en HMS-plan for et prosjekt, og kunne utarbeide denne i henhold til kravene i internkontroll- og byggherreforskriften
- ha kunnskap om NS-standardene vedørende utvalgte bygg- og anleggstegninger
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne anvende plan- og bygningsloven med forskrifter, samt forstå lokale vedtekter, i det daglige arbeidet
- kunne ta hensyn til arealplaner og reguleringsplanen ved planlegging og utarbeidelse av byggesøknad
- kunne planlegge og utarbeide søknad om byggetillatelse for aktuelle tiltaksklasser iht. lover, forskrifter og veiledninger
- kunne utarbeide anbud/tilbud iht. gjeldende standarder, beskrive entrepriseformer og gjøre bruk av standardkontrakter og gjennomføre kontraktsforhandlinger og inngå kontrakt med tiltakshaver
- kunne etablere et kvalitetssystem som tilfredsstiller kravene i plan- og bygningsloven
- kunne utarbeide et system tilpasset den enkelte bygg- og anleggsplass basert på bedriftens kvalitetssystem
- kunne etablere et HMS-system for en bedrift i henhold til internkontrollforskriften
- kunne utarbeide og følge opp en KS/SHA-plan
- kunne lese og forstå tegninger, både digitale og papirutgaver
- kunne lage skisser for hånd og utarbeide enkle tegninger ved hjelp av et relevant DAK- verktøy
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kunne planlegge og utarbeide søknad om byggetillatelse for aktuelle tiltaksklasser iht. lover, forskrifter, og veiledninger
- ha forståelse for utarbeidelse av anbud og tilbud, gjennomføre kontraktsforhandlinger og inngå kontrakt med tiltakshaver
- ha forståelse for prinsippene i et kvalitetsstyringssystem, slik at de kan etablere et KS- system i bedriften
- kunne utveksle synspunkter om prinsippene i HMS-arbeid både under prosjektering og utførelse av bygg- og anleggsprosjekter
- bruke kunnskap og ferdigheter til å lage forklarende skisser og til å utarbeide tegninger med relevant informasjon
Undervisningsformer og aktivitet
Studieplanen er grunnlag for all undervisning.
Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, faglitteratur, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Det legges stor vekt på jobbing med tverfaglig prosjekt, med arbeid både i grupper og individuelt.
Aktivitet mellom samlinger:
- Lærer tilbyr veiledning og undervisning over nettet
- Student og lærer kommuniserer over læringsplattformen
- Det kan benyttes undervisning video
- Det legges tilrerette for egenstyrte læringsaktiviteter knyttet til eksempeloppgaver/ øvingsoppgaver og prosjektarbeid
- Det tilrettelegges for at studenten kan tilpasse oppgaveløsning og prosjektarbeid til eget fagfelt og praksis, innenfor rammene gitt i læreutbyttebeskrivelsene.
Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.
Arbeidsinnsats
Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med innleveringer, gruppearbeid og eventuelle timer på kveldstid med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff osv.
Timene som er timeplanfestet er et utgangspunkt, og timer kan bli overført mellom emner på bakgrunn av klassens behov og etter en nærmere pedagogisk vurdering.
Vurdering
- 2 emneprøver
Emnekarakter settes etter en helhetlig vurdering.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Egenstyrt aktivitet | 335 Time(r) | Deltid |
Timeplanfesta timer | 90 Time(r) | Deltid |
Arbeidskrav
3 tverrfaglige prosjekt med 12 mindre innleveringer. Det blir arbeidet med dette i grupper / individuelt, på skolen og som hjemmearbeid.
Arbeidskrav må vere bestått for å få sluttvurdering i emnet.
Fagressursar
Roger Beggerud (2016) HMS - teori og praksis, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245019919, 253 sider
Kåre Bua, Anders Digernes (2016) Byggesaken, Sandefjord, Læremiddelforlaget, ISBN: 9788279972013, side 372
Publikasjoner fra Direktoratet for byggkvalitet: PBL, TEK, SAK10 etter avtale med lærere
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Anlegg Voss