00TB02G Emne G Anleggsdrift med faglig ledelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Anlegg
    • Studiepoeng
      20
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.1
    • Studiestad
      Voss
    • Studieprogram
      Anlegg Voss
    • Startsemester
      2026 Vår

Om emnet

  • Fjellarbeid
  • Anleggsdrift og byggeplassledelse
  • Geomatikk
  • Kostnadsregning og faglig kalkulasjon
  • Utarbeidelse og kontroll av fremdriftsplaner

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan en leder byggemøter og gjennomfører endringshåndtering og kan planlegge, lede og ferdigstille et  anleggsprosjekt i henhold til utarbeidede framdriftsplaner, tegninger og tekniske beskrivelser
  • har kunnskap om aktuelle lover, forskrifter, vedtekter og standarder innen anleggsdrift og produksjon
  • har kunnskap om dimensjonering og utførelse av arbeid i VA-sektoren (vann og avløp)
  • har kunnskap om forskjellige typer bore- og transportutstyr
  • har kunnskap om ulike bormønstre, sprengstoff og tennertyper
  • har kunnskap om arbeidsstikking av alle typer anleggsarbeid og om hvordan en beregner stiknings- og mengdedata
  • har kunnskap om etablering av digital terrengmodell ut fra kartgrunnlag eller innmålte punkt i området
  • har kunnskap om etablering av byggegrop, terrengmur og fyllinger i eksisterende terrengmodell
  • har kunnskap om å eksportere data for maskinstyring frå eksisterande terrengmodell
  • har kunnskap om å etablere lengde- og tverrprofil fra eksisterende terrengmodell
  • har kunnskap om kapasitets- og enhetsprisberegning når det gjelder ressurser ut fra tekniske og økonomiske forutsetninger
  • har kunnskap om aktuelle programvarer for kalkulasjoner etter Norsk standard
  • kan vurdere eget arbeid knyttet til drift og produksjon av anlegg i forhold til gjeldende normer og HMS-krav
  • kan vurdere krav til boremønstre, mengde sprengladning og rystelser i forhold til sikringsarbeid og ulike dekningsmåter
  • har kunnskap om bransjen som driver med drift og produksjon av anlegg
  • kan oppdatere sin kunnskap om drift og produksjon av anlegg
  • kjenner til anleggsbransjens/yrkets historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen drift og produksjons av anlegg

Ferdigheter

Studenten

  •  kan gjøre rede for ledelse av anleggsdrift/byggeplassledelse både når det gjelder det tekniske, økonomiske og personalmessige
  • kan gjøre rede for prosjektering, planlegging og utførelse av VA-anlegg
  • kan gjøre rede for utfordringer knyttet til bormønster, ladningsmengder og rystelser
  • kan gjøre rede for valg av sprengstoff- og tennertype ut fra et arbeidsoppdrag
  • kan gjøre rede for beregninger som er nødvendige innenfor måle- og beregningsarbeid
  • kan reflektere over løsninger som er tatt for drift og produksjon av anlegg og justere disse under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om drift og produksjon av drift av anlegg og vurdere relevansen for et anleggsprosjekt
  • kan kartlegge drift og produksjon av et anlegg og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten

  •  kan planlegge og gjennomføre et anleggsprosjekt med tanke på drift og produksjon, som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med   gjeldende krav og regelverk
  • kan drifte et anlegg etter private eller offentlige utbyggeres ønsker og krav
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen drift og produksjon av anlegg og på tvers av fag som oppmålingsvesen, kommunaltekniske avdeling eller bygningsetaten, samt med eksterne målgrupper som private utbyggere eller ingeniører og økonomer i Statens vegvesen
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor drift av anlegg og delta i diskusjoner om sikker, økonomisk og miljøvennlig praksis
  • kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom proaktiv rapportering om eventuelle hendelser

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlag for all undervisning.

Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, faglitteratur, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Det legges stor vekt på jobbing med tverfaglig prosjekt, med arbeid både i grupper og individuelt. 

Aktivitet mellom samlinger:

  • Lærer tilbyr veiledning og undervisning over nettet
  • Student og lærer kommuniserer over læringsplattformen
  • Det kan benyttes undervisning video
  • Det legges tilrerette for egenstyrte læringsaktiviteter knyttet til eksempeloppgaver/ øvingsoppgaver og prosjektarbeid
  • Det tilrettelegges for at studenten kan tilpasse oppgaveløsning og prosjektarbeid til eget fagfelt og praksis, innenfor rammene gitt i læreutbyttebeskrivelsene.

Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.

Arbeidsinnsats

Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med innleveringer, gruppearbeid og eventuelle timer på kveldstid med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff osv.

Timene som er timeplanfestet er et utgangspunkt, og timer kan bli overført mellom emner på bakgrunn av klassens behov og etter en nærmere pedagogisk vurdering.

Vurdering

  • 2 emneprøver

Emnekarakter settes etter ein heilskapeleg vurdering.

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
120 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
446 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

2 tverrfaglige prosjekt som omfatter 10 oppgaver / innleveringer. Det blir arbeidet med dette i grupper / individuelt, på skolen og som hjemmearbeid.  

Arbeidskrav må være bestått for å få sluttvurdering i emnet. 

Fagressursar

Karlsen, Byggesaksboka - 2016-2017  http://www.byggesaken.no/byggesak.php

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Anlegg Voss

Emneansvarlig

Andrid Solaas